Jørgen Jensen Wiig (1753-1829) og Dorthea Larsdatter Sunde (1760-1820) kom fra Stryn, og flyttet til nåværende Skodje kommune (gamle Borgund).
FT1801 Borgen, Skoue Annex, Opskar
Jørgen Jonssen Husbonde 48 Begge i første ægteskab Bonde og gaardbruger M
Dorthe Larsesdtr Hans kone 40 Begge i første ægteskab K
+++
Ifølge Skodje Bygdebok var desse folka altså fra Stryn, Dorthe fra garden Sunde og Jørgen fra garden Wiig (se vedlagte utdrag fra denne bygdeboka).
Er det noen som finner spor etter disse i Stryn og kan bekrefte dette?
Er de omtalt i Bygdebøkene, med eventuelle aner videre bak?
Jørgen Jensen Wiig (1753-1829) og Dorthea Larsdatter Sunde
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
Jørgen Jensen Wiig (1753-1829) og Dorthea Larsdatter Sunde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh
Kenneth Gamlem
Kenneth Gamlem
Re: Jørgen Jensen Wiig (1753-1829) og Dorthea Larsdatter Sun
Hei !
Dette er kanskje " din " Jørgen , - døpt 1753 :
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=934#ovre
Han er konfirmert samme sted 1769 med bopel Wiig.
Hilsen Mona
Dette er kanskje " din " Jørgen , - døpt 1753 :
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=934#ovre
Han er konfirmert samme sted 1769 med bopel Wiig.
Hilsen Mona
Takk!
Da finner jeg dåpen til Dorthe også:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 3184#nedre
Så da har vi sannsynligvis forledrene til Jørgen og Dorthe, så spørs det om det finnes noe om disse folkene i bygdebøkene.
Da finner jeg dåpen til Dorthe også:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 3184#nedre
Så da har vi sannsynligvis forledrene til Jørgen og Dorthe, så spørs det om det finnes noe om disse folkene i bygdebøkene.
Mvh
Kenneth Gamlem
Kenneth Gamlem
-
- Sted: STRYN
Hei.
Lån "Bygdesoga Innvik-Stryn" på biblioteket. Der finn du Jens Jensson Vik og Anne Knutsdatter under garden Vik. Brorson til Jens Jensson, Henrik Jonson Skåden, blir brukar på garden etter Jens Jensson, og så går anene rett ned til dagens brukar.
Odd.
Lån "Bygdesoga Innvik-Stryn" på biblioteket. Der finn du Jens Jensson Vik og Anne Knutsdatter under garden Vik. Brorson til Jens Jensson, Henrik Jonson Skåden, blir brukar på garden etter Jens Jensson, og så går anene rett ned til dagens brukar.
Odd.
-
Hei igjen.
På garden Storesunde( i samme bygdebok) finn ein på br.nr.1 Lasse Antonsen d.1798 og Dorthe Pedersdatter Storesunde d. 1801.
Odd
På garden Storesunde( i samme bygdebok) finn ein på br.nr.1 Lasse Antonsen d.1798 og Dorthe Pedersdatter Storesunde d. 1801.
Odd
Hei igjen,
jeg trenger litt hjelp til å tyde denne boken til J.Aaland.
Foreldrene til Dorthe er da altså sannsynligvis Lasse Antonson og Dorthe Pedersdatter på Storesunde, omtalt på s574 i Band I. Men hvordan kan man tolke fremstillingen til forfatteren, det er mildt sagt sparsomt med opplysninger om sammenhengene videre bakover.
Vedlagt er den aktuelle siden fra bygdeboken, og ett slektstre satt opp som ett forslag til hva han mener. Er det noen med kjenskap til denne boken som kan vurdere dette?
Jeg er selvsagt klar over at sannhetsgehalten i dette uansett er tvilsom så langt tilbake, men er likevel interssert i hva som ihvertfall var ment.
På forhånd takk.
jeg trenger litt hjelp til å tyde denne boken til J.Aaland.
Foreldrene til Dorthe er da altså sannsynligvis Lasse Antonson og Dorthe Pedersdatter på Storesunde, omtalt på s574 i Band I. Men hvordan kan man tolke fremstillingen til forfatteren, det er mildt sagt sparsomt med opplysninger om sammenhengene videre bakover.
Vedlagt er den aktuelle siden fra bygdeboken, og ett slektstre satt opp som ett forslag til hva han mener. Er det noen med kjenskap til denne boken som kan vurdere dette?
Jeg er selvsagt klar over at sannhetsgehalten i dette uansett er tvilsom så langt tilbake, men er likevel interssert i hva som ihvertfall var ment.
På forhånd takk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh
Kenneth Gamlem
Kenneth Gamlem
-
Hei.
Eg ville nok sett dette opp slik du har gjort. Det må vere det som er meint. I mange tilfeller er det dårleg med opplysninger i denne boka. Blant anna kvar dei som er inngift på ein gard kjem frå.
Odd.
Eg ville nok sett dette opp slik du har gjort. Det må vere det som er meint. I mange tilfeller er det dårleg med opplysninger i denne boka. Blant anna kvar dei som er inngift på ein gard kjem frå.
Odd.