Anne Jørgensdatter Panter

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
dn21530
Sted: MOLDTUSTRANDA

Anne Jørgensdatter Panter

Legg inn av dn21530 » 28. september 2007 kl. 11.42

Er det noen som vet hvor hun kommer fra? jeg vet hun giftet seg i 1676 med Peder Mikkelsen Berge (Rusten)?
I følge gamle Voldasoga bind 3 er anne datter til bergensborger Jørgen Jørgenson Panter og Anne Jensdatter Bloch.
Detstår og at Jørgen var bosett på Eid, og borger og handelsmann på Bloch Tonning i Stryn.Og at Jørgen Panter Var lensmann og Anne Jørgensdatters bror.

Er det noen som hvor jeg kan finne ut meir om disse+ :D

Vil samtidig si at dette er en kjempeflott side ,da jeg nettopp er blitt medlem i Dis ,og mye hjelp her har fått :D
Wenche O Abeltun Tarberg

Tor Åge Kvien
Sted: LANGHUS
Kontakt:

Re: Anne Jørgensdatter Panter

Legg inn av Tor Åge Kvien » 8. november 2007 kl. 23.46

Dette temaet har vært oppe i en diskusjon i Brukarforum i Digitalarkivet,

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe

se tema 17555.

Bjørn Jonson Dale sier der bl.a. følgende:

Mange mistydingar kunne ha vore unngått dersom Jakob Aaland i si tid hadde skreve namnet til borgaren Jens på Togning rett. Han heitte nemlig JENS BLACK (variantar: Blak, Blach) og ikkje Bloch.
Jens Black ser ut til å ha budd i Bergen seinast 1607-08 (sakefall), men budde på Hella i Ålesund seinast 1614-15 (krona si jordebok) og til og med 1616-17. Sidan budde han i Stryn.

Aaland har utstyrt denne Jens med minst tre døtre Anne (ei gift med Garbrant Corneliussen, ei med presten Hans Schreuder og ei med Jørgen Panter). Det rette må vere at kona til Garbrant Corneliusen, Anne Jensdt (c1587-1675), var datter av Jens Pedersen i Vik i Stryn og at Jørgen Panter på Gjerde var gift med Anne Jensdt, datter av Jens Black. Denne Anne Jensdt var neppe fødd før kring 1610. At presten Jens Bloch hadde ei datter som var gift med Jørgen Panter, må vere ein spekulasjon fra Kristian Bloch si side.

Ellers vil jeg anbefale å lese alle innleggene der, samt tema 17570.
Tor Kvien

dn21530
Sted: MOLDTUSTRANDA

Re: Anne Jørgensdatter Panter

Legg inn av dn21530 » 12. november 2007 kl. 12.42

Hei Tor

tusen takk for hjelpen og for linken til Innlegga,harlenge prøvd å finne ut om Anne Jørgensdatter men uten hell,så tusen takk

Mvh
Wenche
Wenche O Abeltun Tarberg

Svar

Gå tilbake til «Stryn»