Fra Ingemar Seth, moderator Møre & Romsdal har jeg følgende opplysninger om disse fra Sande i M&R:
Frå Sandesoga, band 2, gard og ætt, side 222 under garden Kvalen:
Sitat:
1782-1792
Anders Antoniusson 1742-1790
g. Anne Andersdotter 1740-1795
Barn: Antonius 1781, Karen Margrete 1785, Andriane 20/1-1789
Bygselbrev 1782. Buet etter Anders: 46 rdl: Netto 12 1/2 rdl.
Sitat slutt.
Jeg har ikke klart å fastslå sikkert hvor Anders og Anne kom fra. Jeg har en hypotese om at de kanskje kom fra Gloppen. Der fins en del med slektsnavn Antoniussen/Anthonsen, og jeg har funnet at Anders Anthonsen og Anne Andersdatter begge fra gården Hole giftet seg i Gloppen 28.12.1781. Dette kan stemme med at de eventuelt flyttet til Sande og overtok gården Kvalen i 1782. Er det noen som kan bidra til å bekrefte min hypotese?
Mvh
Stein Anderssen
Anders Antoniussen f. ca. 1742 og Anne Andersdtr f. ca. 1740
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
Re: Anders Antoniussen f. ca. 1742 og Anne Andersdtr f. ca.
Hei Stein!
Det stemmer at Anna og Anders kom frå Breim i Gloppen.
I "Soga om Gloppen og Breim" bind 5 står det slik;
Anders f. 1745 død før 1815 gift 1781 med Anna Andersdt. Hole d.e. f 1746 på bruk nr. 4
Busett Kvalheim På Sunnmøre.
Born ved skiftet i 1815; Kari 28 år og Andrine 25 år
-----------------
Anders Antonson frå g.nr. 88.1 "Larsbruket" på Hole
Foreldre; Anton Lasseson Berge, Utvik d. 85 år 1795
Margrete Andersdt. Hage (Utvik?) d. 63 år i 1781
------------------------------------
Anna Andersd. Hole frå g.nr. 88.4 "Anderstunet" på Hole
Foreldre; Anders Torleivson Bjørkelo (f.Raad) f. 1718 - d 1792
frå g.nr. 114.3 "Utigard" Raad
Kari Andersdtr. Årdal f. 1720 - død 1794
frå g.nr. 118.2 "Utigard" Årdal i Breim
Det stemmer at Anna og Anders kom frå Breim i Gloppen.
I "Soga om Gloppen og Breim" bind 5 står det slik;
Anders f. 1745 død før 1815 gift 1781 med Anna Andersdt. Hole d.e. f 1746 på bruk nr. 4
Busett Kvalheim På Sunnmøre.
Born ved skiftet i 1815; Kari 28 år og Andrine 25 år
-----------------
Anders Antonson frå g.nr. 88.1 "Larsbruket" på Hole
Foreldre; Anton Lasseson Berge, Utvik d. 85 år 1795
Margrete Andersdt. Hage (Utvik?) d. 63 år i 1781
------------------------------------
Anna Andersd. Hole frå g.nr. 88.4 "Anderstunet" på Hole
Foreldre; Anders Torleivson Bjørkelo (f.Raad) f. 1718 - d 1792
frå g.nr. 114.3 "Utigard" Raad
Kari Andersdtr. Årdal f. 1720 - død 1794
frå g.nr. 118.2 "Utigard" Årdal i Breim
Hei Solbjørg,
Takk for tilbakemeldinga. Det er jo en del avvik på årstall, gårdsnavn og personnavn mellom Sandesoga og "Soga om Gloppen og Breim", men etter noen sjekker mot kirkebøkene i Gloppen og Sande så ser det ut til å være de samme personene.
Jeg ser i ditt svar at det er referert til et skifte i 1815. Er det noen opplysninger hvem dette er skifte etter? Anders døde i 1790 og etter ham har jeg kopi av skifte 20.09.1790. Anna giftet seg i 1793 med Gulich Pedersen Breche af Wandelven og han overtok som bruker på Qvalen/Kvalheim. Etter at Anna døde i 1795 giftet Gulich seg med Eli Andersdatter. Kan dette skifte være etter noen av disse to?
Mvh
Stein
Takk for tilbakemeldinga. Det er jo en del avvik på årstall, gårdsnavn og personnavn mellom Sandesoga og "Soga om Gloppen og Breim", men etter noen sjekker mot kirkebøkene i Gloppen og Sande så ser det ut til å være de samme personene.
Jeg ser i ditt svar at det er referert til et skifte i 1815. Er det noen opplysninger hvem dette er skifte etter? Anders døde i 1790 og etter ham har jeg kopi av skifte 20.09.1790. Anna giftet seg i 1793 med Gulich Pedersen Breche af Wandelven og han overtok som bruker på Qvalen/Kvalheim. Etter at Anna døde i 1795 giftet Gulich seg med Eli Andersdatter. Kan dette skifte være etter noen av disse to?
Mvh
Stein
Hei Stein!
Skiftet du etterlyser er etter broren og brukaren på 88/1: Lasse (i skiftet Lars) Anthonsen Hole som d.1815 som vilkårsmann. Han hadde 4 fullsøsken:
1. Anders, død og etterlet seg a) Karie Andersd. = 28, b) Andriane = 25, formyndar Rasmus Hole.
2. Elling Antons. Bøe, død og etterlet seg a) Jakob El.s. Bøe, fullmyndig, b) Ole El.s.Bøe,
fullm., c) Anne El.sd. gift og bor i Bergen.
3. Eli Antonsd., enke paa gaarden Dale med lovv. Lars Rasmussen Hole.
4. Marte Antonsd., husm.enke p.g.Jordanger.
Mvh Einar
Skiftet du etterlyser er etter broren og brukaren på 88/1: Lasse (i skiftet Lars) Anthonsen Hole som d.1815 som vilkårsmann. Han hadde 4 fullsøsken:
1. Anders, død og etterlet seg a) Karie Andersd. = 28, b) Andriane = 25, formyndar Rasmus Hole.
2. Elling Antons. Bøe, død og etterlet seg a) Jakob El.s. Bøe, fullmyndig, b) Ole El.s.Bøe,
fullm., c) Anne El.sd. gift og bor i Bergen.
3. Eli Antonsd., enke paa gaarden Dale med lovv. Lars Rasmussen Hole.
4. Marte Antonsd., husm.enke p.g.Jordanger.
Mvh Einar
Hei Einar!
Takk for opplysingene!
Jeg har lett mye i kirkebøkene for Gloppen uten at jeg har klart å koble alle "impliserte". Hadde nok spart meg noen "tastaturtimer" hvis jeg hadde spurt i Slektsforum tidligere. Lasse Anthonissen var nevnt i skiftet etter Anders Antoniussen uten at slektskapet var nevnt. Jeg har lett etter fødsel-/dåpsdata på ham i kirkebøkene for Gloppen, men har ikke funnet ham enda, så skifteopplysningene løste dette.
Et spørsmål: Hvilken kilde stammer de skifteopplysningene fra? Er det utgitt en bok med skifteinformasjon eller finnes dette i Soga om Gloppen og Breim? Ser jo at jeg kan ha mer arbeid med slekt i dette området, så mulige kilder er av interesse.
Mvh
Stein
Takk for opplysingene!
Jeg har lett mye i kirkebøkene for Gloppen uten at jeg har klart å koble alle "impliserte". Hadde nok spart meg noen "tastaturtimer" hvis jeg hadde spurt i Slektsforum tidligere. Lasse Anthonissen var nevnt i skiftet etter Anders Antoniussen uten at slektskapet var nevnt. Jeg har lett etter fødsel-/dåpsdata på ham i kirkebøkene for Gloppen, men har ikke funnet ham enda, så skifteopplysningene løste dette.
Et spørsmål: Hvilken kilde stammer de skifteopplysningene fra? Er det utgitt en bok med skifteinformasjon eller finnes dette i Soga om Gloppen og Breim? Ser jo at jeg kan ha mer arbeid med slekt i dette området, så mulige kilder er av interesse.
Mvh
Stein