Jeg leter etter foreldrene og videre aner bakover på Ole Olsson Hillestad
Han ble født ca. 1755 Plassen, Sogn og Fjordane?
NB! Jeg har nå forkastet min antagelse om tilknytning til gården Pladsen i Førde.
Nye opplysninger viser at det finnes en gård Plassen i Kinsedalen i Luster.
Litt mere opplysninger:
Ole Hillestad Olssons første kone var Ingeborg Tomasdatter som var datter til Tomas Nilsson Røym fra Mollandsmarka. Tomas bygsla Hillestad fra ca. 1743 og til han døde i 1776. Svigersønnen Johannes Kvam overtok da Hillestad. Ole Olsson overtok så Hillestad i 1801 etter Johannes Kvam flyttet til Alme.
Ole Hillestad Olsson giftet seg 2. gang 26. Juni 1805 i Hafslo med Margreta Nielsdatter fra Ugulen i Hafslo. Det står nevnt en Hans Johannes Hillestad i kirkeboka i forbindelse med vielsen. Margreta Nielsdatter var født i ca. 1760 og datter av Niels Larsen og Maren Arnesdatter. Margrete var første gang gift med Jens Sterri den 11. Mai 1799 på Hafslo og var Jens Sterris 4. kone.
Ole Hillestad Olsson døde 2. Mai 1837 på Hillestad.
Margrete Nielsdatter døde i 1828 på Hillestad.
Ole og Margrete hadde sønnen Jens Hillestad Olsen f. 20.6. 1806 på Hillestad. Døpt 13. Juli 1806 Hafslo prestegjeld.
Han giftet seg 28. August 1836 i Fana, Bergen med Ingeborg Steffensdatter f. 6. August 1808 Drøgsvold, Voss. De døde i Spink County, South Dakota, USA.
Han 6.11 1887 og hun 4.4 1896. De er begge begravet på Hillestad gravplass i South Dakota.
Aner til Ole Olsson Hillestad fra Pladsen?
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
Aner til Ole Olsson Hillestad fra Pladsen?
Sist redigert av gj03657 den 21. juli 2008 kl. 10.08, redigert 1 gang totalt.
Re: Aner til Ole Olsson Hillestad fra Pladsen?
Hvor har du funnet at han ble født ca. 1755 Pladsen, Sogn og Fjordane? Jeg leter etter ham òg.
Mvh
Beate Hauer
Mvh
Beate Hauer
Sist redigert av gj06924 den 26. juli 2008 kl. 22.32, redigert 1 gang totalt.
Hei!
I Målselv bygdebok bind 4 på side 240 står det at Jens Olsen Hillestad er sønn av Ola Olsen Plassen og hans kone i 2. ekteskap Margreta Nilsdatter Sterri. Det refereres til bygdebok fra Hafslo av overlærer Jon Laberg.
Eneste gård som jeg finner som heter Pladsen i Sogn og Fjordane er i Førde, så jeg tenkte at man kunne prøve å lete der. følge folketellingen så finnes det en Ole på denne gården som kan være mulig far. Har bestillt Førde bygdebok fra biblioteket så jeg håper å
finne en barneflokken til Ole der. Slik at jeg kan få bekreftet eller avkreftet dette.
Ser også at Nils Johan Fosli har på sin webside at Ole Olsen var født ca 1755 på Hillestad i Hafslo. Ole Olsson overtok Hillestad i 1801 etter at forrige eier Johannes Kvam flyttet til Alme så jeg finner dette lite sansynlig. Dette ifølge opplysninger fra Inger Lise Fjellstad.
Mvh.
Kjetil Kjæreng
I Målselv bygdebok bind 4 på side 240 står det at Jens Olsen Hillestad er sønn av Ola Olsen Plassen og hans kone i 2. ekteskap Margreta Nilsdatter Sterri. Det refereres til bygdebok fra Hafslo av overlærer Jon Laberg.
Eneste gård som jeg finner som heter Pladsen i Sogn og Fjordane er i Førde, så jeg tenkte at man kunne prøve å lete der. følge folketellingen så finnes det en Ole på denne gården som kan være mulig far. Har bestillt Førde bygdebok fra biblioteket så jeg håper å
finne en barneflokken til Ole der. Slik at jeg kan få bekreftet eller avkreftet dette.
Ser også at Nils Johan Fosli har på sin webside at Ole Olsen var født ca 1755 på Hillestad i Hafslo. Ole Olsson overtok Hillestad i 1801 etter at forrige eier Johannes Kvam flyttet til Alme så jeg finner dette lite sansynlig. Dette ifølge opplysninger fra Inger Lise Fjellstad.
Mvh.
Kjetil Kjæreng
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Vielsen til Ole Olsen og Ingeborg Thomasdatter finner du i Hafslo kirkebok her midt på høyre side, den 15. mai 1791, under kolonnen Copulation.
Hilsen Remi
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Her er Ole Olsen og Ingeborg Thomasdatter på gården Kintserdahl i Urnes sogn, Hafslo prestegjeld i 1801-tellingen. Lenke. De har barna Bertha, 7 år, Anne , 4 år og Thomas, 2 år.
Men dette kan det være du visste fra før.
Hilsen Remi
Men dette kan det være du visste fra før.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
Tusen takk for opplysningene Remi.
Jeg hadde ikke datoen for vielsen og heller ikke barna fra første ekteskap.
Så dette var nytt for meg. Nå vet jeg i allefall hvilken forbindelse han hadde til
Kintserdahl.
Fikk ny opplysning om at gården Plassen ligger i Kinsedalen så hele tråden bør flyttes til Luster.
Mvh.
Kjetil Kjæreng
Jeg hadde ikke datoen for vielsen og heller ikke barna fra første ekteskap.
Så dette var nytt for meg. Nå vet jeg i allefall hvilken forbindelse han hadde til
Kintserdahl.
Fikk ny opplysning om at gården Plassen ligger i Kinsedalen så hele tråden bør flyttes til Luster.
Mvh.
Kjetil Kjæreng