Bjørg Fernanda f. SUNDE - født 18 Oct 1902 Kristiania

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
6104

Bjørg Fernanda f. SUNDE - født 18 Oct 1902 Kristiania

Legg inn av 6104 » 26. juni 2009 kl. 12.57

er lillesøster til min farmor - ifølge notater fra min far, flyttet hun til HERMANSVERK - men jeg aner ikke når, - har fått forståelsen av at hun giftet seg med en derfra - men er usikker.
Noen som kjenner til henne ?
Hennes foreldre var Rasmus og Olava Sunde. De var innflyttere til Kristiania fra Hamar-området, - alle barna født i Kristiania.

Hilsen Bjørg Christophersen
- som er oppkalt etter Bjørg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Re: Bjørg Fernanda f. SUNDE - født 18 Oct 1902 Kristiania

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 28. juni 2009 kl. 21.58

Hei Björg!

Jeg har forsökt og knekke denne nötten her, men det var ikke lett :(

Har heller ikke funnit Björg som död under arkiv/gravminner i norge som passer med den födselsdatum/år som du har oppgitt.
Men en Björg Rooth i Kristiansund, födt Sunde 29/1-1913 : http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2209892

Jeg har bygdebok for Leikanger b.2, men nå vet ikke jeg hvilken av de ca.75 gårdene i boken som ligger under området Hermansverk.

Alle ledtråder fra dig er bra for fortsatt hjelp her :)

Mvh,Svehn. 8)

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 28. juni 2009 kl. 22.46

Hei igjen Björg :!:

Snakker mig om fulltreff, jeg kjendte bare til gården Njös nr.1562/Hermansverk,min farmors söster Gurine bodde der.

Og med en videre titt under gården Njös nr.1170 så fant jeg din Björg Fernanda R. Sunde g. 1926 m. Ingvald Peders. f. 1897, bst. Höyanger.

Jeg har ätte/bygdebok for Kyrkjebö, så jeg skal se hva jeg finner ut der om etterkommere i Höyanger :)

Björg sin svigerfar, Peder Nilss. Hove hadde virkelig ikke ligget på latsiden, han var gift 2. ganger og hadde 17 barn.

Du får gjerne info om alle Ingvalds 16 sösken.

Mvh,Svehn. 8)

6104

Legg inn av 6104 » 29. juni 2009 kl. 11.43

Så morsomt at du fant henne - nå ble jeg glad. :D
Vanskelig å vite hvor jeg skulle lete, - visste jo ikke helst sikkert om hun giftet seg, om det var m en arbeidskar som kanskje flyttet videre eller om det var en gardbruker/fisker.
Farmor døde da jeg var 16år. Hadde jeg blitt voksen og sittet og pratet med henne, ville vi sikkert kommet inn på Bjørg, spesielt siden jeg jo var oppkalt etter henne - og jeg ville visst mer den dagen jeg begynte å intr meg for slekta.
Faren min hadde også sikkert mer info, men tida gikk og plutselig var han borte også, så altfor tidlig.

Jeg har funnet fram noen kart og prøver bli kjent i området omkring Høyanger. For da er det altså i den regionen jeg skal lete - og ikke Hermansverk.

Jatakk, jeg tar gjerne imot info om hennes manns søsken - og moro hadde det vært om hun og mannen hadde barn og barnebarn, - kanskje det er noen tremenninger i Sogn og Fjordane....
:)

Hjertelig takk for hjelpen.

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 29. juni 2009 kl. 22.40

Hei Björg! :wink:

Kan ikke finne Ingvald og Björg i Höyanger/ättebok for Kyrkjebö, selv om de har bott der, bekreftet av ett barnbarn til Ingvalds söster Haldis, som bor på Njös/Hermansverk.

Gjennom mine egne slektninger på Njös som kjendte henne fikk jeg kontakt, og hun har også bekreftet for mig att att Ingvald og spesielt Björg döde veldigt unge, men att de hadde 2 döttre, Alvhild avliden, Irene lever, de blev begge gift og bosatt i Oslo, der finnes barn/barnbarn. :)

Den her trevlige personen skal maile mig all info hun har om event. ektemennens namn og div. annet.

Sender dig en PM når jeg har mottagit detta.

Mvh,Svehn i Göteborg. 8)

6104

Legg inn av 6104 » 30. juni 2009 kl. 21.33

Så ringen er sluttet for Bjørg - med at døtrene flyttet til hennes fødeby - men da betyr det at jeg har mer slekt her i Oslo, da
- så spennende!
Gleder meg til å høre fra deg / din trivelige slektningpå Njøs.

Beste hilsen
Bjørg

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 1. juli 2009 kl. 1.06

Hei!

Alvhild og Irene var gift med 2 brödre Lerkendal i Oslo, og hadde 2-3 barn hver.

Jeg skrev fel i tidligere innlägg/din efterlysning, det var visst Irene som var död, og Alvhild lever på ett institusjon i Oslo.

Jeg tror dette er din Irene(Borgny Irene)Lerkendal og de 4 andre er sikkert närmeste familie/släkt også, når du söker på etternavn/Lerkendal i Oslo under gravminner/norge : http://www.disnorge.no/gravminner/korri ... ?id=660124

Mvh,Svehn. 8)

Er det like varmt i Oslo som her i Göteborg nå kl.01.00, 23 gr. :lol:

Svar

Gå tilbake til «Leikanger»