Er Hyllestad riktig område? Midtun...
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
Er Hyllestad riktig område? Midtun...
Hans Hansen Ramsgrø giftet seg me Halfrid Midtun, hun født 17.02.1807. Hennes foreldre er Nicolai Joenson og Kari O. Midtun.
Kan noen ha data om Halfrids foreldre og kjenne til disse tos foreldre igjen? Forsøker i all hast før besøk av amerikanere å få de aller siste navn på plass i anesirkelen.
Setter stor pris på litt førstehjelp her!
Mvh
Lill Juelsen
Kan noen ha data om Halfrids foreldre og kjenne til disse tos foreldre igjen? Forsøker i all hast før besøk av amerikanere å få de aller siste navn på plass i anesirkelen.
Setter stor pris på litt førstehjelp her!
Mvh
Lill Juelsen
Re: Er Hyllestad riktig område? Midtun...
Da har jeg funnet Nicolai Jonsons mor som er Mari Nikiolaisdatter født på Midtun, hun er gift med en Jon, men mer vet jeg ikke om ham. Info om ham er meget velkomment!
For kona Kari Ottesdatter heter hun Undertun, hvor hun er født 1780, dør så på Midtun. De gifter seg i Eivindvik i 1806.
Hvem er Karis foreldre?
For kona Kari Ottesdatter heter hun Undertun, hvor hun er født 1780, dør så på Midtun. De gifter seg i Eivindvik i 1806.
Hvem er Karis foreldre?
kari i ft1801 med moren som er enke: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 06078#ovre
mvh
Linda
mvh
Linda
FS, Halfrid Botolfsdatter gift 2 juli 1776 i Gulen med Otte Olsen (turboslektsforskning, dette) 

Otte Undertun og Halfrie Orchnæs står det her venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-2
Mons Botolfsen Orknæss er sikkert bror til Halfrid: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 06684#ovre
Hei Linda!
Det var utrolig flott - og oppmuntrende. Tusen takk!!!
Vet du hvor Orknes og Undertun samt Midtun ligger mer nøyaktig. Undres om man kan finne gamle gårder på stedet som besøkerne ev kunne bese.
Har noen tilfeldigvis mer info om Jon, gift med Mari Nicolausdatter, hun født på Midtun?
Mvh Lill
Det var utrolig flott - og oppmuntrende. Tusen takk!!!
Vet du hvor Orknes og Undertun samt Midtun ligger mer nøyaktig. Undres om man kan finne gamle gårder på stedet som besøkerne ev kunne bese.
Har noen tilfeldigvis mer info om Jon, gift med Mari Nicolausdatter, hun født på Midtun?
Mvh Lill
Hvor ligger Midttun, Undertun, Orknes ?
Midttun ligger på en sidevei av fylkesvei 7 ca. 2,5 km øst fra Eivindvik kirke. Undertun ligger ved den samme fylkesvei ca. 2 km øst fra kirken. Når det gjelder Orknes tror jeg dette må være en omskriving av Ortnes ( bebygget sted ) som som er et nes som ligger ved innløpet av Risnefjorden , sidearm av Sognefjorden. Lenger inne i fjorden ligger Brekke (tidligere fergested Brekke - Lavik) og Brekke kirke
mvh Jan
Midttun ligger på en sidevei av fylkesvei 7 ca. 2,5 km øst fra Eivindvik kirke. Undertun ligger ved den samme fylkesvei ca. 2 km øst fra kirken. Når det gjelder Orknes tror jeg dette må være en omskriving av Ortnes ( bebygget sted ) som som er et nes som ligger ved innløpet av Risnefjorden , sidearm av Sognefjorden. Lenger inne i fjorden ligger Brekke (tidligere fergested Brekke - Lavik) og Brekke kirke
mvh Jan
Hei!
Ser at du ikke har fått svar om Jon enda. - Jeg har dette:
Faren til Jon skal ha vært Elling Olsen Gryta, død ca 1785. Han ble gift med Berte Jonsdtr. Ytre Midttun 24.12.1742. (Gulen i gamal og ny tid. Bind 1. 2. utgave, side 304).
Ellings far het Ola Jørgensen Gryta. (samme kilde).
Bertes far var Jon Hansen Ytre Midttun.
Forøvrig har jeg at konen til Jon, Mari Niklausdtr., ble gift igjen med Hans Ellingsen Dale 13.07.1785. (Gulen i gamal og ny tid. Bind 2. 2. utgave, side 170).
Håper dette kan hjelpe deg litt videre.
Arnulf
Ser at du ikke har fått svar om Jon enda. - Jeg har dette:
Faren til Jon skal ha vært Elling Olsen Gryta, død ca 1785. Han ble gift med Berte Jonsdtr. Ytre Midttun 24.12.1742. (Gulen i gamal og ny tid. Bind 1. 2. utgave, side 304).
Ellings far het Ola Jørgensen Gryta. (samme kilde).
Bertes far var Jon Hansen Ytre Midttun.
Forøvrig har jeg at konen til Jon, Mari Niklausdtr., ble gift igjen med Hans Ellingsen Dale 13.07.1785. (Gulen i gamal og ny tid. Bind 2. 2. utgave, side 170).
Håper dette kan hjelpe deg litt videre.

Arnulf
[ Jeg hadde dette innlegg 2.august ." Når det gjelder Orknes tror jeg dette må være en omskriving av Ortnes ( bebygget sted ) som som er et nes som ligger ved innløpet av Risnefjorden , sidearm av Sognefjorden. Lenger inne i fjorden ligger Brekke (tidligere fergested Brekke - Lavik) og Brekke kirke"
Denne antagelsen min må være feil !!!. Jeg tror at det rette stedet Orknes ligger på østre side av Eidsfjorden nærmere Eidsbotn ( ved RV 57 Sløvåg - Rutledal ) som er en sidearm av Gulafjorden Kfr. Gulen bygdebok bind 3
mvh Jan
Denne antagelsen min må være feil !!!. Jeg tror at det rette stedet Orknes ligger på østre side av Eidsfjorden nærmere Eidsbotn ( ved RV 57 Sløvåg - Rutledal ) som er en sidearm av Gulafjorden Kfr. Gulen bygdebok bind 3
mvh Jan
- Geir Asle Myrestrand
- Sted: SANDNES
Jan skrev:Hvor ligger Midttun, Undertun, Orknes ?
mvh Jan
Bytter du ut Orknes med Orkneset, så finner du alle tre i/ved Gulen via norgeskart.no (http://norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2).
Sist redigert av Geir Asle Myrestrand den 10. august 2011 kl. 14.37, redigert 1 gang totalt.
Hei Geir !
Det er vel litt feil å bytte ut Orknes med Orkneset. Gården heter fra gammelt av Orknes og ligger som beskrevet i mitt innlegg 8.august
kfr. Gulen bygdebok bind 2 side 258. Statens kartverk driver med jevne mellomrom å fornyer skrivemåten på enkelte gårds/stedsnavn i sine kart. Når det gjelder Midttun så er riktig at det finnes Midttun i Bergen kommune men stedet ligger godt innenfor dagens bygrenser, like ovenfor Nesttun og tilhørte tidligere Fana kommune. Men stedet Midttun som det her er tale ligger i Gulen, kfr. mitt innlegg 2.august.
Forøvrig finnes over 65 steder i Norge med navnet Midttun !!!.
mvh Jan
Det er vel litt feil å bytte ut Orknes med Orkneset. Gården heter fra gammelt av Orknes og ligger som beskrevet i mitt innlegg 8.august
kfr. Gulen bygdebok bind 2 side 258. Statens kartverk driver med jevne mellomrom å fornyer skrivemåten på enkelte gårds/stedsnavn i sine kart. Når det gjelder Midttun så er riktig at det finnes Midttun i Bergen kommune men stedet ligger godt innenfor dagens bygrenser, like ovenfor Nesttun og tilhørte tidligere Fana kommune. Men stedet Midttun som det her er tale ligger i Gulen, kfr. mitt innlegg 2.august.
mvh Jan
- Geir Asle Myrestrand
Jan skrev:Det er vel litt feil å bytte ut Orknes med Orkneset. Gården heter fra gammelt av Orknes og ligger som beskrevet i mitt innlegg 8.august
kfr. Gulen bygdebok bind 2 side 258. Statens kartverk driver med jevne mellomrom å fornyer skrivemåten på enkelte gårds/stedsnavn i sine kart.
Helt enig, og det finnes mange verre eksempler på navnebytter enn denne. Jeg ergrer meg over et lokalt tilfelle, nemlig at Holvik på alle kart nå kalles Holevik (selv om de blå skiltene langs veien sier Holvik). Gottebergsrøysa er blitt til Gottrøysa....

Men tilbake til Orknes/Orkneset, jeg ville egentlig bare poengtere hvor stedet finnes på kartet --og i norgeskart.no så finner man det bare som Orkneset. Ellers helt enig med deg.
- Geir Asle Myrestrand
Jan skrev:Når det gjelder Midttun så er riktig at det finnes Midttun i Bergen kommune men stedet ligger godt innenfor dagens bygrenser, like ovenfor Nesttun og tilhørte tidligere Fana kommune. Men stedet Midttun som det her er tale ligger i Gulen, kfr. mitt innlegg 2.august.
Jan, takk for at du påpekte dette --jeg korrigerte mitt opprinnelige innlegg ved å slette den siste setningen, det er selvfølgelig Midttun i Gulen jeg tenkte på, som ligger like nord for Undertun. Jeg hentet vel frem flere Midttun på kartet og så rotet jeg de sammen når jeg skrev siste setningen i innlegget.
Men poenget er like fullt det at alle tre stedene ligger i samme område i Gulen, men nå har vi i alle fall avklart hvilke eksakte steder det er snakk om.