Johannes Rasmussen
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
Johannes Rasmussen
Noen som har opplysninger om denne Johannes?Han fikk en sønn som het Rasmus johannesen som var født i 1813 i Gulen,Evindvigen sogn.Har ikke noe opplysninger om moren til moren til Rasmus.Rasmus dro til Herøy i nordland der han giftet seg med en abelanna johansdatter fra vega i nordland.Rasmus ble boende i Herøy.
Re: Johannes Rasmussen
Hei!!
Har du mer opplysninger om Johannes Rasmussen, hvilke gård kom moren fra?. Gulen har ca. 200 gårer. Er Johannes f. i Gulen ?
Hvis du kan finne flere opplysninger er det lettere å hjelpe
Karl H
Har du mer opplysninger om Johannes Rasmussen, hvilke gård kom moren fra?. Gulen har ca. 200 gårer. Er Johannes f. i Gulen ?
Hvis du kan finne flere opplysninger er det lettere å hjelpe
Karl H
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Hei Kjetil!
Var ikke lett og finne ut hvilken gard Rasmus Johannesen var födt,men i kirkebok for Heröy/Nordland under vigde (15.oktober? 1850),ser jeg att han kom ifra garden Unneland/Ånneland i Eivindvik pr.gj.
I bygdebok for Gulen b.3,under gnr.89 Ånneland står det:
Johannes Rasmusson Nordal/Eivindvik pr.gj. f.1754 d.1835,g. 1808 m. en fosterdatter på garden,Anne Hognesdtr. Ånneland f.1780 d.1840.
Barn: Olina f.1810, Rasmus f.10/10-1814, Gjert f.1818.
Johannes hadde også ett uekte barn, Johanne f.1831,med Martha Iversdtr.Tjuvik f.1798 d.1847.
Rasmus var g. 1829(15 år) m. Synneve Torbjörnsdtr.Utvär/Solund f.1805 d.1892.
Har ennå ikke funnit noen barn.
Er behjelpelig
Mvh,Svehn
Var ikke lett og finne ut hvilken gard Rasmus Johannesen var födt,men i kirkebok for Heröy/Nordland under vigde (15.oktober? 1850),ser jeg att han kom ifra garden Unneland/Ånneland i Eivindvik pr.gj.
I bygdebok for Gulen b.3,under gnr.89 Ånneland står det:
Johannes Rasmusson Nordal/Eivindvik pr.gj. f.1754 d.1835,g. 1808 m. en fosterdatter på garden,Anne Hognesdtr. Ånneland f.1780 d.1840.
Barn: Olina f.1810, Rasmus f.10/10-1814, Gjert f.1818.
Johannes hadde også ett uekte barn, Johanne f.1831,med Martha Iversdtr.Tjuvik f.1798 d.1847.
Rasmus var g. 1829(15 år) m. Synneve Torbjörnsdtr.Utvär/Solund f.1805 d.1892.

Har ennå ikke funnit noen barn.
Er behjelpelig
Mvh,Svehn

Sist redigert av Svehn Ruskelöv den 21. august 2008 kl. 5.40, redigert 1 gang totalt.
- Svehn Ruskelöv
Hei igjen!
Jeg er litt i tvil over hva som er riktigt i det jeg har funnit nå,alså om det står feil i boka.
Jeg fant Rasmus og Synneve bosatt på g.nr.15 Ravnöen(Rånöy) i Solund/Eivindvik pr.gj.
Og i Solunds gards og ättesoge står det att de hadde 7 barn,den förste(Bertil) födt 1824,er jo umulig når Rasmus var födt 1814.
Jeg tror på de 5 siste alternativa/födte f.o.m. når de giftet sig 1829,og det stemmer også overens med det jeg har funnit under födte/Fylkesarkivet(sogn og fjordane) på foreldre Rasmus og Synneve.
Og de barna er:Mattias f.1829,Torkild f.1831,Cornelius f.1833(1822??),Andreas f.1842 og Elias f.1845.
Er behjelpelig.
Mvh,Svehn.
Jeg er litt i tvil over hva som er riktigt i det jeg har funnit nå,alså om det står feil i boka.
Jeg fant Rasmus og Synneve bosatt på g.nr.15 Ravnöen(Rånöy) i Solund/Eivindvik pr.gj.
Og i Solunds gards og ättesoge står det att de hadde 7 barn,den förste(Bertil) födt 1824,er jo umulig når Rasmus var födt 1814.
Jeg tror på de 5 siste alternativa/födte f.o.m. når de giftet sig 1829,og det stemmer også overens med det jeg har funnit under födte/Fylkesarkivet(sogn og fjordane) på foreldre Rasmus og Synneve.
Og de barna er:Mattias f.1829,Torkild f.1831,Cornelius f.1833(1822??),Andreas f.1842 og Elias f.1845.
Er behjelpelig.
Mvh,Svehn.

Hei Svehn.Har sett litt i kirkebøkene og såg på det året Johannes rasmusson døde.Fant navnet hans i 1835 over døde og der var alderen oppgitt til 50 år.Såg det sto at han var født i 1754 i denne bygdeboken.Lurer på om det kan være noe feil i bygdeboken?Har bladd en del i kirkebøker under slektsforskningen og har ikke funnet en person før som har giftet seg i så ung alder(15 år).Kanhende det var mer normalt lenger sør for nordland,ja ikke vet jeg.Skal prøve å se om jeg kan finne noen opplysninger i herøy eller i eivindvik mellom 1845 og 1850.Han giftet seg jo i 1850 på herøy og hans siste sønn med synneve ble jo født i 1845.Lurer på hva som fikk han til å dra nordover å gifte seg på nytt?Synneve døde jo ikke før i 1892 ifølge deg.
mvh
Kjetil johansen
mvh
Kjetil johansen
- Svehn Ruskelöv
Hei Kjetil!
Jeg har tittet i bygdebok for Gulen under gnr.48 Norddal,og der står det att Johannes Rasmussen var fött 1784, og ikke 1754 som det står under gården Unneland.
I såfall slulle jo Johannes ha värt ca.80 år når han blev far til uekte Johanne.
I fylkesarkivet(Sogn/Fjordane) under utflytte,ser jeg att Rasmus Johannesen Unneland f.10/10-1814 flyttet til Bergen 1843 og er ugift.
Når Synneve döde 1892 er hun enke.
Det er noe som ikke stemmer.
Er behjelpelig.
Mvh,Svehn.
Jeg har tittet i bygdebok for Gulen under gnr.48 Norddal,og der står det att Johannes Rasmussen var fött 1784, og ikke 1754 som det står under gården Unneland.
I såfall slulle jo Johannes ha värt ca.80 år når han blev far til uekte Johanne.
I fylkesarkivet(Sogn/Fjordane) under utflytte,ser jeg att Rasmus Johannesen Unneland f.10/10-1814 flyttet til Bergen 1843 og er ugift.

Når Synneve döde 1892 er hun enke.

Det er noe som ikke stemmer.
Er behjelpelig.
Mvh,Svehn.

- Svehn Ruskelöv
Hei!
Jeg har gått i gjenom kirkeböker under Gulen og tittet veldigt nöye i bygdebökene igjen.
Og jeg innser nå att redaktören av boka har blandet i sammen 2 forskjellige Rasmus Johannesen med samme kvinne Synneve Torbjörnsen.Utvär/Solund.
Synneve var gift 1929 med Rasmus Johannesen Råke/Steinsund födt ca.1805 bosatt Ravnöen/Rånöy.Og da kan det jo stemme med förste födte barn f.o.m. 1824.
Under gården Råke står det også skrivet att Rasmus J. Råke var uekte födt,foreldre var Johannes R. Indrevär og pige Inger Olsdtr.
I kirkeboken under gifte 1829/Gulen står det skrivet samme far Johannes Rasmussen Unneland som på din Rasmus Johannesen Unneland på hans födsel 10/10-1814 under kirkebok/Gulen.
Att Rasmus Unneland var ugift når han flyttet til Bergen kan da stemme.
Att Synneve var enke når hun döde 1892 stemmer sikkert også.
Så jeg tror helt enkelt att vi kan se bort ifra att Rasmus J. Unneland hadde familje för han kom til Heröy.
Vil du ha mer info,så hör av dig.
Mvh,Svehn.
Jeg har gått i gjenom kirkeböker under Gulen og tittet veldigt nöye i bygdebökene igjen.
Og jeg innser nå att redaktören av boka har blandet i sammen 2 forskjellige Rasmus Johannesen med samme kvinne Synneve Torbjörnsen.Utvär/Solund.

Synneve var gift 1929 med Rasmus Johannesen Råke/Steinsund födt ca.1805 bosatt Ravnöen/Rånöy.Og da kan det jo stemme med förste födte barn f.o.m. 1824.
Under gården Råke står det også skrivet att Rasmus J. Råke var uekte födt,foreldre var Johannes R. Indrevär og pige Inger Olsdtr.
I kirkeboken under gifte 1829/Gulen står det skrivet samme far Johannes Rasmussen Unneland som på din Rasmus Johannesen Unneland på hans födsel 10/10-1814 under kirkebok/Gulen.
Att Rasmus Unneland var ugift når han flyttet til Bergen kan da stemme.
Att Synneve var enke når hun döde 1892 stemmer sikkert også.
Så jeg tror helt enkelt att vi kan se bort ifra att Rasmus J. Unneland hadde familje för han kom til Heröy.
Vil du ha mer info,så hör av dig.
Mvh,Svehn.

Hei Svehn.Har gått igjennom kirkeboken for innflyttede i herøy under alstahaug (1831-1854) og fant Rasmus der.Der sto det at Rasmus flyttet fra evindvig til aagvig i herøy(nå dønna)i 1844.Under rubrikken medbragte attester står det dahl.Vet ikke helt hva det betyr.Under rubrikken oppgiven hensikt med innflyttingen står det noe jeg ikke greier å tyde.Kanskje du greier å tyde det?Skal prøve å legge en link til siden.Helt nede på siden i rubrikk 30 finner du han.Vil også få takke deg for all den hjelpen du gir meg.Hadde ikke greid å finne dette ut alene.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... =1765&js=j
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... =1765&js=j
-
- Sted: BODØ
Trenger du hjelp til tyding, bruk forumet "hjelp til tyding av kildemateriale"
Lenke
Her er oppskrift til å lage lenker (din lenke fungerer ikke)
Lenke
Lykke til

Her er oppskrift til å lage lenker (din lenke fungerer ikke)

Lykke til

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Else Berit Rustad
Hensikten med flyttingen: Tiener
Det er presten Dahl som har utstedt attesten.
Lenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-275
Mvh
Else B.
Det er presten Dahl som har utstedt attesten.
Lenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-275
Mvh
Else B.
Takk skal dere ha.