Peter Villiam Hartvig Egeberg - død/begravet når og hvor?

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj11728
Sted: Hvam

Peter Villiam Hartvig Egeberg - død/begravet når og hvor?

Legg inn av gj11728 » 19. juli 2011 kl. 15.43

Peter William Hartvig Egeberg, født 26 desember 1905 (i Kristiania)

Først litt forhistorie:
Julius Martinsen Egeberg og Anette Hansen (Egeberg) gifter seg, og får 4 barn. William er førstefødt i 1905, og min farfar Einar er tredjemann, født i 1910. De første årene bor de på en gård som het granlund i Asker, da Anette var født i Asker (Julius var fra Hobøl).
I 1917 kjøpte de gården Rakelstad i Hobøl, og der bodde de til de solgte den i 1924. I 1925 bor de på en gård som heter Dammen i Hobøl, dette ser jeg ut fra kirkeboka der Anette dør i 1925 av magekreft. I kirkebøkene for hobøl finner jeg også begravelsen til Julius sin far og mor som begge også går bort på begynnelsen av 1920 tallet. I 1929 gifter Julius seg igjen, og er da forpakter av Hobøl prestegård. Tragisk nok dør hans nye kone også samme år - i barsel.

Når jeg var liten husker jeg godt min farfar Einar fortalte om denne eldstebror William. Slik jeg husker det (om jeg husker rett er en annen sak...) så skal William ha druknet (det er jeg 100% sikker på). Jeg mener også at dette skal ha skjedd i en kulp i Hobølelva...som går nedenfor prestegården ved Hobøl kirke. Det var noe farfar ikke likte å snakke om, men han hadde visst vært tilstede når de hadde søkt etter broren, og jeg er temmelig sikker på at de også hadde funnet han og dratt han opp av elva.

Men jeg klarer altså ikke å finne han i kirkebøkene under døde... Har lett gjennom alt i Hobøl frem til 1930, og også litt i spydeberg og rakkestad... Jeg finner konfirmasjonen hans 3. oktober 1920 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68 , så da levde han ihvertfall. Jeg har for meg at han ihvertfall døde før han fylte 20..men det er jeg altså ikke sikker på.

Noen som klarer å finne begravelsen hans noe sted i kirkebøkene??

Svar

Gå tilbake til «Hobøl»