Walther Johannes Hermansen f. 1920

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj00342
Sted: BRU

Walther Johannes Hermansen f. 1920

Legg inn av gj00342 » 1. januar 2005 kl. 17.55

Hei hei!
Her er en hard nøtt for meg å knekke.

Bestefar Walther Johannes Hermansens far døde før bestefar ble født i 1920. Jeg er ikke sikker men tror at han het Herman Kjærserud.

Bestefars mor het Marie Iversen som pike. Hun var datter av Iver Jensen Frydenlund. Jeg vet ikke hvor hun vokste opp, men har hørt Hobøl nevnt i dene sammenheng. Marie jobbet på gårder rundt om i Østfold. hun hadde flere barn. 4 sønner vokste opp. 2 av dem måtte hun sette vekk; mens de to yngste vokste opp i Rakkestad.

jeg er veldig interessert i å finne ut mer om min farfars foreldre og hvor de kom fra.

håper du kan hjelpe meg.

Brukeravatar
dn19389
Sted: DEGERNES

Re: Walther Johannes Hermansen f. 1920

Legg inn av dn19389 » 30. oktober 2005 kl. 3.50

Har du fått knekket nøtten? Den har da ialfall fått ligge å modne en stund *S*

Jeg er bare ganske ny her selv, så jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg. Kanskje kan jeg prøve å finne de to småbrødrene i Rakkestad for deg.

Ellers har jeg et forslag til Herman og Iver, som du sikkert alt har funnet.

Herman Kjærsrud:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 007&lnr=00

Iver Jensen Frydenlund:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 023&lnr=00

gj12843
Sted: BRU

Re: Walther Johannes Hermansen f. 1920

Legg inn av gj12843 » 7. februar 2011 kl. 22.26

Vi (min bror og jeg) har nå klart å finne ut litt mer om bestefars forfedre. Med den hjelpen vi fikk her, fikk vi et hjelp i rett retning og vi har nå klart å finne vår 7x tipoldefar.

Nå trenger vi å finne ut mer om personene vi har funnet. Føst og fremst vil vi vite mer om oldemor Anne Marie (Iversen Frydenlund) Hermansen. Hun flyttet til hobøl trolig etter at hun ble enke. Bestefar er født der, og oldefar er ikke gravlagt der.
Mulig hun bodde andre steder før hun slo seg ned i Rakkestad. vi vet ikek når hun kom til Rakkestad.

Oldemor skal etter alt å tyde ha brudt helt med mannens familie i Ås, og min bestefar som ble født etter at oldefar døde, skal vistnok ikke hatt noen kontakt med besteforelderene der, selv om han var 12-13 år da bestefaren døde. Er ikke dette litt rart? Det er da ikke så lange avstander?

Hva kan ha skjedd? Er det noen som har kjennskap til dette??

Takk for god hjelp.

Siv-Inger

Svar

Gå tilbake til «Rakkestad»