Hvor er min tippoldefar gravlagt?

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn23305
Sted: ASKIM

Hvor er min tippoldefar gravlagt?

Legg inn av dn23305 » 23. april 2009 kl. 18.01

Han ble født på Sørengplass i Eidsberg 1823.
Iflg bygdebøkene for Eidsberg Har Karen Jørgensdatter fra Kløvshullet i Eidsberg giftet seg med Christian Christensen fra Nethus 1850. Karen døde på Nethus i 1872.
Christian overlot Nethus til sønnen Ole Fredrik Christiansen Nethus som senere kjøpte Skabben i Eidsberg. Senere kalt Nordeng, Ole tok også navnet Nordeng.
Christian giftet seg på nytt i 1876 med enken Karen Johanne Davidsdatter på Haugen nedre i Skiptvet, han tok med seg de fire yngste barna. To av dem emigrerte til Minnesota,en døde av tæring. Den fjerde,
datteren Maren Sofie giftet seg i Skiptvet med Hans Edvard Eliassen fra Nordby i Spydeberg. iIFt 1900 bor de på Ammerudbråthen i Østre Aker. På listen over personer i huset står også Kristian Kristensen f 1823 i Eidsberg. Maren og Hans har bodd vekselvis på Hauger i Askim og på Ammerudbråthen fram til 1917 da de kjøpte Årnes i Askim. Kan Kristian ha blitt enkemann igjen og flyttet til Eidsberg og bare vært på besøk hos sin datter?(det er oppgitt Eidsberg som opprinnelig bustad) Eller kan Maren og Hans ha tatt på seg pleie av den gamle? (77 år). Hvor ble han av? Har sett i kirkebøker fra Askim - Skiptvet - Eidsberg og Østre Aker uten hell. Kan noen hjelpe?
Karl Edgar Nethus.

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hvor er min tippoldefar gravlagt?

Legg inn av dn21920 » 23. april 2009 kl. 20.17

Jeg ville undersøke med Grorud menighet.
Kanskje han bodde hos datteren den siste tiden?

Ammerud er rett ved Grorud og Grorud kirke ble bygget 1902 om jeg husker rett.

Derimot ser jeg at det kun er lysningsprotokoller som er lagt ut for Grorud - men en telefon til kirkekontoret er det kanskje verdt?
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 23. april 2009 kl. 23.39

Kan dette være din tippoldefar jeg finner begravet i Eidsberg på Gravminner - det er en familiegrav der det også er gravlagt flere Nordeng: Johanne Nordeng, Ole Nordeng,Karl Nordeng.
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud

dn23305
Sted: ASKIM

Legg inn av dn23305 » 24. april 2009 kl. 13.53

Takk der var han. Fant ham i kirkeboka også.Du har lært meg noe nytt. Har ikke prøvd meg på linken gravminner før. Han var nok plassert på Nordeng hos sønnen Ole de siste årene.
mvh K.E.Nethus.

Svar

Gå tilbake til «Skiptvet»