Simon Amundsøn på Bråtenes- noe som ikke stemmer?

Moderator: MOD_Østfold

Svar
thomas nilsen
Sted: hafrsfjord

Simon Amundsøn på Bråtenes- noe som ikke stemmer?

Legg inn av thomas nilsen » 24. august 2021 kl. 19.17

I bygdeboka for Skiptvet på side 354 og i en hel haug med slektstrær på MyHeritage og Geni står Simen Amundssøn (1653-1733) på Bråtenes som far til Rasmus Simonsen (1676-1761) og at mor var Dorte Østensdatter (død før 1711).
Her er det noe som skurrer som jeg ikke forstår. Rasmus ble født i 1676.
Det er og klart at Simen giftet seg først med Christine Christoffersdatter og det var rundt 1682. Deretter døde hun ca 1684 og Simen giftet seg med Dorte Østensdatter i 1685.
Simen ble stevnet for fogden for leiermål 1686, det var vel for å teste ut Dorte om hun kunne få barn.
Men da var jo Rasmus allerede minst 7 år, og da må vel logikken tilsie at det må være en annen mor Rasmus hadde enn Dorte ?
Er det noen som har fordypet seg i Bråtenes slekten som har funnet ut noe om den problemstillingen så hadde det vært kjekt å få belyst.
I dødsannonsen 7. april 1761 står han som 85 år, noe som vil gi 1676 som fødselsår.
https://media.digitalarkivet.no/view/7531/38246/4

Kan det være at presten rett og slett skrev feil og det skulle vært 75 år? Da hadde jo det stemt bedre med leiermålsdommen i 1686..

ODDVAR PINÅS

Re: Simon Amundsøn på Bråtenes- noe som ikke stemmer?

Legg inn av ODDVAR PINÅS » 26. august 2021 kl. 16.19

Hei
Det var interessant det du skriver om Simon. jeg har ikke ande opplysninger en du skriver.
Han er  min 5 x tipp. Mine opplysninger har jeg fra Skiptvet bygdebok, men kanskje vi kan finne noe sammen
Mvh Oddvar Pinås

thomas nilsen
Sted: hafrsfjord

Re: Simon Amundsøn på Bråtenes- noe som ikke stemmer?

Legg inn av thomas nilsen » 27. august 2021 kl. 21.57

Jeg tok samme problemstilling til han som nå er ansvarlig for de siste utgavene av bygdebøkene i Skiptvet og han sier og at vi ikke alltid kan stole på kirkebøkene og prestenes nøyaktighet. Det er derfor viktig å se ting i sammenheng. I dette tilfellet ser jeg at det er mest sannsynlig at presten skrev feil og at Simen er født i 1686, tatt bevisene fra leiermålsdommen i betraktning. Hvis jeg finner noe nytt så poster jeg dette her

Svar

Gå tilbake til «Skiptvet»