Gjertrud Åmundsdotter vs Arnoldus de Fine

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn23676
Sted: RÅDAL

Gjertrud Åmundsdotter vs Arnoldus de Fine

Legg inn av dn23676 » 5. mars 2009 kl. 9.05

Hei

I bygdeboken "Mellom bakkar og berg - gard og ætt i Meland" (bind 2 - s.180) står det bla. at Gjertrud Åmundsdotter (f. ca 1792) på Litle-Hamre (osterøy) vistnok var av de Fine slekten.

Oldefaren på morsiden hennes skulle (i følge ovenfor nevnte bok) være nettopp Arnoldus de Fine. Er det noen som kjenner til navnene på slekten/personene mellom Arnoldus og Gjertrud ?

I ettertid har jeg klart å finne følgende (riktig nok "udokumentert" men dog):

Sorenskriver Arnoldus de Fines f.1679 d. 1732 og Madam Magdalena a Møinichen de Fine
Har følgende barn:

* Ludvig de Fine (f. 1719 gift med Alida Marie Blix døpt 1720 i korskirken og datter av løytnant Lars Mortensen Blix)
* Jens a Møinichen de Fine (f. 1720 d. 1789)
* Heneich Wilhelm de Fine
* Magdalena Bredal de Fine
* Abel Maria de Fine
* Johanne Margrete
* Helene Vilhelmine
* Anne Sophie de Fine

Og videre:

Jens a Moinichen de Fine ble klokker i Hosanger. Han bodde på Mjøs, ble gift 2. gang med Gertrud (f. 1716 d. 1799) og har følgende barn:
* Arnoldus Jensson de Fine f: 1743
* Jens Jensson de Fine f: 1748
* Gjertrud Lovise Jensdtr. de Fine f: 1751 d: 1753
* Arnoldus Jensson de Fine f: 1755
* Anna Jensdtr. de Fine f: 1758
* Malene Jensdtr. de Fine f: 1759 d: 1835 i Hamre, Hordaland

og til slutt:
Malene Jensdtr de Fine ble gift 1783 med Amund Olson Øvsthus f: 1757 (Hosanger) d: 1834 i Hamre. Han var klokker. De får muligens bla. datteren Gjertrud Åmundsdtr f. 1792 - men det er her jeg nå mangler en evt "bekreftelse". Har ikke tilgang til bygdebok fra Hamre enda.....- mulig det står noe om det der, men om noen har tilgang eller vet noe mer så hadde det vært fint?

19.03.2009:

Fant muligens svaret i boken "Hamre - gards og ættesoge".......

Malene Jensdtr de Fine og Amund Olson Øvsthus hadde en datter ved navn Gjertrud som var født i 1792. Så da anser jeg dette for riktig med mindre noen der ute vet noe annet.........§;-)

Svar

Gå tilbake til «Meland»