Foustad - Fokstad - Faugstad

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
gj05522
Sted: DANMARK

Foustad - Fokstad - Faugstad

Legg inn av gj05522 » 11. september 2007 kl. 15.44

Disse navne stammer vistnok alle fra et gammelt tun på Osterøy.
Foustad blev ført til Danmark af min oldemor Ane Dorthe Jensdatter, der i 1917 valgte dette efternavn.
Men hvorfor valgte hun netop dette navn?

Jeg har fundet frem til at Synneva Fabiansdatter f. i 1673 d. i 1730 bliver nævnt som Synneve Fabiansdatter Foustad flere steder, hvor jeg også kan træffe Fokstad og Faugstad.

Er der måske nogen som kender mere til dette der vil hjælpe mig.

på forhånd Tak

mvh
Rudolf Foustad

Johan Ludvig Kvamme
Sted: BERGEN

Re: Foustad - Fokstad - Faugstad

Legg inn av Johan Ludvig Kvamme » 13. september 2007 kl. 17.11

Når var Ane Dorthe født? Kanskje jeg kan hjelpe deg dersom jeg får vite hennes fødselsdata.

Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Reidar Olsnes
Sted: VAKSDAL

Legg inn av Reidar Olsnes » 17. september 2007 kl. 22.43

Der er riktig at Faustad - Fokstad - Faugstad er på Osterøy.

Stedet er nå ikke bebodd, kun fritidsboliger.

Sender et vedlegg som er fra bygdeboken (Vaksdal I)(da i Bruvik kommune).

Som du ser, flyttet Synneva til Arna. (i tidligere Haus sogn).

Mvh

Reidar Olsnes

[/img]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj05522
Sted: DANMARK

Legg inn av gj05522 » 29. oktober 2007 kl. 18.58

Ane Dorte blev født d. 19/11-1841 i Kirke Værløse sogn.
Hendes forældre er Jens Christensen og Ellen Kirstine Johannesdatter der blev gift d. 17/3-1833 i Værløse (mine Tipoldeforældre)
Jeg har Vaksdal bygdebog ll, og efter at have studeret afsnittet om Fokstad, er der for mig ingen tvivl om, at navnet Foustad/Fokstad/Faugstad/Fogstad er opstået der på Osterøy for længe længe siden.

Den evt. familiemæssige tilknytning må dog nok findes i 1700 tallet engang.
I august i år besøgte jeg Bergen og fik en god ven til at sejle mig ud til Fokstad. Som lidt på afstand ligner en storetå, der stikker ut af en hullet sok.(gamle tunet)

Jeg er klar over at tunet har vokset sig tæt siden den sidste bruger forlod det omkring 1950. Men som en lille bondedreng fra den jyske hede tænkte jeg: Hvordan har der kunnet leve så mange mennesker der. En del af dem har været både velhavende og respekterede.
En enkelt med rødder på Fokstad opnåede at blive Politimester og senere Borgmester i Christiania(Oslo). Carl Andreas Faugstad

Det ene fører det andet med sig - og internettet gør det meste muligt. Ved at studere om Osterøy kom jeg til Havråtunet (på nettet) og kunne næsten slutte mig til, at det måtte være næsten som Fokstadtunet - altså i luksusudgave.

Det slog mig også, at han den første Rydningsmanden på Fokstad kunne være en udflytter fra Havråtunet.

Alt i alt må det have været slidsomme og bjegsomme folk der har levet der, og jeg har ikke noget imod at mit navn kan knyttes til dem. Antagelig den samme tanke Ane Dorte har haft.

Svar

Gå tilbake til «Vaksdal»