Holm Holmsen Riiser viet i Herland nov.1747
Moderator: MOD_Østfold
Holm Holmsen Riiser viet i Herland nov.1747
Holm Holmsen Riiser giftet seg i Herland Eidsberg i nov. 1747 med Ingeborg Brynjulsdatter Holene. Caut: Holm Riiser og Berger Holene.
De ble boende på Vaaler i Eidsberg, men er ikke der i 1801.
Er det noen som vet forbindelsen til Holm Riiser død i Trøgstad 1696?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25CE
De ble boende på Vaaler i Eidsberg, men er ikke der i 1801.
Er det noen som vet forbindelsen til Holm Riiser død i Trøgstad 1696?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25CE
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Re: Holm Holmsen Riiser viet i Herland nov.1747
Du mener 1796? - og du tror det kan være samme mann?
Jeg trodde at han var født på Opdal den 9 apr 1713 og sønn til Holm Holmsen fra Bingen i Trøgstad (1689 - 1759) og Ellen Iversdatter fra Olberg i Askim (1679 - 1750). Men dette stemmer nok ikke det heller.
Mvh Gunnar.
Jeg trodde at han var født på Opdal den 9 apr 1713 og sønn til Holm Holmsen fra Bingen i Trøgstad (1689 - 1759) og Ellen Iversdatter fra Olberg i Askim (1679 - 1750). Men dette stemmer nok ikke det heller.
Mvh Gunnar.
Sist redigert av Gunnar Østegården den 23. februar 2013 kl. 7.23, redigert 1 gang totalt.
Hei Gunnar og takk for svar.
Det ser ut som om den adressen jeg har lagt inn fra arkivverket er feil. Aner ikke hvordan det har skjedd.
Men det jeg mener er at den Holm Holmsen som giftet seg i Herland i 1747 kanskje var en etterkommer av Holm Holmsen Riiser død i Trøgstad 1696 og som kom fra Enebakk til Riiser i Trøgstad.
I så måte er den Holm Holmsen fra Bingen i Trøgstad en interessant person. Lurer på om det er mulig å nøste opp hans bakgrunn.
Det ser ut som om den adressen jeg har lagt inn fra arkivverket er feil. Aner ikke hvordan det har skjedd.
Men det jeg mener er at den Holm Holmsen som giftet seg i Herland i 1747 kanskje var en etterkommer av Holm Holmsen Riiser død i Trøgstad 1696 og som kom fra Enebakk til Riiser i Trøgstad.
I så måte er den Holm Holmsen fra Bingen i Trøgstad en interessant person. Lurer på om det er mulig å nøste opp hans bakgrunn.
- Gunnar Østegården
En annen Holm Holmsen er født i Trøgstad 3 feb 1689 og er sønn til Holm Hansen Jørgentvedt (født 1656) og Karen Engebretsdatter Ruken. (1654 - 1746)
Mvh Gunnar.
Mvh Gunnar.
Sist redigert av Gunnar Østegården den 23. februar 2013 kl. 7.24, redigert 1 gang totalt.
Jeg tror kanskje jeg må legge etterlysningen inn på Trøgstad. Kanskje det er flere forslag der. Du mener han er fra Trøgstad og kommer med to forslag, men ingen Holm Holmsen fra Riiser? Jeg har ikke bygdeboka for Trøgstad, men lurer på hvem som bor der i 1747. Kanskje en etterkommer av Holm Holmsen Riiser død 1696? Han hadde ifølge skiftet i 1696 4 døtre med sin første kone, Ingeborg Rolvsdatter og en sønn med sin andre kone Guro Hansdatter. Denne sønnen var født i 1680, het Hans Holmsen og kom til Kvakestad i Askim.
- Gunnar Østegården
Jeg mistenker at den Holm Holmsen som døde i 1696 _kan_ være et feilspor.
Mvh Gunnar.
Mvh Gunnar.
Sist redigert av Gunnar Østegården den 23. februar 2013 kl. 7.26, redigert 1 gang totalt.
Ja du kan kanskje ha rett. Jeg har hengt meg opp i at denne Holm Holmsen kaller seg Riiser og at en av kausjonistene heter Holm Riiser.
Ligger Jørgentvedt i Eidsberg?
Ligger Jørgentvedt i Eidsberg?
- Gunnar Østegården
Jørgentvet ligger vel antagelig i Trøgstad tror jeg; - straks nord for Momarken.
(Jeg har redigert litt i mine innlegg i denne tråden, for å rette informasjon som åpenbart var feil. Dette kan føre til at Karins innlegg kan henge litt i luften. Men jeg mistenker at Karin nå har funnet fram til den Holm Holmsen som hun søkte etter
)
Mvh Gunnar.
(Jeg har redigert litt i mine innlegg i denne tråden, for å rette informasjon som åpenbart var feil. Dette kan føre til at Karins innlegg kan henge litt i luften. Men jeg mistenker at Karin nå har funnet fram til den Holm Holmsen som hun søkte etter

Mvh Gunnar.
Etter mye leting mener jeg å kunne si med sikkerhet at den Holm Holmsen som i 1747 giftet seg i Eidsberg med Ingeborg Brynjulfsdatter var oldebarn av Holm Holmsen Riiser død 1696.
Da blir det slik: 1. Holm Holmsen Riisers datter Gunild gift med Brynild Olsen Krogstad i Herland. Ifølge skifte etter Brynild i 1705 var det fire barn: Peder, Holm, Holm d.y. og Anne.
2. Holm Brynildsen d.y. på Vaaler giftet seg i 1720 med Elen Gudmundsdatter. De fikk mange barn hvorav flere døde før voksen alder. I skiftet etter Holm i panteboka for Heggen og Frøland nr. 4, fol, 403 den 7.11.1742 er det barna Holm, Hans, Gudmund og Peder som arver sammen med enka, Elen Gudmundsdatter. I 1747 er det skifte etter Elen, pantebok 5, fol. 53. Der ser vi at det er tre gjenlevende sønner, Holm, Gudmund og Peder Holmsønner.
3. Eldste sønn, Holm, kjøpte gården Vaaler av sine brøde samme året (innført i pantebok 5, side 305, 16.10.1754). Han giftet seg som vi vet i 1747 med Ingeborg Brynjulvsdatter.
Holm døde i 1800 og alderen er oppgitt til 72 år. Siden han er eldre enn Gudmund (f. 1728) kan han være født omkring 1725, men ingen Holm fra Vaaler er døpt i 1720 årene i Eidsberg. Men moren, Eli Gudmundsdatter ble introdusert i kirken etter en fødsel i mai 1725. Ingen barn er å finne døpt med far Holm Brynildsen Vaaler det året.
Det kan være at Holm er uteglemt av presten. Men at det var en sønn Holm er også stadfestet i skiftet etter bestemor Gunild Holmsdatter Krogstad 4.7.1746. Arvingene var: Holm Brynildsen, (d.e.) Goro Brynildsdatter, tvende afdøde sønners børn: Brynild og Anne Pedersdatter samt Holm, Gudmund og Peder Holmsønner.
Da blir det slik: 1. Holm Holmsen Riisers datter Gunild gift med Brynild Olsen Krogstad i Herland. Ifølge skifte etter Brynild i 1705 var det fire barn: Peder, Holm, Holm d.y. og Anne.
2. Holm Brynildsen d.y. på Vaaler giftet seg i 1720 med Elen Gudmundsdatter. De fikk mange barn hvorav flere døde før voksen alder. I skiftet etter Holm i panteboka for Heggen og Frøland nr. 4, fol, 403 den 7.11.1742 er det barna Holm, Hans, Gudmund og Peder som arver sammen med enka, Elen Gudmundsdatter. I 1747 er det skifte etter Elen, pantebok 5, fol. 53. Der ser vi at det er tre gjenlevende sønner, Holm, Gudmund og Peder Holmsønner.
3. Eldste sønn, Holm, kjøpte gården Vaaler av sine brøde samme året (innført i pantebok 5, side 305, 16.10.1754). Han giftet seg som vi vet i 1747 med Ingeborg Brynjulvsdatter.
Holm døde i 1800 og alderen er oppgitt til 72 år. Siden han er eldre enn Gudmund (f. 1728) kan han være født omkring 1725, men ingen Holm fra Vaaler er døpt i 1720 årene i Eidsberg. Men moren, Eli Gudmundsdatter ble introdusert i kirken etter en fødsel i mai 1725. Ingen barn er å finne døpt med far Holm Brynildsen Vaaler det året.
Det kan være at Holm er uteglemt av presten. Men at det var en sønn Holm er også stadfestet i skiftet etter bestemor Gunild Holmsdatter Krogstad 4.7.1746. Arvingene var: Holm Brynildsen, (d.e.) Goro Brynildsdatter, tvende afdøde sønners børn: Brynild og Anne Pedersdatter samt Holm, Gudmund og Peder Holmsønner.