Jeg har vel nesten "gått meg vill" i området Rakkestad-Eidsberg blant navnene Christen og Anders på søk etter foreldre og slektninger til ekteparet Christen Andersen og Anne Andersdatter.
Jeg bringer noen notater om Anne Andersdatter her. Hun kom muligens fra Glomsrud?
Opplysninger i kirkebøkene i forbindelse med hennes død 1837 viser etter min mening at hun hadde tilknytning til Glomsrud, eller i alle fall til de som bodde der i 1837.
Den første muligheten er at det er hun som er døpt ved Herland Dom sexagesima 1782.
Mulig Anne Andersdatter. Foreldre Anders Larsen Glomsrud og Ingebor Amundsdatter. Testes: Berthe Christophersdatter Glomsrud, Mari Pedersd., Mari Christensd., Hans Olsen, Lars Christensen - Glomsrud
En annen mulighet kan være at hun er født på Ringsby i 1791 med foreldre Anders Olsen og Kari Olsdatter.
Hun er innflyttet til Røsæg, Rakkestad 1818. Kb. s.645, nr 41: Pige Anne Andersdatter Glomsrud, 23 år fra Eidsberg, af bondestand.
Hun gifter seg med Anders Christensen 13.9.1823 i Rakkestad.
Faddere ved barnedåp, Rakkestad.
- Peter 1823: Christen Knudsen Ustbye, Gunhild Nilsdatter Buer, Kari Olsdatter Torper, Ole Thorersen Ustbye, Anne Thostensdtr Ustbye. - alle av bondestand.
-Ole 1826: Christen Andersen Skjør, Johan Christensen Glomsrud, Christine Rasmusdatter Skjør, Elen Christensdatter Glomsrud, Anne Larsdatter Gudim.
-Johannes 1830: Andreas Christensen Ustbye, John Christensen Ustbye, Johannes Amundsen Vortved, Helene Amundsdatter Vortved, Larine Christensdatter Vortved, Larine Andersdatter Glomsrud.
-Karen Oline 1834: Ole Christensen Ustbye, Hans Christensen Ustbye, Hans Johannesen Buer, Else Johannesdatter Buer, Olea Thorersdatter Oustorp, Elin Andersdatter Glomsrud.
Annes død er registrert både i Eidsberg og Rakkestad kirkebøker. Hun døde nok i Eidsberg 26.2. 1837 når hun var på besøk på Glomsrud. Hun ble vel begravd i Rakkestad 5.3.1837. Alt. 24.2. og 6.3. Husmannskone 42 år. Evt 44 år.
Jeg leser med interesse innleggene om Glomsrud og områdene rundt, og det kan virke som om min Anne Andersdatter kan ha tilknytning et eller annet sted her.
mvh
Tom Birkelund
Anne Andersdatter, Glomsrud?
Moderator: MOD_Østfold
Re: Anne Andersdatter, Glomsrud?
Hei!
Forslag til sannsynlig (?) Anne Andersdatter Glomsrud:
Sitat fra Lundsruds notat om Glomsrud:
"... Så sat da Else som ung enke på den store gård Glomsrud, men etter datidens skikk kunne ikke det vare lenge, og en frier meldte sig snart. Det var en enkemann Anders Andersen fra Aas, og de ble gifte den 16. januar 1810. Anders hadde før vært gift med en enke på Aas, Olaug Mathisdatter, og med henne hadde han en datter Anne, som nå vokste opp på Glomsrud. ..."
Jeg har tidligere notert at denne Anne skal være født ca. 1792.
Er det ikke her nok spor til å søke videre i kirkebøker f.eks. via Familysearch?
Har foreløpig ikke sjekket KB om dette kan være riktig Anne.
Anne Andersdatter skal være nevnt i Anders Andersens skifte fra 1839 (ref. Lundsrud), mens din Anne da allerede skulle være død..... Nå skriver Lundsrud at Anders Andersen døde i 1839, men det tror jeg er feil. Jeg har notert at A. A. dør høsten 1836, altså før Anne Andersdtr. Hun er kanskje på Glomsrud nettopp i forb. m. arveoppgjøret da hun døde.
Forøvrig skal neste bind av Eidsberg gårdshist. komme før jul, og der vil vel slektene på Ås S. og Glomsrud bli omtalt.
mvh Egil G.
Forslag til sannsynlig (?) Anne Andersdatter Glomsrud:
Sitat fra Lundsruds notat om Glomsrud:
"... Så sat da Else som ung enke på den store gård Glomsrud, men etter datidens skikk kunne ikke det vare lenge, og en frier meldte sig snart. Det var en enkemann Anders Andersen fra Aas, og de ble gifte den 16. januar 1810. Anders hadde før vært gift med en enke på Aas, Olaug Mathisdatter, og med henne hadde han en datter Anne, som nå vokste opp på Glomsrud. ..."
Jeg har tidligere notert at denne Anne skal være født ca. 1792.
Er det ikke her nok spor til å søke videre i kirkebøker f.eks. via Familysearch?
Har foreløpig ikke sjekket KB om dette kan være riktig Anne.
Anne Andersdatter skal være nevnt i Anders Andersens skifte fra 1839 (ref. Lundsrud), mens din Anne da allerede skulle være død..... Nå skriver Lundsrud at Anders Andersen døde i 1839, men det tror jeg er feil. Jeg har notert at A. A. dør høsten 1836, altså før Anne Andersdtr. Hun er kanskje på Glomsrud nettopp i forb. m. arveoppgjøret da hun døde.
Forøvrig skal neste bind av Eidsberg gårdshist. komme før jul, og der vil vel slektene på Ås S. og Glomsrud bli omtalt.
mvh Egil G.
Litt mer ang. mitt Anne Andersdtr. Glomsrud-forslag og Christen Glomsrud-navnet i fadderlistene:
Annes stemor, Else Rasmusdtr. hadde i første ektesk. sønnen Christen Larsen, f. 1798. Han overtok Glomsrud V. og bodde der til han flyttet til Fjeld i Trømborg i 1821 iflg. Lundsrud, og videre til Vethe i 1827. Sønn Lars f. 1821.
Denne Anne Andersdtr. Aas/Glomsrud er en 25 (ca.) år eldre halvsøster til min tipp-oldemor Elen Andersdtr.
Egil
Annes stemor, Else Rasmusdtr. hadde i første ektesk. sønnen Christen Larsen, f. 1798. Han overtok Glomsrud V. og bodde der til han flyttet til Fjeld i Trømborg i 1821 iflg. Lundsrud, og videre til Vethe i 1827. Sønn Lars f. 1821.
Denne Anne Andersdtr. Aas/Glomsrud er en 25 (ca.) år eldre halvsøster til min tipp-oldemor Elen Andersdtr.
Egil
Mange takk, Egil!
Jeg har mine opplysninger fra slektsforskning fra noen år tilbake. Jeg får "blod på tann" når jeg leser dine forslag, og jeg skal sjekke kirkebøkene på nytt.
Igjen, mange takk!
mvh Tom Birkelund
Jeg har mine opplysninger fra slektsforskning fra noen år tilbake. Jeg får "blod på tann" når jeg leser dine forslag, og jeg skal sjekke kirkebøkene på nytt.
Igjen, mange takk!
mvh Tom Birkelund
Hei!
I Ft. 1801 på Røsæg er en Christine Rasmusdatter nevnt som datter av Rasmus Tordsen, og er dermed en meget mulig søster til Else.
En Christine Rasmusdatter er fadder til en av Anne Andersdatter barn. Annes tante?
En Elin Andersdatter er også fadder. Annes halvsøster?
Anne flyttet fra Glomsrud til Røsæg i 1818.
Jeg tror du har rett, Egil. Mulighetene for at Anne er Elins halvsøster er økende!
mvh
Tom Birkelund
I Ft. 1801 på Røsæg er en Christine Rasmusdatter nevnt som datter av Rasmus Tordsen, og er dermed en meget mulig søster til Else.
En Christine Rasmusdatter er fadder til en av Anne Andersdatter barn. Annes tante?
En Elin Andersdatter er også fadder. Annes halvsøster?
Anne flyttet fra Glomsrud til Røsæg i 1818.
Jeg tror du har rett, Egil. Mulighetene for at Anne er Elins halvsøster er økende!
mvh
Tom Birkelund
Ja, Rasmus Tordsen m. fam. på Røsæg i 1801 er Else Glomsruds far, og Christine hennes 10 år yngre søster.
Anne Andersdtr. Aas/Glomsrud har halvsøstrene Larine Andersdtr., f. 1812 og Elen Andersdtr., f. 1817 som vel kan være blant fadderne i 1830 og 1834. Jeg antar at Elin er "trykkfeil" for Elen.
Larine (antar jeg) kalles visst Karine i skiftet etter faren (ref. Lundsrud), og i så fall blant de barna som vokste opp og i hvert fall overlevde faren.
Mye av svarene på det vi leter etter (jeg bl. a. også Rasmus Tordsens opphav) ligger gjerne p.t. i et trykkeri eller bokbinderi, men snart i bokhandel og bibl. - nemlig Eidsberg gårdshist. b. VI.
Skiftet etter Anders Andersen Aas/Glomsrud av 6. mai, 1839 er antagelig den beste kilden for å fastslå om det er rett Anne.
Egil
Anne Andersdtr. Aas/Glomsrud har halvsøstrene Larine Andersdtr., f. 1812 og Elen Andersdtr., f. 1817 som vel kan være blant fadderne i 1830 og 1834. Jeg antar at Elin er "trykkfeil" for Elen.
Larine (antar jeg) kalles visst Karine i skiftet etter faren (ref. Lundsrud), og i så fall blant de barna som vokste opp og i hvert fall overlevde faren.
Mye av svarene på det vi leter etter (jeg bl. a. også Rasmus Tordsens opphav) ligger gjerne p.t. i et trykkeri eller bokbinderi, men snart i bokhandel og bibl. - nemlig Eidsberg gårdshist. b. VI.
Skiftet etter Anders Andersen Aas/Glomsrud av 6. mai, 1839 er antagelig den beste kilden for å fastslå om det er rett Anne.
Egil
Hei!
Her er dåpen til den Anne Andersdtr. jeg foreslår - 22. juli, 1792 (venstre side, spalte 2):
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Fødte og døpte 1792, side 22.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Fadderne ser ut til å komme fra nabogårder, uten spor av slekt .... ?
Og så har jeg strevet med å finne ut mer om faren, Anders Andersen - uten mye hell
Han kommer fra Degnes på andre siden av kommunegrensen ved vielsen til enken på Ås S. (eller ytre ?). Men er han også født der?
Finner ikke noen passende dåp eller konfirmant i Rakkestad med "adresse" Degnes.
Riktignok er det en ugift husbonde som heter Ole Andersen på Degnes i 1801. Men er dette en mye yngre bror? Og er deres foreldre i så fall Anders Pedersen og Ingrid Andersdatter?
(Denne Ole Andersen Degnes har jeg forøvrig på annet sted i slekts-treet.)
Egil
Her er dåpen til den Anne Andersdtr. jeg foreslår - 22. juli, 1792 (venstre side, spalte 2):
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Fødte og døpte 1792, side 22.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Fadderne ser ut til å komme fra nabogårder, uten spor av slekt .... ?
Og så har jeg strevet med å finne ut mer om faren, Anders Andersen - uten mye hell

Han kommer fra Degnes på andre siden av kommunegrensen ved vielsen til enken på Ås S. (eller ytre ?). Men er han også født der?
Finner ikke noen passende dåp eller konfirmant i Rakkestad med "adresse" Degnes.
Riktignok er det en ugift husbonde som heter Ole Andersen på Degnes i 1801. Men er dette en mye yngre bror? Og er deres foreldre i så fall Anders Pedersen og Ingrid Andersdatter?
(Denne Ole Andersen Degnes har jeg forøvrig på annet sted i slekts-treet.)
Egil
Jeg takker for mange opplysninger og mange gode råd.
Takk, Egil!
Vi venter i spenning på det neste bindet av gårdshistorie for Eidsberg.
Tom
Takk, Egil!
Vi venter i spenning på det neste bindet av gårdshistorie for Eidsberg.
Tom