Gårdsnr 133 Hake Raanaas i Eidsberg
Moderator: MOD_Østfold
- Jan Edner
- Sted: BLYSTADLIA
Gårdsnr 133 Hake Raanaas i Eidsberg
Hei.
Er det noen som vet hvor jeg kan finne opplysninger om gården (Gnr 133) Hake Raanaas i Trømborg sogn i Eidsberg?
Har lett i bygdebøkenen for Eidsberg, men kan ikke se at gården er nevn der.
I folketellingen for Eidsberg i 1801 er Lars Rolfsen (f 17. okt 1748) bonde og selveier på gården. Lars Rolfsen er min 4. tippoldefar (Se vedlegg)
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3557#ovre
Vennlig hilsen
Jan Edner
Er det noen som vet hvor jeg kan finne opplysninger om gården (Gnr 133) Hake Raanaas i Trømborg sogn i Eidsberg?
Har lett i bygdebøkenen for Eidsberg, men kan ikke se at gården er nevn der.
I folketellingen for Eidsberg i 1801 er Lars Rolfsen (f 17. okt 1748) bonde og selveier på gården. Lars Rolfsen er min 4. tippoldefar (Se vedlegg)
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3557#ovre
Vennlig hilsen
Jan Edner
Re: Gårdsnr 133 Hake Raanaas i Eidsberg
Hei Jan
Ser i Slektforskerbasen at det er en person som har denne gåden som "interessefelt" Kanskje det er noe hjelp å få der?
Mvh
Kristina
Ser i Slektforskerbasen at det er en person som har denne gåden som "interessefelt" Kanskje det er noe hjelp å få der?
Mvh
Kristina
- Jan Edner
Hei Kristina.
Takk for tipset.
Jeg har sendt en mail til vedkommende, men har fått den i retur om at adressen er ukjent.
Mvh
Jan
Takk for tipset.

Jeg har sendt en mail til vedkommende, men har fått den i retur om at adressen er ukjent.
Mvh
Jan
Hei Jan
Gårdsnr 133 har flere bnr . Det er tre gårder med gnr 133. Tilsammen er det 6 Raanaas gårder. Alle ligger etterhverandre. Det står litt om gårdene i Norske gårdsbruk Østfold fylke 2. Jeg har selv vært gift og bodd på Svenke Raanaas. En av Raanaas gårdene. Hva er det du er på jakt etter. Jeg kan prøve å hjelpe deg. Jeg kjenner de som bor på 133 gårdene. Men jeg må finne den rette gården.
Hilsen Marit Granberg
Gårdsnr 133 har flere bnr . Det er tre gårder med gnr 133. Tilsammen er det 6 Raanaas gårder. Alle ligger etterhverandre. Det står litt om gårdene i Norske gårdsbruk Østfold fylke 2. Jeg har selv vært gift og bodd på Svenke Raanaas. En av Raanaas gårdene. Hva er det du er på jakt etter. Jeg kan prøve å hjelpe deg. Jeg kjenner de som bor på 133 gårdene. Men jeg må finne den rette gården.
Hilsen Marit Granberg
- Jan Edner
Hei Marit Elisabeth.
Jeg vet ikke hvilket bnr. gården har. Det står bare Haga Raanaas eller Raanaas i kirkebøkene.
Det jeg er ute etter er opplysninger om Lars Rolfsen og Marthe Arnesdatter som er selveiere på gården Hake Raanaas i følge 1801-telling for Edsberg. (Se lenke i tidligere innlegg)
Lars Rolfsen er min 4. tippoldefar.
En av sønnene er Hans og er født 26. feb 1797 (Kilde Eidsberg MINI I5 1786-1807 Kort 2)
Foreldre; Lars Rolfsen Haga Raanaas, Martha Arnesd.
Jeg har også funnet Lars og Marthe gift i Skiptvet kirkebok 13. januar 1791 (MINI 3 1758-1793 Kort 4) Her er også gården bare nevnt som Raanaas. (Se vedlegg)
Har du opplysninger om gården eller om Lars eller Marthe, så er alt av interesse.
Vennlig hilsen
Jan Edner
Jeg vet ikke hvilket bnr. gården har. Det står bare Haga Raanaas eller Raanaas i kirkebøkene.
Det jeg er ute etter er opplysninger om Lars Rolfsen og Marthe Arnesdatter som er selveiere på gården Hake Raanaas i følge 1801-telling for Edsberg. (Se lenke i tidligere innlegg)
Lars Rolfsen er min 4. tippoldefar.
En av sønnene er Hans og er født 26. feb 1797 (Kilde Eidsberg MINI I5 1786-1807 Kort 2)
Foreldre; Lars Rolfsen Haga Raanaas, Martha Arnesd.
Jeg har også funnet Lars og Marthe gift i Skiptvet kirkebok 13. januar 1791 (MINI 3 1758-1793 Kort 4) Her er også gården bare nevnt som Raanaas. (Se vedlegg)
Har du opplysninger om gården eller om Lars eller Marthe, så er alt av interesse.

Vennlig hilsen
Jan Edner
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hei Jan
Jeg skal se hva jeg finner.
Hilsen Marit
Jeg skal se hva jeg finner.
Hilsen Marit
- Jan Edner
Hei Marit.
Takk for at du vil hjelpe med opplysninger om gården. Kanskje vi er i slekt siden du har tilknytning til gården?
Jeg har hørt at det jobbes med bygdebok for Eidsberg hvor gården Hake Raanaas er med, men det er visst bare i innsamlingsfasen av data enda.
Håper å høre fra deg.
Mvh
Jan
Takk for at du vil hjelpe med opplysninger om gården. Kanskje vi er i slekt siden du har tilknytning til gården?

Jeg har hørt at det jobbes med bygdebok for Eidsberg hvor gården Hake Raanaas er med, men det er visst bare i innsamlingsfasen av data enda.
Håper å høre fra deg.
Mvh
Jan
Hei Jan
Dette tok litt tid.
Jeg har tittet på folketellingen for 1865, der har Hake Raanaas 3 gårder. I gårdsmatrikkelen for 1886 er det også 3 gårder. Det var nok kanskje det i 1801 også, eller så bodde de på samme gård, men at gården ble delt senere.
Nå er det Raanaas gnr 133 bnr 1,2, Raanaas gnr 133 bnr 3, og Raanaas gnr 133 bnr 4.
Bnr 1,2 er litt større en de andre 2.
Jeg kan jo kopiere det som står om gårdene i Norske gårdsbruk og sende det til deg.
Tror Marthe er datter av Arne Arnesen født ca 1731 og Petronelle Tostensdatter født ca 1743, de bodde på Elsnæs i Eidsberg i 1865.
Meg er du nok ikke i slekt med, men kanskje med mine barn. De gikk jo bare til nabo garden i gamle dager.
Jeg ser at Hans giftet seg med en datter fra Kaatorp. Mine barn er slekt med Kaatorp.
Men hvem av sønnene er du i slekt med?
Hilsen Marit
Dette tok litt tid.
Jeg har tittet på folketellingen for 1865, der har Hake Raanaas 3 gårder. I gårdsmatrikkelen for 1886 er det også 3 gårder. Det var nok kanskje det i 1801 også, eller så bodde de på samme gård, men at gården ble delt senere.
Nå er det Raanaas gnr 133 bnr 1,2, Raanaas gnr 133 bnr 3, og Raanaas gnr 133 bnr 4.
Bnr 1,2 er litt større en de andre 2.
Jeg kan jo kopiere det som står om gårdene i Norske gårdsbruk og sende det til deg.
Tror Marthe er datter av Arne Arnesen født ca 1731 og Petronelle Tostensdatter født ca 1743, de bodde på Elsnæs i Eidsberg i 1865.
Meg er du nok ikke i slekt med, men kanskje med mine barn. De gikk jo bare til nabo garden i gamle dager.
Jeg ser at Hans giftet seg med en datter fra Kaatorp. Mine barn er slekt med Kaatorp.
Men hvem av sønnene er du i slekt med?
Hilsen Marit
- Jan Edner
Hei Marit.
Hyggelig å høre fra deg.
Tusen takk for opplysningene!
Har du funnet foreldrene til Marthe Arnesdatter i bygdeboka for Eidsberg?
Jeg er i slekt med sønnen Hans Larsen som er født 26. feb 1797 i Eidsberg.
Han giftet seg 16. sep 1826 i Rakkestad med Olea Nielsdatter født 18. nov 1804 i Rakkestad.
De fikk en datter Andrine Hansdatter født 5. april 1821 i Rakkestad.
Hun giftet seg 5. juli 1844 i Rakkestad med Lars Hansen født 23. aug 1822 i Eidsberg.
Er dette noen av dine barns slektninger?
Jeg sier tusen takk om du vil kopiere det som står om gårdene Raanaas i Norske gårdsbruk.
Adressen min er : Rådyrvegen 13, 2014 Blystadlia.
Jeg vil betale for dine utlegg.
Takk skal du ha!
Hilsen fra
Jan
Hyggelig å høre fra deg.

Tusen takk for opplysningene!
Har du funnet foreldrene til Marthe Arnesdatter i bygdeboka for Eidsberg?
Jeg er i slekt med sønnen Hans Larsen som er født 26. feb 1797 i Eidsberg.
Han giftet seg 16. sep 1826 i Rakkestad med Olea Nielsdatter født 18. nov 1804 i Rakkestad.
De fikk en datter Andrine Hansdatter født 5. april 1821 i Rakkestad.
Hun giftet seg 5. juli 1844 i Rakkestad med Lars Hansen født 23. aug 1822 i Eidsberg.
Er dette noen av dine barns slektninger?
Jeg sier tusen takk om du vil kopiere det som står om gårdene Raanaas i Norske gårdsbruk.
Adressen min er : Rådyrvegen 13, 2014 Blystadlia.
Jeg vil betale for dine utlegg.
Takk skal du ha!
Hilsen fra
Jan
Hei Jan
Har du e-post adresse? Så sender jeg det til deg.
Foreldrene til Marthe fant jeg ett sted som det sto om Hake Raanaas.
Sender det til deg og.
Jeg tror ikke du er i slekt med mine barn, jeg fant ikke noen felles navn.
Men de Granberg som har bodd på Hake Raanaas i ettertid, er i slekt med mine barn.
Du ser hvem som har bodd der når jeg sender det til deg.
Hilsen Marit
Har du e-post adresse? Så sender jeg det til deg.
Foreldrene til Marthe fant jeg ett sted som det sto om Hake Raanaas.
Sender det til deg og.
Jeg tror ikke du er i slekt med mine barn, jeg fant ikke noen felles navn.
Men de Granberg som har bodd på Hake Raanaas i ettertid, er i slekt med mine barn.
Du ser hvem som har bodd der når jeg sender det til deg.
Hilsen Marit
- Jan Edner
Hei Marit
Takk for at du har hjulpet meg med dette.
Gleder med til e-post fra deg. Du finner den ved å trykke på "E-post" knappen under innlegget mitt eller "Profil" knappen samme sted.
Men uansett så er den: [email protected]
Igjen takk for hjelpa Marit!
Ha en fin dag.
Hilsen Jan
Takk for at du har hjulpet meg med dette.
Gleder med til e-post fra deg. Du finner den ved å trykke på "E-post" knappen under innlegget mitt eller "Profil" knappen samme sted.
Men uansett så er den: [email protected]
Igjen takk for hjelpa Marit!

Ha en fin dag.
Hilsen Jan