Elen Marie Gjertsdatter Lygre
Moderator: MOD_Hordaland
- Jan Ole Sæløen
- Sted: FLEKKEFJORD
Elen Marie Gjertsdatter Lygre
Kan noen hjelpe med foreldre til Elen Marie Gjertsdatter , f. ca. 08.08.1762 i Standvik, gift med Hans Steensen Lygre i 1788. I noen registreringer fra Familysearch.com er hun benevnt MEIDEL, men dette er vel høyst usikkert?
Re: Elen Marie Gjertsdatter Lygre
Foreldra hennar er Gerhard Meidell, 1719-1784, g. 1747 m. Eli Hansdtr. Øvre Våge, Varaldsøy, 1725-1781. Dette paret budde på garden Håvik i Ølve,Kvinnherad. Dette finn du i bd.2 av bygdsoga for Kv.herad under garden Håvik.
Sjå også denne debatten om hans opphav,:http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=26320&sok=gerhard&startnr=&antall=&spraak=
Sjå også denne debatten om hans opphav,:http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=26320&sok=gerhard&startnr=&antall=&spraak=
- Jan Ole Sæløen
Takk for hjelp Elin! Jeg hadde jo boka liggendes.... men så kommer neste spørsmål; Elen Marias mor, Eli Hansdotter er datter av Hans Hansson Våge, Varaldsøy. Han er etterkommer av Hans Jørgenson Onarheim, sønnesønn finner jeg, - men hva med Hans hAnssons mor? Er det Marta Lassesdatter (usannsynlig, da han er født 1700 ? og hun døde 1696 ?) eller er det Eli Torbjørnsdatter ?
Hans Anderson Ø.Våge var g. 2 gonger, som du nok veit, og det er nok den andre kona, Eli Torbjørnsdtr. Bondhus (1680-1715), som er mor til Hans Hanson.
Hans Jørgenson Onarheim er vel oldefar til Hans Hanson. Bestefaren heitte Anders Hanson Onarheim/ Ø.Våge, (1602-69), g.Im N.N., g.IIm. Kristi Andersdtr. Ænes, (d.1684). Det er Kristi som er mor til Hans Anderson.
Hans Jørgenson Onarheim er vel oldefar til Hans Hanson. Bestefaren heitte Anders Hanson Onarheim/ Ø.Våge, (1602-69), g.Im N.N., g.IIm. Kristi Andersdtr. Ænes, (d.1684). Det er Kristi som er mor til Hans Anderson.
- Jan Ole Sæløen
Takk skal du ha for dataene om Eli Torbjørnsdatter.
Min kone har da mange linjer som går til Hans Jørgenson Onarheim, men egentlig er det vel Ænes-folka som har mange linjer til ham. Jeg selv har bare linjer til stakkers Sæløy....
Min kone har da mange linjer som går til Hans Jørgenson Onarheim, men egentlig er det vel Ænes-folka som har mange linjer til ham. Jeg selv har bare linjer til stakkers Sæløy....
- Hans Gangstø
- Sted: HAUGESUND
Iflg boka "Meidell-slekta" utgitt av Lambrecht Haugen i 2000, side 279 vart Hans Steinson Lygre i 1788 gift med Elen Marie Gerhardsdotter Meidell (1762-1847) frå Håvik i Ølve. Boka har ei omfattande opplisting av etterslekta til desse. Mvh Hans Gangstø
- Jan Ole Sæløen
Takk for tips, boka vil bli bestilt på bibilioteket.....
- Hans Gangstø
- Sted: HAUGESUND
Litt usikker på om den er tilgjengelig på biblioteket. Jeg kjøpte den direkte fra forfatteren Lambrecht Haugen,Postboks 42, 5486 Rosendal. Tlf 53481144
Mvh
Hans G
Mvh
Hans G