Hei!
Håper å få hjelp med å finne ovennevntes forfedre, men
er også interessert i ektefellens forfedre.
Han giftet seg med Annette Gundersdtr f. 1855 i Askim.
De viet seg sannsynligvis i Askim, Eidsberg (eller Rælingen ?)
den 29.12.1873.
De var bosatt i Askim rett før de flyttet til Langli, Skibtvet i 1882, men hvor?
Er takknemlig for all hjelp!
Med vennlig hilsen
Lill Juelsen
Forfedre til Hans Lauritz Pedersen født 19.08.1848 i Eidsber
Moderator: MOD_Østfold
Re: Forfedre til Hans Lauritz Pedersen født 19.08.1848 i Eid
Hei Lill
Jeg fant denne på Family Search, så den burde nok sjekkes med originale kirkebøker.
Kan dette være den du er ute etter tro
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=
Dersom du finner at det er intresant, så er vel dette resten av familien kanskje:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
Med vennlig hilsen fra
Anne-Lise
Jeg fant denne på Family Search, så den burde nok sjekkes med originale kirkebøker.
Kan dette være den du er ute etter tro

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=
Dersom du finner at det er intresant, så er vel dette resten av familien kanskje:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
Med vennlig hilsen fra
Anne-Lise
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Iflg. Eidsberg Mini I 8 1832-1848, folio 156 er Hans Lauritz f.19.08.1848 med foreldre
"Pige Olene Maria Andreasdtr. af Pladsen Sande under Hoel i Edsberg og den af hende udlagte Barnefader Ungkarl Peter Hansen med hvem hun er forlovet og som opholder sig sammesteds." Tilleggskommentar ved dåpen om at foreldrene ble ekteviet 27.12.1848.
Vielse (folio 288).
Brudgommen 32 år - bruden 19 1/12 år. Fedre er husmann Hans Christiansen Søndre ..... (vanskelig å lese) og husmann Andreas Johnsen Hoeleje.
Brudgommen er født på plassen (Strand?) under Aas ved Bamsrud (tror jeg det står), men oppholder seg på (nordre?) Skjørtvet. Bruden er født på plassen Hoelplads i Edsberg.
Eidsberg Mini I 7 1814-1832
Folio 38:
Petter Hansen f. 8.12.1816. "Uægte. Moderen Larine Olsdtr. Aas Nord i Edsberg. Ungkarl Hans Christiansen Knuterud nu i Enebak udlagt til Barnefader."
Folio 354:
Oline Maria f. 13.11.1829. Husmann Andreas Johnsen - Helene Olsdtr. Hoel-Plads.
"Pige Olene Maria Andreasdtr. af Pladsen Sande under Hoel i Edsberg og den af hende udlagte Barnefader Ungkarl Peter Hansen med hvem hun er forlovet og som opholder sig sammesteds." Tilleggskommentar ved dåpen om at foreldrene ble ekteviet 27.12.1848.
Vielse (folio 288).
Brudgommen 32 år - bruden 19 1/12 år. Fedre er husmann Hans Christiansen Søndre ..... (vanskelig å lese) og husmann Andreas Johnsen Hoeleje.
Brudgommen er født på plassen (Strand?) under Aas ved Bamsrud (tror jeg det står), men oppholder seg på (nordre?) Skjørtvet. Bruden er født på plassen Hoelplads i Edsberg.
Eidsberg Mini I 7 1814-1832
Folio 38:
Petter Hansen f. 8.12.1816. "Uægte. Moderen Larine Olsdtr. Aas Nord i Edsberg. Ungkarl Hans Christiansen Knuterud nu i Enebak udlagt til Barnefader."
Folio 354:
Oline Maria f. 13.11.1829. Husmann Andreas Johnsen - Helene Olsdtr. Hoel-Plads.
- Kari Sandberg
Hei - jeg tok en sjekk i Eidsberg gårdshistorie og ble i tvil når det gjelder Peter Hansen.
I bind II under Sande under Hol står:
Andreas Jonsen f.ca. 1798, død 1849, g.m. Helene Olsdtr. f.1801, død 1884.
De hadde 11 barn. Barn nr. 5. Oline Maria f. 1829 g.m. Petter Hansen Buret u. Garsegg.
Under Buret står: "Den eneste som bodde her i lengre tid var Petter Hansen og hans fam. Petter (f.ca. 1813 i ASkim) og Oline Andersdtr. fra Sanne ved Folkenborg (f.ca.1826) hadde tidligere bodd på Lauvås under Mellom-Garsegg, men flyttet itl Buret omkring 1870. Petter kom fra en plass under Lunder i Askim, men tilbrakte det meste av livet i Eidsberg, der han har en tallrik etterslekt."
Kan brudgommens fødested i stedet være i Askim ? Opplysn. ved vielsen kan være et sted i Askim og i så fall er opplysn. jeg ga deg ved fødselen feil. Da er det en annen Petter Hansen som er født i Edisberg.
Har ikke sjekket hva som ligger inne av scannede kirkebøker for Askim.
De opplysningene jeg ga deg, hentet jeg fra egen microfiche, men jeg ser at disse kirkebøkene for Eidsberg også ligger på Digitalarkivet.
I E. gårdshist. er alle Andreas Jonsens barn nevnt. Gi beskjed dersom du ønsker oppl. om disse.
I bind II under Sande under Hol står:
Andreas Jonsen f.ca. 1798, død 1849, g.m. Helene Olsdtr. f.1801, død 1884.
De hadde 11 barn. Barn nr. 5. Oline Maria f. 1829 g.m. Petter Hansen Buret u. Garsegg.
Under Buret står: "Den eneste som bodde her i lengre tid var Petter Hansen og hans fam. Petter (f.ca. 1813 i ASkim) og Oline Andersdtr. fra Sanne ved Folkenborg (f.ca.1826) hadde tidligere bodd på Lauvås under Mellom-Garsegg, men flyttet itl Buret omkring 1870. Petter kom fra en plass under Lunder i Askim, men tilbrakte det meste av livet i Eidsberg, der han har en tallrik etterslekt."
Kan brudgommens fødested i stedet være i Askim ? Opplysn. ved vielsen kan være et sted i Askim og i så fall er opplysn. jeg ga deg ved fødselen feil. Da er det en annen Petter Hansen som er født i Edisberg.
Har ikke sjekket hva som ligger inne av scannede kirkebøker for Askim.
De opplysningene jeg ga deg, hentet jeg fra egen microfiche, men jeg ser at disse kirkebøkene for Eidsberg også ligger på Digitalarkivet.
I E. gårdshist. er alle Andreas Jonsens barn nevnt. Gi beskjed dersom du ønsker oppl. om disse.
- Kari Sandberg
Hei igjen - ser ut til å være feil i gårdshistorien. Iflg. gårdshist. bodde fam. på Løvaas før de flyttet til Buret. I FT 1865 under Løvaas oppgis Eidsberg som fødested for Peter så da ser det ut til at de opprinnelige opplysn. allikevel er riktig.
Blant konf. i 1834 i Eidsberg er det en Petter Hansen Veteplass - sønn av Hans Christiansen og Larine Olsdatter, men jeg finner ingenting om dem i gårdshist. under Vete.
Det utydelige navnet ved Hans Chr.sen ved vielsen 1848 KAN være Søndre VETE...?
Blant konf. i 1834 i Eidsberg er det en Petter Hansen Veteplass - sønn av Hans Christiansen og Larine Olsdatter, men jeg finner ingenting om dem i gårdshist. under Vete.
Det utydelige navnet ved Hans Chr.sen ved vielsen 1848 KAN være Søndre VETE...?