Aamund Olsen fra Ullensvang

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Gunnar Kittelsen
Sted: MILAND

Aamund Olsen fra Ullensvang

Legg inn av Gunnar Kittelsen » 14. oktober 2012 kl. 0.18

Hei, jeg søker oplysninger om Aamund Olsen født 12 juni 1776 i Ullensvang. Foreldrene er Ole Jarandsen og Kari Aamundsdatter (disse står oppført på Mæland går i 1801 tellinga). Aamund er 6 mann i rekken av søsken, og jeg lurer på om han eventuelt døde tidlig, eller om han har kunnet flyttet på seg.
Jeg sliter med å finne hvor en Aamund Olsen som i 1801 tellinga i Lunde i telemark kommer fra. I denne tellinga er han oppført som gårsgutt på Norum gård(Norheim i Lundesoga).
Hvet det må være langt fra Ullensvang til Lunde i Telemark på slutten an 1700 tallet, men helt umulig er det vel ikke, da pilgrims-stien gikk over Haukeli på denne tiden. Denne Aamund gifter seg etterhver, og hvis de har fulgt navnetradisjonen skulle foreldrene hannes hete Ole og Kari, og denne kombinasjonen med 1776, Ole, Kari og Aamund finner jeg bare 1 plass i mine søken....:-), og det er i Ullensvang.
Så da lurer jeg på om noen har bygdeboka for Ullensvang, og kunne sjekke hva det eventuelt sto om denne Aamund (dør han tidlig må jeg begynne på ny...:-), akurat nå befinner jeg meg i Spania, så fjernlån av denne boka er litt vanskelig for tiden.

Mvh
Gunnar

Bjarne Hauge
Sted: ÅRLAND

Re: Aamund Olsen fra Ullensvang

Legg inn av Bjarne Hauge » 14. oktober 2012 kl. 21.51

Hei...

Aamund Olsen Mæland f 12. juli 1776 -.
Han var heimedøypt, stadfesta 14. juli i kyrkja, same dagen som han døydde,
2 døgn gamal.
Foreldra var Ole Jarandson og Kari Aamundsdtr.
Om dei ikkje fekk fleire born, lyt du leita vidare.

Med helsing
Bjarne Hauge.

Gunnar Kittelsen

Legg inn av Gunnar Kittelsen » 14. oktober 2012 kl. 23.29

Hei igjen...:-)
Takker for svaret , (hadde vel fryktet dette), så da må jeg bare fortsette min søking etter denne Aamund på andre siden av fjellet, så da må jeg bare takke for at du tok deg tid til å sjekke...:-)

Gunnar

Gunnar Kittelsen

Legg inn av Gunnar Kittelsen » 14. oktober 2012 kl. 23.31

Takker for svaret , (hadde vel fryktet dette), så da må jeg bare fortsette min søking etter denne Aamund på andre siden av fjellet, så da må jeg bare takke for at du tok deg tid til å sjekke...:-)

Gunnar

Gunnar Kittelsen

Legg inn av Gunnar Kittelsen » 14. oktober 2012 kl. 23.31

Gunnar

Svar

Gå tilbake til «Ullensvang»