Tollefssønner fra Spydeberg (Rud, Fossum)

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
dn13654
Sted: FYLLINGSDALEN

Tollefssønner fra Spydeberg (Rud, Fossum)

Legg inn av dn13654 » 25. august 2011 kl. 21.23

25. juli 1716 er det skifte etter Aslak Tollefsen på Øvre Rud i Askim. Enken er Catrine Nilsdtr, og barna er Lars 8 år, Maria 3 år og Ane Sophia 5 uker. Enkens far kalles Nils Skytt, og han bor på Jaberg (? skal vel være Bjaberg) i Spydeberg. Til stede er også Aslaks bror, Christoffer Tollefsen som bor på Kalsmyr (Karlsmyr) i Kråkstad og svogeren Jon Hansen Øvre Rud.

3. juli 1707 inngås det ekteskap mellom Aslach Fossum og Cattrine Nielsdtr Skytt i Spydeberg. Aslach Fossum bærer til dåp barna Lars 5. feb. 1708 og Dorte 11. mai 1710. I 1711 finner vi Aslak på øvre Rud i Askim.

Broren Kristoffer må være den Christoffer Tollofsen som det er skifte etter på Karlsmyr i Kråkstad 3. juli 1732. Skiftet gjelder også kona Anne Bjørnsdtr. De to døde kort tid etter hverandre. De har døtrene Maria, Karen og Thore. Vi finner Christoffer på Karlsmyr også i 1711.

Går vi tilbake til Spydeberg, finner jeg én Tollef i manntallene 1664/1666; han heter Tollef Aslachsen. I sogneprestens manntall for 1666 står også nevnt barna Aslach, 5 år, og Christoffer, 2 (eller 3?) år (nr. 46).

Så langt virker det jo som om familieforholdet er klart. Men så forsvinner klarheten: Det er en Christoffer Tollefesen som gifter seg med Berte Jakobsdtr 24. juni 1708 i Spydeberg. En Christopher Rød har barna Hans, Randi og Siri til dåp hhv. 20. sept. 1708, 21. des. 1710 og 7. juni 1713. Aslach Fossum er en av fadderene i 1710. Det er vanskelig å se at denne Christopher kan være den samme som han som er gift med Anne Bjørnsdtr. Nå ser det ut til å være en god del som heter Christoffer i Spydeberg, og det er flere Rud (Rød)-gårder, så denne Christoffer kan jo være en annen.

I militærrullen for Spydeberg 1697 finner jeg også en Christopher Tollefsen Rød, og han sies å være 20 år gammel. Dessverre mangler manntallet fra 1701 for Spydeberg.

Det virker jo sannsynlig at både den Aslak Tollefsen som dør i Askim i 1716 og den Kristoffer Tollefsen som bor i Kråkstad i 1732, er sønner av Tollef Aslaksen på Rød (Rud). Men jeg skulle tro at også den Kristoffer Tollefsen som bor på Rød og er gift med Berte Jakobsdtr., er Tollef Aslaksens sønn. Det kan jo være at Tollef har to sønner med navn Kristoffer som begge vokser opp, den ene født rundt 1664, den andre rundt 1677. Jeg har kikket så vidt i bygdeboka for Spydeberg, men jeg fant lite om disse der.

Er det noen som kjenner til disse personene og vet noe mer om barna til Tollef?

Svar

Gå tilbake til «Spydeberg»