Full stopp i USA!

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Jostein Løkken
Sted: RØROS

Full stopp i USA!

Legg inn av Jostein Løkken » 5. april 2007 kl. 22.08

Det har stoppet opp for meg i USA.
Jeg leter etter personer som; Er registrert utvandret fra Norge over Bergen - Er registrert ankommet USA. - Så langt har jeg funnet både navn og ankomster. Men jeg finner ikke igjen navnene senere, ikke i noen census eller andre kilder. Navnene er:
1. Ludvig Andreas Ingebrigtsen Løkken, utvandret i 1898. I registreringen ved ank. USA har han brukt gårdsnavnet hvor han kom fra, - Øierhavn i Strandebarm. I protokollen ved ank. USA er dette feil skrevet, nemlig Ourhavn.
2. Ingeborg Anna Ingebrigtsdatter Løkken, utv. i 1900. Også hun har brukt navnet Øierhavn.
3. Ole Ingebrigtsen Løkken, utv. i 1901. Her også brukt Øierhavn-navnet.
4. Lars Ingebrigtsen Løkken, utv. i 1910. Også han med navnet Øierhavn.
Jeg kan ikke finne "de riktige" Øierhavn/Oierhavn i USA. Løkken/Lokken er det mange av, men jeg tror ikke noen av disse er hva jeg søker. Mye tyder kanskje på at det har foregått et navneskifte??
Hvis noen har tips er jeg mer enn takknemlig!
Jostein Løkken

gj00326
Sted: HOLMEFJORD

Re: Full stopp i USA!

Legg inn av gj00326 » 6. april 2007 kl. 12.39

Eg kan diverre ikkje hjelpa deg med leiting i USA, men i bygdeboka for Strandebarm/Varaldsøy, står det at Ludvik og Ola var farmarar i Montana.
Og om du ser på utreisa til broren Lars, står det at reisemålet er Great Falls, Montana, og at han reiser til familie.

Jostein Løkken

Legg inn av Jostein Løkken » 6. april 2007 kl. 15.36

Takk for innspillet Elin, men problemet er at ved ankomst USA (i "List of Manifest....") står Ludvig oppført med St. Paul Minnesota som bestemmelsessted.
Det jeg er ute etter er om noen har tips om hvor (i hvilke kilder) jeg skal lete i USA. Tror jeg har prøvd det meste....
Jostein Løkken

Jostein Løkken

Legg inn av Jostein Løkken » 7. april 2007 kl. 0.06

Etter endel forsøk med navn/Ellis Island har jeg faktisk kommet fram til resultater det går an å jobbe videre med. Det viser seg også at det har foregått endel flytting mellom flere stater...
Jostein Løkken

Svar

Gå tilbake til «Kvinnherad»