Anders Matsson Ænes - fødselsår ?

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Brukeravatar
Jan Ole Sæløen
Sted: FLEKKEFJORD

Anders Matsson Ænes - fødselsår ?

Legg inn av Jan Ole Sæløen » 7. februar 2005 kl. 22.32

Er det noen som har en rimelig fornuftig oversikt over fødselsdata for Anders Matsson Ænes (g.m. Elsebe Magnusdotter) og hans (deres) sønn Heine Andersson Øyre ? Ja ogs Mats Fartegnson Skaga også dersom det er mulig. Jeg har sjekka IGI, men de årstall de opererer med der må være bare tull.

Einar Balle
Site Admin
Sted: STORD

Re: Anders Matsson Ænes - fødselsår ?

Legg inn av Einar Balle » 8. februar 2005 kl. 0.22

Der er nok som du skriver mye tull her. Det er vel heller ikke sikkert at Elsebe Magnusdtr. og Anders Matsson Ænes var gift.

Odd Handegård skriver litt om dette. Har du ikke boken "Vår felles slektshistorie. Hardanger, Sunnhordland og Ryfylke m.m. (VFS)
1170-1650" så er det på tide å kjøpe den. Du finner mer info om boken her: http://home.no.net/valesvei/

mvh
Einar

Brukeravatar
Jan Ole Sæløen

Legg inn av Jan Ole Sæløen » 8. februar 2005 kl. 22.46

Jeg blir litt overrasket over et slikt nedlatende svar, men saken er som følger:

Kvinnherad 2 side 474 pkt. 2:
sitat: Anders Matsson (son av Mats Skaga) (3), var først gift med Elsebe Magnusdotter, dotter av Magnus Heineson og og Sofie Gyntersberg, andre kona var Anna.
Born:
a. Heine, g.m. Gyri Sjursdotter ....
.....
d. Anna, g.m. Mats Heineson Øyre (2a)
(Anna stykdotter til Anders?)

VFS side 31 bekrefter forsåvidt det som står i Kvinnherad 2.

Det jeg spurte om, var om noen visste noenlunde fødselsårene for Anders Matsson og hans barn og barnebarn. Kan du ikke bidra med annet enn spydigheter, synes jeg ikke du burde svare.

Einar Balle
Site Admin

Legg inn av Einar Balle » 9. februar 2005 kl. 9.08

Som du skriver så er det stor usikkerhet rundt Anders Matsson Ænes og når han er født. At jeg legger til at det er usikkert om han var gift med Elsebe Magnusdtr (som du skriver han var) så synes jeg dette er godt innenfor grensen for hva som kan skrives.

At jeg gir deg et tips om boka til Odd Handegård var ment som hjelp til deg i jakten på AMÆs fødselsår.

Jeg kunne nok formulert meg på en annen måte i mitt innlegg og jeg beklager at du synes at innlegget var spydig. Det var absolutt ikke meningen.

dn17949
Sted: NESBRU

Legg inn av dn17949 » 11. april 2005 kl. 19.10

Vi må vel akseptere usikkerhet rundt det meste når vi kommer så langt tilbake ........

Jeg har i mine data Anders som født i 1560 i Hatlestrand, og hans kone Elsebe født i 1558 på Mel, Kvinnherad og hun død i 1645 på Ænes. Anders' andre kone har jeg som Anna Jansdtr. og at de var gift ca. 1620. Hun skal også i mine notater ha vært gift med en Bertil Lauritsson, uten at jeg har noe nærmere om det.
Korreksjoner mottas gjerne.
Kurt Ø.

Brukeravatar
Jan Ole Sæløen

Legg inn av Jan Ole Sæløen » 4. mai 2005 kl. 23.00

Takk for innspill! Jeg har Heine Andersson Øyre som sønn av Anders Matsson Ænes og Elsebe Magnusdotter. Vet du noenlunde når han var født?

Kristi Andersdotter og Jan Andersson Ænes var vel da barn av Anders Matsson og Anna Jansdotter ?

Jeg får da et nytt problem, nemlig far til Anders Matsson Ænes, Mats Fartegnsson Skaga, jeg har ham som født ca. 1547, men det kan vel ikke stemme ?

dn17949

Legg inn av dn17949 » 8. mai 2005 kl. 16.49

Hei Jan-Ole,
Dette er jammen ikke lett å finne ut av, årstallene varierer mye for de enkelte personer alt etter hvor man ser ....... For meg ser det ut som Heine var født rundt 1590, og hans halvsøsken Jan, Kristi ser ut til å være født på 1620-tallet, en tredje halvsøster er Anna, født før 1635, ifølge 'guru' Knut Handeland (Submission Search: 1743210-0611102235826) på http://www.familysearch.org. Knut har Mads Fartegnson som født 'før 1536' og død 'etter 1603'. Disse årstallene er vel antagelig bestemt ut fra skiftedokumenter.

Håper dette er til litt hjelp videre .......

Brukeravatar
Jan Ole Sæløen

Legg inn av Jan Ole Sæløen » 8. mai 2005 kl. 21.49

Hei Knut!
Ja nå er jeg nesten mer forvirret enn noen gang. Jeg har fra FS et ekteskap mellom Anders Matsson Ænes og en Anna ca 1645 og hun har en datter Anna (Andersdotter) som skal være født ca 1629 (?). Denne Anna ble gift med Heine Andersson Øyre (sønn av Anders Matsson Ænes). Så vidt jeg husker er hun nevnt (antatt) som stedatter til Anders Matsson også hos Handeland (?). Anders Matsson burde i alle fall være rundt 80 - 85 når dette siste ekteskapet ble inngått. Om siste kona hans Anna vet jeg ingen ting. Den siste Anna du nevner, kan det være stedatteren?

Vet du noe om første kona til Anders Madsson Ænes ? (mor til Heine Andersson Øyre? ), du nevner jo at Jan og Kristi er hans halvsøsken og da er vel disse barn av Elsebe Magnusdotter ?

De fødselsdatoene du ga meg for Mads Fartegnson Skaga og Anders Matsson stemmer allikevel bedre enn det jeg hadde fra før.

dn17949

Legg inn av dn17949 » 9. mai 2005 kl. 12.21

Hallo igjen, jeg heter Kurt, det er 'slektsguruen' på FS som heter Knut (Handeland :)
Anders Matsson 2dre kone var Anna Jansdtr., de ble gift ca. 1620 og hadde barna Jan, Kristi og Anna, alle født på 1620-tallet.
Anna Andersdtr. f. 1629 ser derfor rimelig ut, men hun var ikke gift med Heine Andersson Øyre, men med hans sønn Mats Heinesson Øyre (ca. 1635-1677). I et ekteskap nr. 2 skal hun ha vært gift med John Erikson Berge.

Om Elsebe Magnusdtr. har Handeland følgende:
--------------------------------------------------------------------------------
Elsebe Mogensdatter Mel, Birth: bef 1589
Place:Snilstveit.Mel.Kvinnherad.Hordaland.Norway
Death: aft 1620 Place: Ænes.2.Kvinnherad.Hordaland.Norway.
Burial: Place: Kvinherrad.Hordaland.Norway.
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: Kaptein Mogens Heineson Mel
Mother: Sophia Axelsdatter Gyntersberg-Mel

Brukeravatar
Jan Ole Sæløen

Legg inn av Jan Ole Sæløen » 11. mai 2005 kl. 0.00

Hei Kurt!
Beklager feil navn i forrige svar!
I følge Kvinnherad 2 side 474 er jo datter til Anna (Jansdr.?), Anna, g.m. Mats Heineson Øyre og benevnes '(stykdotter til Anders?)' - hun giftet seg jo vel ikke med sønn av sin halvbror? Mener du det er sannsynlig at hun allikevel er datter av Anna Jansdr og Anders Matsson Ænes ? Eller kan hun være datter av Anna Jansdr og 'ukjent'? Da burde hun vel kanskje være eldre enn Kristi og Jan ? Har du noe mer om denne Anna Jansdr ? Var hun enke ? Hvilken gård kom hun fra? Jeg regner med at det var en kvinne av samme stand som Anders Matsson og ikke ei 'taus'

dn17949

Legg inn av dn17949 » 11. mai 2005 kl. 10.12

Hallo Jan-Ole,
Jo, det ser slik ut ifølge dataene til Knut Handeland.
Anna Andersdtr. var datter av Anders Matsson Ænes og Anna Jansdtr..
Hennes mann, Mats Heineson, var sønn av Heine Andersson Øyre og Gyri Sjursdtr. Øyerhamn (som altså var sønn av Anders Matsson og Anna Jansdtr.).
Handeland skriver 'Anna Jansdtr., N.N.', som indikerer at han ikke vet hvor hennes far Jan, kom fra.
Jeg har ikke 'forsket' på disse Anna'ene da min slektslinje ikke involverer henne. Nedover fra Anders Matsson er min slekt via hans sønn Heine, Heine og Gyri's datter Magdela Heinesdtr. (f. ca. 1620), Magdela's datter Brita Didriksdtr. Handagard (1640-1692), hennes datter Gudrun Børgesdtr. Brattabø (d. 1696), hennes datter Ingeleiv Gripsdtr. Bleie (1688-1754), hennes datter Guro Olsdtr. Aga (1719-1749), og Guro's sønn Ola Torkjelson Apeland (1749-1832).

Einar Balle
Site Admin

Legg inn av Einar Balle » 11. mai 2005 kl. 10.57

Kurt Østbye skrev:Jeg har i mine data Anders som født i 1560 i Hatlestrand, og hans kone Elsebe født i 1558 på Mel, Kvinnherad og hun død i 1645 på Ænes. Anders' andre kone har jeg som Anna Jansdtr. og at de var gift ca. 1620.

Kan det stemme at Elsebe levde til 1645 og at hennes mann Anders giftet seg med en Anna ca. 1620?

dn17949

Legg inn av dn17949 » 11. mai 2005 kl. 22.54

Hallo Einar,
Jeg ser mange DIS-medlemmer har 1645 som dødsår for Elsebe Mogensdtr. Mel, men ifølge Knut Handeland's data er det eneste sikre at hun ble født 'før 1589' og døde 'etter 1620'. En mulighet er kansje at Elsebe døde på 1620-tallet og at Anders deretter giftet seg med Anna Jansdtr. ( denne Anna skal forresten ha dødd i 1635)?
Jeg kjenner ikke til hva disse tidfestingene av Elsebe's død ('etter 1620' og '1645') bygger på, men kansje andre har opplysninger om dette ?
Hvis sønnen Heine Andersson var født i 1615 (stadig Handeland's data) kunne jo Elsebe vært mor til både Heine, Jan, Kristi og Anna ......

Einar Balle
Site Admin

Legg inn av Einar Balle » 12. mai 2005 kl. 0.01

Hei

Jeg kjenner ikke noe til dødsdatoene til Elsebe. At det står at hun er født før 1589 skyldes nok at faren mistet hodet dette året. Det finnes en herredagsdom i 1607 som omhandler Elsebe og en Bertil Lauritsen. Hun ble gravid etter deres møte. Dette skjedde nok noen år før 1607.
Da det er moren Sofie Axelsdatter Gyntersberg som har tatt saken til retten så vil jeg tro at det er tvilsomt om Elsebe er gift når rettsaken pågår.

Jeg må innrømme at jeg har registrert at Elsebe var gift med Anders Matsson Ænes. Sikkert tatt fra Kvinnherad 2. Men noen pålitelige kilder som viser at Elsebe (datteren til Sofie Axselsdatter og Mogens Heinesson) var gift med Anders Matsson Ænes har jeg ikke sett.
(Har ikke sett etter det heller.) Noen som kan hjelpe med kildegrunnlaget rundt dette ekteskapet og deres barn?

6691
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Legg inn av 6691 » 17. desember 2005 kl. 1.17

Beklager den seine kommentaren til denne diskusjonen.

Jeg har ikke sett noe som kan kalles for sikker dokumentasjon for påstanden om at datter til Mogens Heineson og Sofie Güntersberg (altså Elsebe) var gift med Anders Matsson på Ænes.

Mange (inkl. undertegnede) har referert til Velde (Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekter, 1957). Velde starter sitt korte resonnement slik: "Man har gjettet på at det er denne Elsebe som senere er blitt gift med Anders Matsson på Ænes".

Gjetningene bygger på 2-3 forhold :

Dels at sønn til Anders het Heine (det samme som den eventuelle oldefaren),
    Dels at Anders eide gammelt Benkestok-gods
    Dels at klassemessig tilhørighet og trolig også alder passet bra.

Men det skal nok mer til før disse slektsrelasjonene er dokumentert.

Med hilsen
Odd Handegård

Svar

Gå tilbake til «Kvinnherad»