Claus Janecken fra Janecken ved Rostock.

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn17420
Sted: KOLBOTN

Claus Janecken fra Janecken ved Rostock.

Legg inn av dn17420 » 11. november 2007 kl. 15.30

Claus Janecken f. ca 1610 i Janecken ved Rostock i provinsen Meclenburg-Schwerin i Nord-Tyskland. Hans far har ventelig hett Corfits Janecken, f. ca. 1570, da Claus har en sønn ved dette navn. Hanseaten Claus begynte sin løpebane som ung gutt på Bryggen, og ble gesell der. Han tok handelsborgerskap i Bergen 25. januar 1640. Så følger noen år hvor han er vanskelig å følge, men i 1648 giftet han seg med enken Catrine Johansdtr. på Bjørnøy i Borgund. Hun var datter til Johan Willumsen Wind i Havnsund. Claus gjorde seg bemerket sammen med Store-Rasmus i deres kamp mot uretten som fogdene førte overfor bøndene, noe de begge fikk lide vondt for. Han døde på Bjørnøy ca. 1674. Claus er min 6 x t.o.far og jeg er på jakt etter hans opphav og forfedre i Tyskland. Finnes der noen oppgave over det i skrevne kilder i Bergen, f. eks. ved det Hanseatiske museum i Bergen ?
Takknemlig for svar/Mvh Leif J: Ask Emblemsvåg

gj05862
Sted: SøVIK

Re: Claus Janecken fra Janecken ved Rostock.

Legg inn av gj05862 » 22. november 2007 kl. 8.04

Hei!
Tilfeldigvis så jeg annonsen etter å ha gått inn via Google på stikkordet Janecken. Mitt navn er Håkon Bjørnøy, Adr. 6280 Søvik.
Yrke og arbeidssted Maskiningeniør ved Aker Yards A/S Søviknes, samme adresse.
Vi er 13 søskenbarn hvis fedre er vokst opp på gårdsbruket som i dag er en del av den gården Claus Janecken hadde på Bjørnøya. De er spredt utover landet/utlandet som følger: En har gårdsbruket, en i Brattvåg, en i Bjerkvik/Volda, en i Østfold, en på Vatne, en i Verdal i Trøndelag, en har adresse Klagenfurt, Østerrike, en i Stavanger, en i Bergen en i Molde og to i Larvik.
Når det gjelder historiske opplysninger om vår "Stamfar" har jeg ikke andre henvisninger enn en slektsbok som ble skrevet av en "Magnar Kruse Bjørge" fra Store Kalvøy ved Ålesund. Denne handler om C.L's etterkommere, men undetegnede er selv interessert i å grave videre inn i fortiden for å finne flere slektsrøtter.
Har forresten foreslått at neste gang vi skal ha søskenbarntreff skal det skje i Rostock.
Hvis det er interesse for felles innsats for å avdekke familiens historie er jeg villig til å være med på moroa.
Vennlig hilsen
Håkon Bjørnøy. E-mail: [email protected]

dn17420

Legg inn av dn17420 » 24. november 2007 kl. 16.38

Hei Håkon.
Takk for svar på min forespørsel. Jeg innser at min forespørsel kan ligge langt inne, men tenkte smått at der kunne være noe å hente fra Hanseatisk museum. Foreløbig har det ikke ført frem. Min kilde er den samme som din, men jeg har kun et 18 siders fotokopi av slektsboken som du omtaler. Jeg skal gå på jakt etter den boken? En gren av Claus J`s etterkommere beveget seg suksesivt inn fjorden og sørover til Emblem hvor mitt navn stammer fra. Min far flyttet der fra og til Ålesund hvor jeg er født. Mitt arbeide innen shipping forflyttet meg til Oppegård i sørøstlige del av Akershus.
Jeg noterer meg dine opplysninger og din interesse om emnet for senere bruk. Selv har jeg valgt å studere egne aner, hvor jeg følger slekten i motsatt retning, fra egen tid og bakover i direkte linje. Jeg skal nu søke i slekten etter konen til C. J., noe som kan bli av stor interesse.
Vennlig hilsen Leif E.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 10. desember 2007 kl. 14.57

Hei Leif og sambygding Håkon :lol:

Dette heftet om Claus Janecken befinner seg blant anna på biblioteket i Ålesund.

Tar eg ikkje mykje feil så har Ole Bjørnøy leita ein del i Tyskland etter forfedrene til Claus, men eg veit ikkje hvor langt han er komt der.

Håkon veit muligens kvar Ole holder hus i dag :?: Oslo området kanskje.

For å finne ut meire om etterkommarane til desse folka så er det kanskje lurt å legge ut ein etterlysning på Haram forumet på Sunnmøre. Dei fleste hamna well i området her.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn17420

Legg inn av dn17420 » 13. desember 2007 kl. 14.13

Hei Ingmar og Håkon.
Takk for respons. Er spent på om Håkon har noe å tilføye? Skal følge din anbefaling og legge inn søket på Haram for å se om det hjelper.
Mvh til dere begge fra Leif

Bent Annkjell Vatnehol
Sted: HAREID

Legg inn av Bent Annkjell Vatnehol » 12. januar 2016 kl. 17.50

Hei
Lenge sidan denne "samtalen" var i gang:

Claus sin far er i ei kjelde eg har oppgitt til å vere Corfitz Janecken.
"Corfitz vart fødd i Janecken ved Rostock i provinsen Mecklenburg-Schvrin (Nord
-Tyskland). Han var en fremragende forretningsmann". (sitat frå kjelda).

Interessert om nokon har komt lenger her!

Svar

Gå tilbake til «Bergen»