Regine f.1866 Vågan og Aslak Larsen Kvamme f.1866 Alversund
Moderator: MOD_Hordaland
- Gry Onarheim Dahlmo
Regine f.1866 Vågan og Aslak Larsen Kvamme f.1866 Alversund
Hei,
Jeg har nå etter lang tids leting endelig funnet hvor ei kusine av min oldemor slo seg ned. Regine Kornelia var født i Storvågan,Vågan, Lofoten i 1866 som datter av Brede Arnt Andreassen og Ane Dorthea Arentsen. Bror til Regine, han Stor-Johan har jeg hatt en etterlysning på her i Øksnes, Vesterålen.
Regines mor bodde i Bergen hos henne noen år etter at hennes mann og sønn døde 1899/1904. Hun flyttet tilbake til Øksnes da Regine døde, 10/6-1918 ? Info fra en artikkel om Stor-Johan.
Regines svigerinne, Andrea Bredesen, emigrerte til USA, etter mannens død, der hun fikk ny familie.
Her er Regine og Aslak i FT1891 Tydskesmuget 23 i Bergen
Her er Regine og Aslak med 2 døtre, Marie f. 1891 og Betsy f. 1896, begge født i Bergen i hht FT1900 Stenkjældergaten 4a i Bergen
I hht skannet kirkebok Alversund ble Regine og Aslak viet 29/6-1890. Hans foreldre var i flg hans dåp i samme kb : Lars Aslaksen og Monsine Olsdatter, Øvre Kvamme.
I Bergens Adressebok 1924/25, s.207, på DA, er Aslak Larsen, rørlegger, oppført på adressen Solheimsgaten 11.
Så til mitt spørsmål før jeg evt må lete i alle skannete kb for hele Bergen over en nokså lang periode for evt vielser og dåp:
Er det noen som kjenner til døtrene Marie og Betsy og deres evt familie ?
Fikk paret flere barn ?
Hvilket kirkesokn i Bergen tilhørte Regine og Aslak ?
Jeg har nå etter lang tids leting endelig funnet hvor ei kusine av min oldemor slo seg ned. Regine Kornelia var født i Storvågan,Vågan, Lofoten i 1866 som datter av Brede Arnt Andreassen og Ane Dorthea Arentsen. Bror til Regine, han Stor-Johan har jeg hatt en etterlysning på her i Øksnes, Vesterålen.
Regines mor bodde i Bergen hos henne noen år etter at hennes mann og sønn døde 1899/1904. Hun flyttet tilbake til Øksnes da Regine døde, 10/6-1918 ? Info fra en artikkel om Stor-Johan.
Regines svigerinne, Andrea Bredesen, emigrerte til USA, etter mannens død, der hun fikk ny familie.
Her er Regine og Aslak i FT1891 Tydskesmuget 23 i Bergen
Her er Regine og Aslak med 2 døtre, Marie f. 1891 og Betsy f. 1896, begge født i Bergen i hht FT1900 Stenkjældergaten 4a i Bergen
I hht skannet kirkebok Alversund ble Regine og Aslak viet 29/6-1890. Hans foreldre var i flg hans dåp i samme kb : Lars Aslaksen og Monsine Olsdatter, Øvre Kvamme.
I Bergens Adressebok 1924/25, s.207, på DA, er Aslak Larsen, rørlegger, oppført på adressen Solheimsgaten 11.
Så til mitt spørsmål før jeg evt må lete i alle skannete kb for hele Bergen over en nokså lang periode for evt vielser og dåp:
Er det noen som kjenner til døtrene Marie og Betsy og deres evt familie ?
Fikk paret flere barn ?
Hvilket kirkesokn i Bergen tilhørte Regine og Aslak ?
Vennlig hilsen Gry
Re: Regine f.1866 Vågan og Aslak Larsen Kvamme f.1866 Alvers
Hei
Mulig jeg beveger meg ut på dypt vann nå. Jeg har ingen oversikt over kirkesogn i Bergen, men jeg er fra Bergen, og Steinkjellergaten ligger ganske nær Korskirken og Mariakirken (omtrent midt i mellom), så jeg vil anta de hørte til en av disse. Sandviken kirke er et annet alternativ, men den er noe lengre unna.
vennlig hilsen Siw
Mulig jeg beveger meg ut på dypt vann nå. Jeg har ingen oversikt over kirkesogn i Bergen, men jeg er fra Bergen, og Steinkjellergaten ligger ganske nær Korskirken og Mariakirken (omtrent midt i mellom), så jeg vil anta de hørte til en av disse. Sandviken kirke er et annet alternativ, men den er noe lengre unna.
vennlig hilsen Siw
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Hei!
Finner ikke noen Marie som datter av Aslak og Regine født i Bergen i 1891, men finner denne: Serene Marie som uekte datter av Aslak Larsen. Kan det være din Marie
Hans fødselsår stemmer - 1866, men det stemmer ikke at han er ungkar hvis han gifter seg i 1890 ...
Her er lenken til kirkeboka: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7125&idx_id=7125&uid=ny&idx_side=-68
Hilde
Finner ikke noen Marie som datter av Aslak og Regine født i Bergen i 1891, men finner denne: Serene Marie som uekte datter av Aslak Larsen. Kan det være din Marie

Hans fødselsår stemmer - 1866, men det stemmer ikke at han er ungkar hvis han gifter seg i 1890 ...
Her er lenken til kirkeboka: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7125&idx_id=7125&uid=ny&idx_side=-68
Hilde
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei jenter,
Tusen takk for hjelp. Jeg skal nøste litt videre på ny info ...
Tusen takk for hjelp. Jeg skal nøste litt videre på ny info ...
Vennlig hilsen Gry
Hvis de senere bodde i Solheimsgaten, så hørte de nok til Solheim, eller Aarstad kirke.
Siw
Siw
Hvis de senere bodde i Solheimsgaten, så hørte de nok til Solheim, eller Aarstad kirke.
Siw
Siw
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Her er begravelsen til Regine i Årstad: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=332&idx_id=332&uid=ny&idx_side=-225
Hilde
Hilde
Og....Hvis de bodde i Tyskesmuget i 1891 er det vel kanskje sannsynlig at Marie er født der? I så fall hører det inn under Nykirkens sogn.
Siw
Siw
Har lett etter en Marie med Aslak som far, født i 1891 i Korskirken, Nykirken og Mariakirken, uten resultat.
Her er ihvertfall en oversikt over gateadresser med tilhørende kirkesogn for Bergen:
http://209.85.135.104/search?q=cache:Je ... t%20bergen
Siw
Her er ihvertfall en oversikt over gateadresser med tilhørende kirkesogn for Bergen:
http://209.85.135.104/search?q=cache:Je ... t%20bergen
Siw
Her er Betsy Alvines dåp i Nykirken 1896
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50
vennlig hilsen Siw
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50
vennlig hilsen Siw
- Gry Onarheim Dahlmo
Takk igjen,
Jammen fant du dåpen til Betsy, Siw
og supert at du kom med denne linken til gater og resp kirkesokn i Bergen. Den var ny for meg ...
Da var det rett dato jeg hadde vedr Regine's død, Hilde. Og du fant frem til kb for Årstad
Jeg hadde lett i NK,DK og KK ....
Blir spennende om jeg finner døtrenes vielser, men disse kan jo ha skjedd utenfor Bergen.
Jammen fant du dåpen til Betsy, Siw

Da var det rett dato jeg hadde vedr Regine's død, Hilde. Og du fant frem til kb for Årstad

Blir spennende om jeg finner døtrenes vielser, men disse kan jo ha skjedd utenfor Bergen.
Vennlig hilsen Gry
Har lett etter Betsy i vielser i Årstad fra 1914-1932 uten å finne noe.
Bare til informasjon, så slipper du å gå gjennom den boken ihvertfall.
Selvsagt kan hun ha giftet seg senere, i et annet sogn eller ikke i det hele tatt...
Fant ut at Betsy var et enklere navn å lete etter enn Marie;-)
mvh Siw
Bare til informasjon, så slipper du å gå gjennom den boken ihvertfall.
Selvsagt kan hun ha giftet seg senere, i et annet sogn eller ikke i det hele tatt...
Fant ut at Betsy var et enklere navn å lete etter enn Marie;-)
mvh Siw
- Gry Onarheim Dahlmo
Takker igjen, Siw
Er mye å gå gjennom vedr Bergen ..

Er mye å gå gjennom vedr Bergen ..
Vennlig hilsen Gry