Min ane Philip Christoph Behringer (også skrevet Beringer og Berner, danske efterkommere skrevet Bierring & Bering) skal være født ca. 1735 i Alsace (Elsaß) ifølge nedenstående mønstringsrulle.
Ved vielse og tre børns dåb i Garnisons kirke i København i perioden 1757-1764 nævnes han som musketer ved "Oberstløjtnant Rantzaus Holstenske Regiment". Det har vist sig at være Otto Rantzau, og det Holstenske geworbne Infanteriregiment.
Jeg har haft fat i stambøgerne for regimentet, men jeg kunne ikke finde ham i selve stambøgerne som ikke lader til at være bevaret for alle kompagnier. Derimod fandtes han i Münster Rolle von dem Holsteinisch geworbenen Infanterie Regiment unter Commando Hr. Hochfürstl: Durchl: der Herrn Generalen Herrn Ernst Friederich Carl regierenden Herzog zu Sachsen Hildburghausen und zwar der Ersten Genadier Compagnie, udfærdiget Copenhagen den 30ten May 1765.
Han er ikke i den tilsvarende mønsterrulle for Otto Rantzaus kompagni, så han må være forflyttet i løbet af 1764-65.
I rulleomslaget ligger først en oversigt over de fraværende (absenten Mannschafft), hvor han er opførst som nummer 14, Grenadier Philip Christoph Behringer og er detachiert nach Norwegen. I selve rullen står han under nr. 23 og er commandiert nach Norwegen. Han har ifølge rullen på det tidspunkt tjent i 11 år og har 3 år tilbage, dvs. indtil 1768.
Ud fra dette har jeg fundet ham i Oeders efterretninger hvor det ses at han stadig opholder sig i Norge:
Kilde: OE-1771
Mandens navn: Beringer Mandens erhverv: aftakket Soldat og opholder sig for nærværende Tiid i Bergen i Norge
Mandens alder: 36 Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1 Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus alder: 35
Hustrus civilstand: Gift Hustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København Stednavn: 338b
Indtastningsnr: C7267 Løbenr.: 3136
I Garnisons kirkes fattigprotokoller findes hans enke indskrevet i hvert års protokol fra 1781 (den tidligst bevarede) til 1795. I protokollerne står hendes tilgangsdato som 14. oktober 1772 så min formodning er at han er død ca. 1771-72.
I Bergens domkirkes kirkebog findes denne begravelse:
d: 13 [Julÿ 1772] Christopher Philip Berring Doct: medic: paa Kgrd [37 Aar gl]
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51
Den samme mand er at finde sparsomt beskrevet af Kristian Carøe i Den danske Lægestand: Doktorer og Licentiater 1479-1788 (Gyldendal, 1909) s. 13:
Beringer, Philip Christoph.
Dr. med., prakt. i Bergen i 1769.
Navn, alder, og sted passer alle som støbt til min ane; endda har både mønstringsrullen og Carøe den korte udgave af "Christoph".
Men hvis han er den samme skal han have taget en doktorgrad i medicin 1768-1769, og det falder mig at være en imponerende præstation med en så kort studietid... Kan han blot have foregivet at være mediciner? Der var dengang ikke noget universitet i Bergen og han var vel næppe allerede doktor da han blev hvervet som 19-årig.
Hvilken kilde kan Carøe have brugt? 1769 smager lidt af folketællingen det år, men den findes kun så vidt jeg ved som statistisk ekstrakt?
Hvilke muligheder har jeg for at af- eller bekræfte om de er den samme person? Hvilke norske kilder kan være relevante?
mvh
Mikkel