Kristian Olsen gravlagt Årstad gamle 1980

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
gj18874
Sted: Oslo

Kristian Olsen gravlagt Årstad gamle 1980

Legg inn av gj18874 » 25. juli 2013 kl. 8.55

Hei,

Jeg forsøker å finne litt mer informasjon om min farfars onkel, Kristian Olsen.
Kristian ble født i Elverum 3.4.1900, døpt 19.8.1900. Foreldre var Ole Pedersen Graabergsveen og Juline Bredesdatter.
Kristian står som Kristian Olsen i 1900 tellingen og Kristian Graabergsveen i 1910 tellingen, boende hjemme hos sine foreldre begge gangene. Jeg har ikke greid å finne konfirmasjonen hans i 1915.

Kristian flytter på et eller annet tidspunkt til Bergen og jobber på sjøen. Noen tror det var på en båt som gikk til Spania, uvisst om dette stemmer. Er det mulig å finne ut noe mer om hvor han bodde og hva han gjorde? Så vit vi vet hadde han ingen barn og var aldri gift.

Kristian døde 12.1.1980, men ble ikke gravlagt før 27.11.1980. Hvordan kan dette ha seg?

I sitt testament gir han en liten sum penger til min farfar og noen slektninger i USA. Er det mulig å se dette testamentet noe sted? I søken etter flere slektninger i Amerika ville det være veldig interessant å se om det står noe mer av interesse.

mvh,
Lars

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Kristian Olsen gravlagt Årstad gamle 1980

Legg inn av Paul Johan Hals » 25. juli 2013 kl. 10.46

Du bør legge ut linker til de informasjoner hvor du har mulighet til det.
Når det gjelder Død/begravelse. Dersom din referanse "bare" er opplysning fra Gravminner i Norge (her på DIS), så vær oppmerksom på at det kan ha vært feil i databasen hvor opplysningene kom fra. En annen mulighet er at han døde i utlandet, ble kremert og sendt hjem til Norge. Da kan begravelsesdatoen i realiteten være dato for urnenedsettelse. Slike feil er vel ikke vanlige, men man kan ikke se bort fra at de forekommer.

Lykke til videre.

Mvh Paul

Arvid Dale
Sted: MJØNDALEN

Legg inn av Arvid Dale » 25. juli 2013 kl. 15.22

Hei

Litt i tillegg til det Paul Hals skriver. Som han sier her mangler endel. Imidlertid ville jeg sendt noen ord til statsarkivet i Bergen med spørsmål om mulig oversendelse av skifteattest.
Det må være en årsak til at gravstøtten er satt opp Årstad gamle. En eller annen forbindelse må det da ha vært med Bergen så begynn med statsarkivet i Bergen - men kom gjerne med flere opplysninger.

Arvid D

Arvid Dale

Legg inn av Arvid Dale » 25. juli 2013 kl. 16.57

Litt mer

Glemte en vesentlig ting siden du nevner mulig sjømann. Ta kontakt med riksarkivet og hør med de om der finnes fartsoppgave på vedkommende. Dette fordi der på adressebøker og annet for Bergen finnes noen sjømenn med navnet Kristian Olsen.
Som sagt tidligere - der må finnes en grunn til at noen har satt opp en gravsten på vedkommende på Årstad gamle

Arvid D

gj18874

Legg inn av gj18874 » 29. juli 2013 kl. 9.02

Hei igjen,

Takk for tips, jeg skal sjekke de opp.

Her er linkene jeg har hentet informasjonen fra:
Fødsel/dåp
Grav

mvh,
Lars

Arvid Dale

Legg inn av Arvid Dale » 29. juli 2013 kl. 20.27

Hei Lars

Tilbake til støtten litt
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde ... g_1392.jpg

Bildet er tatt i 2009 og man vet nok ikke om graven deretter er slettet. Imidlertid - får du ikke napp i riksarkivet på fartsoppgaver eller statsarkivet på skifteattest så prøv som siste utvei en annen vinkel.'
Gravstedene i Bergen ivaretas av http://www.akasia.no:8080/Sider/default.aspx

Hør med de som siste utvei om de kan formidle brev eller annet til den eller de som står ansvarlig for gravstedet så sant det nå ikke er slettet. På den måten kan du kanskje få hjelp videre.
De er ikke de enkleste å ha med å gjøre - taushetsplikten henger høyt men det er verd å spørre de.

Lykke til

Arvid

gj18874

Legg inn av gj18874 » 31. juli 2013 kl. 11.01

Hei Arvid,

Jeg fikk svar fra Statsarkivet i dag ang. skifteattesten. Det viste seg at Kristian hadde 2 barn utenom ekteskapet og jeg har klart å spore opp den ene som ligger gravlagt i Oslo. Den andre står kun nevnt ved fornavn og fødselsdato, men de greide ikke å spore opp vedkommende i 1980 og jeg har ikke klart å finne noen spor heller.

Om gravstedet fremdeles er der og hvem som eventuelt er ansvarlig for det vet jeg ikke, men kan jo høre med de som har ansvaret for dette som du linket til. Er det noen som vet hvor lang tid gravene kan stå på Årstad/i Bergen før de blir slettet?

Kristian døde i Bergen 12.1 som det står på gravsteinen, så det ville vært veldig rart om han var gravlagt 27.11. 27.01 ville vært mer logisk, så kanskje det bare er en feil i registeret.

mvh,
Lars

Arvid Dale

Legg inn av Arvid Dale » 8. august 2013 kl. 8.41

Hei Lars

Gravsteder er såvidt jeg vet opprettholdt i 25 år ved kistebegravelse og 20 år ved urnenedsettelse.
Siden støtten ble fotografert i 2009 så var den ikke slettet da. Enten er gravstedet da fornyet eller så har man bare ikke fått slettet den.

Hvis den er fornyet så er det noen spm hr gjort det og derigjennom er der kontakt som man muligens kan få fatt i.

Arvid D

Svar

Gå tilbake til «Bergen»