Ole Christian Busch og Cæcilia Marie Lund 1770 Domkirken
Moderator: MOD_Hordaland
Ole Christian Busch og Cæcilia Marie Lund 1770 Domkirken
Siden jeg forsøker å finne opplysninger om fødested, dato og foreldre av Cæcilia vil jeg be om hjelp til å lese teksten av forlovelsen i kirkeboken.
Arkivet i Bergen mener hun ikke er født i Bergen. Kan det være hun er fra Rogaland?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Arkivet i Bergen mener hun ikke er født i Bergen. Kan det være hun er fra Rogaland?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Re: Ole Christian Busch og Cæcilia Marie Lund 1770 Domkirke
Hei Inger ! Vil bare si at også jeg leter etter Cæcilias og Ole Chrisians aner. Det er grenen til datteren Kristine Marie f 1773 jeg følger. Hun var forøvrig gift med en Stavangermann. Men tyde forlovelsesteksten klarer jeg ikke...
Hører gjerne fra deg.
Med vennlig hilsen
Eva Bjørø Pedersen, Bergen
Hører gjerne fra deg.
Med vennlig hilsen
Eva Bjørø Pedersen, Bergen
Hei Eva,
I sommer har jeg funnet en del om Evend Evendsen i Stavanger Arkivet, men da
ikke tenkt på at Cæcilie muligens også kan være der i fra.
Selv følger jeg Maren Christine, datter av Evend og Kirstine, som var min fars oldemor.
Er spennt å høre hvem du følger og om jeg kan hjelpe med opplysninger.
Jeg var også i Bergen og kopierte da en del fra bygdebøkene jeg lånte i
biblioteket.
Vennlig hilsen,
Inger
I sommer har jeg funnet en del om Evend Evendsen i Stavanger Arkivet, men da
ikke tenkt på at Cæcilie muligens også kan være der i fra.
Selv følger jeg Maren Christine, datter av Evend og Kirstine, som var min fars oldemor.
Er spennt å høre hvem du følger og om jeg kan hjelpe med opplysninger.
Jeg var også i Bergen og kopierte da en del fra bygdebøkene jeg lånte i
biblioteket.
Vennlig hilsen,
Inger
- Paul Johan Hals
Her er det som står om trolovelsen. Det er et par ord jeg ikke fikk tak i.
For UnKarl S= Ole Christian Busch ???? Skoemager og Demois: Cæcilia Maria Lund, deres Troelovelse og Egteskabs Fuldbyrdelse ere wi undertegnende efter Kongelig Allernaadiste Lov og Forordning i alle maader Forlovere - Bergen D. 2 Maji 1770.
Mocgnus Olsen
Andreas Harbist(?)
I Margen:
Troelovede
d. 3. Maji 1770
og copulerede samme aar
??? 19d Septbr
Mvh Paul
For UnKarl S= Ole Christian Busch ???? Skoemager og Demois: Cæcilia Maria Lund, deres Troelovelse og Egteskabs Fuldbyrdelse ere wi undertegnende efter Kongelig Allernaadiste Lov og Forordning i alle maader Forlovere - Bergen D. 2 Maji 1770.
Mocgnus Olsen
Andreas Harbist(?)
I Margen:
Troelovede
d. 3. Maji 1770
og copulerede samme aar
??? 19d Septbr
Mvh Paul
Hei Paul,
Jeg hadde jo håpet at der ville stå noe om hvor de kom ifra.
Er det vanlig å bruke Demois istedenfor pige eller betyr det noe?
Foran skomager hadde jeg tippet mester. Kan det stemme?
Magnus Olsen er broren og Andreas Harbist har jeg også sett som fadder. De skal jeg lete videre på.
Tusen takk for hjelpen med teksten. De har det med å være vanskelig for meg.
Vennlig hilsen,
Inger
Jeg hadde jo håpet at der ville stå noe om hvor de kom ifra.
Er det vanlig å bruke Demois istedenfor pige eller betyr det noe?
Foran skomager hadde jeg tippet mester. Kan det stemme?
Magnus Olsen er broren og Andreas Harbist har jeg også sett som fadder. De skal jeg lete videre på.
Tusen takk for hjelpen med teksten. De har det med å være vanskelig for meg.
Vennlig hilsen,
Inger
- Paul Johan Hals
Hei Inger.
Skal prøve å svare på spørsmålene dine.
At det står Demois foran hennes navn og S= (egentlig Sr med to strek under r'en)foran hans betegner at de er å anse som høytstående i samfunnet. Han er, helt riktig som du antok, Mester Skoemager. Det betyr muligens at han har borgerbrev og med det visse rettigheter (og plikter).
Demois = Mademoiselle
Mvh Paul
Skal prøve å svare på spørsmålene dine.
At det står Demois foran hennes navn og S= (egentlig Sr med to strek under r'en)foran hans betegner at de er å anse som høytstående i samfunnet. Han er, helt riktig som du antok, Mester Skoemager. Det betyr muligens at han har borgerbrev og med det visse rettigheter (og plikter).
Demois = Mademoiselle
Mvh Paul
Hei igjen Inger!
Maren Christine er min tipp-tipp-tipp-oldemor, så da har vi felles aner!
Det er datteren Oline Maries gren jeg tilhører. Jeg deler gjerne opplysninger jeg har også.
Ta gjerne kontakt på med meg på
[email protected]
Med hilsen Eva
Maren Christine er min tipp-tipp-tipp-oldemor, så da har vi felles aner!
Det er datteren Oline Maries gren jeg tilhører. Jeg deler gjerne opplysninger jeg har også.
Ta gjerne kontakt på med meg på
[email protected]
Med hilsen Eva
Hei Paul,
Om han hadde borgerbrev finnes ikke på internettet enda men faren, Sivert Olsen Busk, hadde. De var en "gjeng" skomakere som jeg finner igjen som faddere osv. Magnus er en onkel og ikke broren, fant jeg senere, men også en Busch.
Man finner mye i tekstene og det er viktig å tyde de helt feilfrie.
Jeg er veldig glad med hjelpen jeg fikk og leter jo videre på nettet.
Vennlig hilsen,
Inger
Om han hadde borgerbrev finnes ikke på internettet enda men faren, Sivert Olsen Busk, hadde. De var en "gjeng" skomakere som jeg finner igjen som faddere osv. Magnus er en onkel og ikke broren, fant jeg senere, men også en Busch.
Man finner mye i tekstene og det er viktig å tyde de helt feilfrie.
Jeg er veldig glad med hjelpen jeg fikk og leter jo videre på nettet.
Vennlig hilsen,
Inger
Hei Inger !
Har funnet i "Bergens borgerbok 1752 -1865" at Ole Christian fikk borgerskap i Bergen 5.juli 1768. Mulig han har hatt det tidligere også.
Borgerboken ligger som Web-bok under "slektshistoriske kilder", Bergen, i underkategorien "annet" her på DIS sine sider.
Med hilsen
Eva
Har funnet i "Bergens borgerbok 1752 -1865" at Ole Christian fikk borgerskap i Bergen 5.juli 1768. Mulig han har hatt det tidligere også.
Borgerboken ligger som Web-bok under "slektshistoriske kilder", Bergen, i underkategorien "annet" her på DIS sine sider.
Med hilsen
Eva
-
- Sted: HAUGESUND
Hei
Husk at Cæcelia også kan være sissel, sidsela, sisselia osv. Med andre ord mange uttallige stavemåter
Mvh
Vigdis
Husk at Cæcelia også kan være sissel, sidsela, sisselia osv. Med andre ord mange uttallige stavemåter

Mvh
Vigdis
-
Hei igjen
Kanskje faddere kan være til hjelp for å spore opp hvem Cæcelia Marie Lund var. Ved dåpen til et av deres barn i Bergen var en Hans Lund Bredal fadder:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... merk=70942
Det høres "Stavangersk" ut ?
Mvh
Vigdis
Kanskje faddere kan være til hjelp for å spore opp hvem Cæcelia Marie Lund var. Ved dåpen til et av deres barn i Bergen var en Hans Lund Bredal fadder:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... merk=70942
Det høres "Stavangersk" ut ?
Mvh
Vigdis
-
Hei
Har du funnet hennes dødsfall? Kanskje det står noe der om hennes alder, og kanskje fødested om man er er heldig? Ole Christian Busch er enkemann i 1801.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 73978#ovre
Mvh
Vigdis
Har du funnet hennes dødsfall? Kanskje det står noe der om hennes alder, og kanskje fødested om man er er heldig? Ole Christian Busch er enkemann i 1801.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 73978#ovre
Mvh
Vigdis
Hei Vigdis,
At navn er forskjellig har jeg fått erfare. Sissel og Sjur er jo et godt eksempel.
Jeg er i jakt etter Hans Bredal Lund og tar meg og en tur på nettet hos alle fadderne. Men har ikke funnet noe særlig der enda.
Jeg har alltid forundret meg over mangelen av hennes dødsfall og skjønner ikke hvor hun kan ha blitt av.
Jeg har lett etter inn/ut flyttere av kirken på nettet men ikke funnet det for Bergen eller Stavanger.
Jeg er veldig glad for all hjelp jeg får.
Vennlig hilsen,
Inger
At navn er forskjellig har jeg fått erfare. Sissel og Sjur er jo et godt eksempel.
Jeg er i jakt etter Hans Bredal Lund og tar meg og en tur på nettet hos alle fadderne. Men har ikke funnet noe særlig der enda.
Jeg har alltid forundret meg over mangelen av hennes dødsfall og skjønner ikke hvor hun kan ha blitt av.
Jeg har lett etter inn/ut flyttere av kirken på nettet men ikke funnet det for Bergen eller Stavanger.
Jeg er veldig glad for all hjelp jeg får.
Vennlig hilsen,
Inger
Hei Inger!
Lund-slekten kan være dansk. En god del av dem som tok borgerskap i Bergen på den tiden kom fra Danmark, så om Ole Christian giftet seg med noen "av sin stand", kan det være en mulig retning.
Lund-slekten kan være dansk. En god del av dem som tok borgerskap i Bergen på den tiden kom fra Danmark, så om Ole Christian giftet seg med noen "av sin stand", kan det være en mulig retning.
Nå var det ikke bare slik at mange navn ble skrevet forskjellig, den gangen var det mange kvinner som ikke ble nevnt med navn i det hele tatt. Da Cæcilia ble gravlagt ble hun kalt "Ole Christian Busches hustr."
Hun skal være begravet fra Domkirken i Bergen 25. februar 1789
(akkurat nå har jeg ikke tid til å finne fram lenken, men jeg kommer igjen senere)
Hun skal være begravet fra Domkirken i Bergen 25. februar 1789
(akkurat nå har jeg ikke tid til å finne fram lenken, men jeg kommer igjen senere)
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
-
- Sted: TRONDHEIM
Hvor på Dis- sidene ligger "slektshistoriske kilder, Bergen, annet ? Finner ikke disse og skulle gjerne sett på disse borgerbrevene 

Hei Tore!
"Slektshistoriske kilder" ligger øverst på hovedsiden for genealogiske ressurser. Du blar deg fram til Bergen kommune, der finner du ulike underkategorier, deriblant "Annet". Under den finnes borgerbøker for ulike tidsperioder, en av dem som Web-bok.
Lykke til!
Med vennlig hilsen
Eva
"Slektshistoriske kilder" ligger øverst på hovedsiden for genealogiske ressurser. Du blar deg fram til Bergen kommune, der finner du ulike underkategorier, deriblant "Annet". Under den finnes borgerbøker for ulike tidsperioder, en av dem som Web-bok.
Lykke til!
Med vennlig hilsen
Eva
Hei Leif,
Jeg er helt paff, hvordan har du klart å finne dette?
Jeg kan bruke tipset til andre aner jeg ikke finner i gravlagd.
Du skjønner sikkert at jeg er veldig glad med svaret ditt.
Vennlig hilsen,
Inger
Jeg er helt paff, hvordan har du klart å finne dette?
Jeg kan bruke tipset til andre aner jeg ikke finner i gravlagd.
Du skjønner sikkert at jeg er veldig glad med svaret ditt.
Vennlig hilsen,
Inger
Hei Inger,
Digitalarkivet har en database "Døde i Bergen 1668-1815". Jeg har flere ganger opplevd å ikke finne kvinner og barn der fordi navnet ikke er skrevet. Jeg velger kategorien "Merknad" og velger videre at f.eks. "Busch" skal være inneholdt i feltet. Da får jeg opp 56 treff, deriblant den jeg søker. (Det er også et "Ole Christian Buschs pigebr" som døde 10 år gammel i 1782)
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =4566#ovre
Disse opplysningene må sjekkes i kirkebøkene, men akkurat nå er den tjenesten nede.
Digitalarkivet har en database "Døde i Bergen 1668-1815". Jeg har flere ganger opplevd å ikke finne kvinner og barn der fordi navnet ikke er skrevet. Jeg velger kategorien "Merknad" og velger videre at f.eks. "Busch" skal være inneholdt i feltet. Da får jeg opp 56 treff, deriblant den jeg søker. (Det er også et "Ole Christian Buschs pigebr" som døde 10 år gammel i 1782)
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =4566#ovre
Disse opplysningene må sjekkes i kirkebøkene, men akkurat nå er den tjenesten nede.
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
Hei Leif,
Her så jeg noen andre jeg lette etter komme forbi. Tipset ditt er gull verd.
Tusen takk.
Vennlig hilsen,
Inger
Her så jeg noen andre jeg lette etter komme forbi. Tipset ditt er gull verd.
Tusen takk.
Vennlig hilsen,
Inger
Eva skrev:Hei Inger!
Hei Eva,
Det er en mulighet. Jeg har lett på Familysearch.com men ikke funnet noe særlig.
En annen vei for meg er foreldrene til Evend Evensen som var født i Stavanger. Moren hans, Barbro Erichsdatter, er datter av Erich Simonsen Lunde og Elen Olsdatter. Og det er i Rogaland.
Vennlig hilsen,
Inger
Hei Inger!
Dette kan være et skudd i blinde, men en av Christine Maries faddre, Johan Jakob Stainsland var gift med Anna Sophie Linds (variasjon av Lund ?) på Askøy, nabokommune til Bergen, i 1776.
Med hilsen Eva
Dette kan være et skudd i blinde, men en av Christine Maries faddre, Johan Jakob Stainsland var gift med Anna Sophie Linds (variasjon av Lund ?) på Askøy, nabokommune til Bergen, i 1776.
Med hilsen Eva
Hei Eva,
Jeg fant Andreas Harbist, forlover i brylluppet, som fadder hos en Dorthe Margrethe Lund. Hun er da mor og jeg håper jeg finner mere om henne.
Hans Lund Bredal var fra Kristiansand men lenken til Lund der har jeg ikke oppdaget enda.
Skulle gjerne vært en tur på biblioteket i Bergen.
Vennlig hilsen,
Inger
Jeg fant Andreas Harbist, forlover i brylluppet, som fadder hos en Dorthe Margrethe Lund. Hun er da mor og jeg håper jeg finner mere om henne.
Hans Lund Bredal var fra Kristiansand men lenken til Lund der har jeg ikke oppdaget enda.
Skulle gjerne vært en tur på biblioteket i Bergen.
Vennlig hilsen,
Inger
Hei Inger ! Litt småting har jeg funnet ut. Du vet gjerne det allerede. Anderas Harbist finnes også som Harbitz, han var også mesterskomager og hadde mesterbrev i Bergen.
Det hadde også Hans Lund Bredal, han var i tobakksbransjen. Han var også fadder til en av barna til Ole Christian og Cæcilia, og forlover til en annen Lund i Bergen. Han var jo fra Kristiansand, og ifg. borgerboken der var det mange ved navn Lund, har lett litt etter Cæcilia i noen kilder der, men ikke napp foreløpig.
Ifg Family Seach fins det en eller flere i Danmark med navnet Cæcilia Marie Lund (navnet stavet likt til og med) Den ene er noenlunde jevngammel med "vår" Cæcilia, men gift med en annen. (gift flere ganger ?) Har ikke hatt tid å gå inn i det.
Det er kjekt dette her, et lite puslespill, kanskje noen biter faller på plass?
Med hilsen Eva
Det hadde også Hans Lund Bredal, han var i tobakksbransjen. Han var også fadder til en av barna til Ole Christian og Cæcilia, og forlover til en annen Lund i Bergen. Han var jo fra Kristiansand, og ifg. borgerboken der var det mange ved navn Lund, har lett litt etter Cæcilia i noen kilder der, men ikke napp foreløpig.
Ifg Family Seach fins det en eller flere i Danmark med navnet Cæcilia Marie Lund (navnet stavet likt til og med) Den ene er noenlunde jevngammel med "vår" Cæcilia, men gift med en annen. (gift flere ganger ?) Har ikke hatt tid å gå inn i det.
Det er kjekt dette her, et lite puslespill, kanskje noen biter faller på plass?
Med hilsen Eva
Hei Eva,
Jeg har funnet din tipp ..... oldemor Oline Marie, hun er oppkallt etter Marens svigermor.
Den Oline Marie kan godt bli mitt neste emne i forumet men da starter jeg jo med noe nytt.
Jeg vil gjerne si takk til alle som hjalp meg med Cæcilia og Ole.
Jeg bruker letemåtene med glede og har klart å løse noen ting allerede.
Jeg tar kontakt med deg på din mailadresse.
Vennlig hilsen,
Inger
Jeg har funnet din tipp ..... oldemor Oline Marie, hun er oppkallt etter Marens svigermor.
Den Oline Marie kan godt bli mitt neste emne i forumet men da starter jeg jo med noe nytt.
Jeg vil gjerne si takk til alle som hjalp meg med Cæcilia og Ole.
Jeg bruker letemåtene med glede og har klart å løse noen ting allerede.
Jeg tar kontakt med deg på din mailadresse.
Vennlig hilsen,
Inger