Magnus Hejnesøn den Færøske Søhelt og Legend fra Norge.
Moderator: MOD_Hordaland
Magnus Hejnesøn den Færøske Søhelt og Legend fra Norge.
Hej, Jeg har opdateret tilbage til en Jon Heine Haraldson i Norge der er en forfæder til min Hejne Havreki (Joensen) der var gift 2 gange. En gang med Herbog Arnbjørnsdatter fra Tyskland. Han var født i Hordaland 1514 og død 1576 og de giftes 1540. Hun var født 1512 i Tyskland og død i Husevik på Færøerne ca.1547. De var forældre til en Færøsk Lagmand Joen Heinesøn 1541 Nes -1602 . Han havde en bror Magnus Hejnesøn som blev kendt på Færøerne som Søhelt og vores Legende hvad angår Handel på Færøerne og Søværn. Var en tid Kaperskipper og i den Hollandske Flåde og muligvis også Arme. Han blev faktiskt uven med den da Regjerende Christopher Gabel og blev lagt under Svig og Bedrag som han senere blev Frikendt for anklage. Men for sent, blev Halshugget i København og begravet først hos Kriminelles Kirkegård, siden flyttet til viet Jord senere. Denne Magnus siges have et barn med en pige på Norderøerne på Færøerne hvor min ene Slægtsgren er fra og mere direkte fra broren Joen Hejnesøn også. Den sidste er Jon Heine Haraldson født 1490 i Hordaland og død der også 1547 ,hans kone ved jeg ikke noget om. Kender nogen noget til denne Familien videre gennem Norge eller hvordan.? Glæder mig at høre mere om. Venlig hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.
Re: Magnus Hejnesøn den Færøske Søhelt og Legend fra Norge.
Sagaen siger at Hejne Joensen som fik navnet Havreki efter et Forlis ved Øen Sandø på Færøerne og skyllede op på Sanden ved Husevik ,hvor hans første kone fandt ham liggende halvdød på Sanden ved Fjorden. De blev kærester og fik Sønnen Joen Heinesøn som senere blev Lagmand på Færøerne. Denne Hejne Lærte til Prest senere og blev Prest på vist nok Nes på Færøerne. En bog er udkommet om Magnus Hejnesøn på Færøsk akkurat nu. Men hun døde kort efter og Hejne fik sig en anden kone som han fik Magnus sammen med og flyttede til Bergen hvor han så døde. Den næste konen var vist Herbog Arnbjørnsdatter. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.
Jeg spørger forde nogle siger denne Jon Heine Haraldson skulle være Islanding ,nogle Nordmand og andre muligvis Hollander eller Tysker. Jeg ville helst få greje på det hvad for Nationalitet det faktiskt skulle drejer sig om. Veligst hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.
- Jan M. Keus
- Sted: JAR
> Salut Magnus
> Navnet (fornavn) Hein kan være Nederlandsk.
> Sammenlign utrykket "Hein met den zeis" som antyder Djevelen eller
> Døden fra tiden da pesten herjet i Europa.
>
> Utover det må det være vanskelig å finne directe opptegnelser om denne
> person i Nederlandene i denne perioden, fordi nasjonen ennu ikke var
> samlet til et rike - det skjedde først på slutten av 1500-tallet. Og
> om han var kaperkapitein, så kunne han umulig ha vært registrert officiëlt.
> Av samme årsak var det ikke snakk om noe regulær armee, fordi landet
> var sammensatt av små grevskaper og hertugdømmer som alle var lensmenn
> til den Tysk-Romerske Keiser. Soldatene av denne tiden var mest
> leie-soldater som gjorde tjeneste litt her eller der, mest hvor det
> var best betalt.
>
> West-Nederland (fylkene Holland og Zeeland) var på denne tiden -
> gjennom ekteskap - underlagt hertugene av Bourgonde (=Habsburg slekten).
>
> For nærmere informasjon ta kontakt med Nederlandse Genealogische
> Forening (NGF) eller Rijksarchief i Den Haag.
> Du kan også kontakte Centraal Bureau voor Genealogie i Den Haag, men
> denne organisasjon er kommersielt.
> Lykke til.
>
> Jan
> Navnet (fornavn) Hein kan være Nederlandsk.
> Sammenlign utrykket "Hein met den zeis" som antyder Djevelen eller
> Døden fra tiden da pesten herjet i Europa.
>
> Utover det må det være vanskelig å finne directe opptegnelser om denne
> person i Nederlandene i denne perioden, fordi nasjonen ennu ikke var
> samlet til et rike - det skjedde først på slutten av 1500-tallet. Og
> om han var kaperkapitein, så kunne han umulig ha vært registrert officiëlt.
> Av samme årsak var det ikke snakk om noe regulær armee, fordi landet
> var sammensatt av små grevskaper og hertugdømmer som alle var lensmenn
> til den Tysk-Romerske Keiser. Soldatene av denne tiden var mest
> leie-soldater som gjorde tjeneste litt her eller der, mest hvor det
> var best betalt.
>
> West-Nederland (fylkene Holland og Zeeland) var på denne tiden -
> gjennom ekteskap - underlagt hertugene av Bourgonde (=Habsburg slekten).
>
> For nærmere informasjon ta kontakt med Nederlandse Genealogische
> Forening (NGF) eller Rijksarchief i Den Haag.
> Du kan også kontakte Centraal Bureau voor Genealogie i Den Haag, men
> denne organisasjon er kommersielt.
> Lykke til.
>
> Jan
Hej, Jan M. Keus. Lyder spændende ,men ærligt talt dette med at lede på Hollandskt Sprog fra min Computer på Færøerne ,det bliver helt svært synes jeg. Har prøvet Tyske Arkiver så dånt ,men umuligt er det nok ikke alligevel. Men hvad med Arkiverne i Bergen og omegn, står der ikke noget i dem om foreksempel den sidste jeg nævnte Jon Heine Haralson og muligvis også selv Heine Havreki. Det kunne jeg godt tænke mig og høre mere om om muligt. Eller konen Herbog Arnbjørnsdatter. Venlig hilsen Magnus fra Ejde på Færøerne.
- Jan M. Keus
Ingen problem i Nederland å snakke/skrive på engelsk.
JanM
JanM
Okay, Jan M. Keus. Tænkte du ville svare mig akkurat således, noget med Engelskt. Jeg printer det ud og gemmer adressen . Så prøver jeg senere. Held og Lykke hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.
Hej igen. Har prøvet Centraal Bureau voor Genealogie i Den Haag ,men resultat står 0=treffers ,så mon det ikke hellere være Bergen og Omegn der man skal lede.? Hilsen. Magnus.
- Jan M. Keus
Magnus, du må gå frem på en annen måte. Naturligvis får du ingen treff bare på navn; du kan vel ikke forvente at der ligger ferdig en egen mappe med en komplett stamtavle. Prøv å komme i kontakt med en saksbehandler/historiker som er kjent med forholdene på den tiden du er interessert i eller har oversikt over nordiske kontakter.
Da kan han/hun også fortelle hva Bureau'et eier eller har overikt over og samtidig opplyse deg at et søk i dette arkivet koster slik eller slik. Eller opplyse deg om andre kanaler eller henvise til relevant litteratur. Som kan være på Nederlandsk, og da har du et problem.
Men din reaksjon forteller meg heller at du egentlig ikke tror på at dette spor vil lede deg frem, og det er selvfølgelig din rett. Uansett, arkivene i Nederland er utrolig store og rike; landet har jo en broget historie, ved å ligge midt i Europa og ha blitt berørt av utallige kriger.
Jeg kom forresten på en annen link: Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, som har en egen site med aviser og periodika helt tilbake til begynnelse av 1800-tallet. Skulle ikke forundre meg om det ikke noen gang er skrevet en artikkel om nettopp din sak. Du kan søke på navn eller land/region. Utover det: de har landets største bibliotek.
Dette gjør meg dessuten tenke på en annen kanal: Die Deutsche Bücherei in Dresden, som er en bibliotek som har samlet alle bøker/aviser/periodika som noengang er trykt på tysk, usanset i hvilket land.
JanM
Da kan han/hun også fortelle hva Bureau'et eier eller har overikt over og samtidig opplyse deg at et søk i dette arkivet koster slik eller slik. Eller opplyse deg om andre kanaler eller henvise til relevant litteratur. Som kan være på Nederlandsk, og da har du et problem.
Men din reaksjon forteller meg heller at du egentlig ikke tror på at dette spor vil lede deg frem, og det er selvfølgelig din rett. Uansett, arkivene i Nederland er utrolig store og rike; landet har jo en broget historie, ved å ligge midt i Europa og ha blitt berørt av utallige kriger.
Jeg kom forresten på en annen link: Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, som har en egen site med aviser og periodika helt tilbake til begynnelse av 1800-tallet. Skulle ikke forundre meg om det ikke noen gang er skrevet en artikkel om nettopp din sak. Du kan søke på navn eller land/region. Utover det: de har landets største bibliotek.
Dette gjør meg dessuten tenke på en annen kanal: Die Deutsche Bücherei in Dresden, som er en bibliotek som har samlet alle bøker/aviser/periodika som noengang er trykt på tysk, usanset i hvilket land.
JanM
Nej det havde jeg ikke forventet mig alligevel, men det er utrolig svært dette med seriøs Slægtsforskning forde også man må være i stand til at sammarbejde med andre der har måske en anden bakgrund end foreksempel mig , ikke at forstå som jeg tager mig som nogen Proffesionel Forsker af den store Kaliber, men kun på ærligt privat basis alene. Akkurat som da Prinz Valiant i Klassikeren Kæmpede med Alderdommen som var helt håbløst . Tak for adressene ,jeg vil prøve dem også senere i dag. Ellers kunne jeg bare købe den bogen og Magnus Heinesøn på Færøsk ,men jeg ved ikke om den er baseret på Virkeligheden i hele taget. Da mener jeg fra Arkiver . Mvh. Magnus.
Hej, igen. Har prøvet nu senere i dag ,men om jeg skal komme videre må jeg nok kontakte dem ordeligt. Det kan komme at dreje sig om mange penge som jeg synes ikke er så heldigt i denne person om Magnus Heinesøn. Har før haft problemer med Bankoverførsler ,når de ikke har direkte en Pay-side som man kan betale med Kort som alligevel er rætt risikabelt også. Jeg synes også bedre om disse Web sider med Pedigree og tekst om Familie Træer . Det giver hurtigere resultat end disse Forumer som man kan Suppulere dem med , det går ofte rætt trægt forde der er så mange foreksempel meninger om samme person O.s.v. Så nu vil jeg Google og den slags først uden de store penge summer og håbe det giver noget. Til sidst bliver jeg nødt til Proffesionel hjælp med de sammenføjninger (Connexion) jeg allerede har liggende for at få mitt Slægtstræ helt Komplet. Men det kommer at tage megen tid som jeg ikke er så glad for heller ikke tålmodihed til desværre. Muligvis kan jeg måske senere bede om tilladelse til salg af oplysninger fra mitt Træ hvem ved. Venlig hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.
- Jan M. Keus
Du kan finne noe, om ikke mye, på CBG forum (Centraal Bureau's etterlysnings forum)
hvor allerede 23. mars 2006 en person spør etter Magnus Heinesen.
Her er teksten:
CBG Forum
Heine Heinesen
door: Johan Petur Dam 23 mrt 2006 23:56
Hi. I don't speak any Dutch unfortunately, so I have to write in English. I'm searching for some distant relatives of mine, which are said to have lived in the Netherlands. The man in question is Heine Heinesen, b. about 1546. He was the brother of Magnus Heinesen, who was a well-known Faroese man. Anyway, the only thing I know of Heine, is that he was in court settling some of his brother's businesses in 1583. I've read that he was brought up in the Netherlands, and might have lived there. His father was a Norwegian priest, Heine Jonsson, and his mother was also Norwegian, Gyrid Arnsbjørnsdatter Gran b. approx. 1520. If anyone knows anything about him, I'd much like to know more. Sincerely, Johan Petur Dam Faroer-Eilanden
hvor allerede 23. mars 2006 en person spør etter Magnus Heinesen.
Her er teksten:
CBG Forum
Heine Heinesen
door: Johan Petur Dam 23 mrt 2006 23:56
Hi. I don't speak any Dutch unfortunately, so I have to write in English. I'm searching for some distant relatives of mine, which are said to have lived in the Netherlands. The man in question is Heine Heinesen, b. about 1546. He was the brother of Magnus Heinesen, who was a well-known Faroese man. Anyway, the only thing I know of Heine, is that he was in court settling some of his brother's businesses in 1583. I've read that he was brought up in the Netherlands, and might have lived there. His father was a Norwegian priest, Heine Jonsson, and his mother was also Norwegian, Gyrid Arnsbjørnsdatter Gran b. approx. 1520. If anyone knows anything about him, I'd much like to know more. Sincerely, Johan Petur Dam Faroer-Eilanden
Hej Jan M. Keus. Lyder interessandt ,men hvad med hans svar er det ikke at finde .? Den Gyrid svarer ikke med mitt Træ ,men er der konen til Heine muligvis den næste også suppleret fra et Norskt Familie Træ . Har ikke den adrs. nu men var noget måske med en Jan af fornavn. Har ikke flere bemærkninger ,men lader det stå åbent for eventuelle svar innlegg til mig alligevel. Alt det bedste hilsen .Magnus.
- Jan M. Keus
Det var ikke noe svar; så "skuddet ble hengende i luften". Jeg foreslår at du ta kontakt med din landsmann, Johan Petur Dam.
Hilsen JanM
Hilsen JanM
Jeg har fundet Hjemmesiden jeg nævnte den hedder Jan Høstbo ,men det ser ud som denne gang er den lidt Låst og ikke helt klar til at bruge. Det var måske en Ide at kontakte den Dam ,men jeg ved ikke om det giver nogen bedre forklaring . Jeg ved ikke ordeligt hvorfor jeg absolut skal til Holland med det her anliggende. Jeg mente det havde noget med Norge at gøre. Hilsen. Magnus.
- Jan M. Keus
"I've read that he was brought up in the Netherlands, and might have lived there" skriver Peter Dam.
Da bør han kunne fortelle hvòr han har lest dette.
Utover dett er det litt merkelig at en prest på denne tiden var gift og hadde barn. Protestantisme var bare så vidt kommet i gang i Norge (den første biskop i Bergen ble utnevnt i 1537) og prester før denne tiden levde (officiëlt) i sølibat. At din frende levde i Nederland som barn, kan ikke ha å gjøre med at faren studerte til prestegjerning. For det passer jo ikke med den katholske lære.
Få tak i Peter Dam.
Hilsen
JanM
Da bør han kunne fortelle hvòr han har lest dette.
Utover dett er det litt merkelig at en prest på denne tiden var gift og hadde barn. Protestantisme var bare så vidt kommet i gang i Norge (den første biskop i Bergen ble utnevnt i 1537) og prester før denne tiden levde (officiëlt) i sølibat. At din frende levde i Nederland som barn, kan ikke ha å gjøre med at faren studerte til prestegjerning. For det passer jo ikke med den katholske lære.
Få tak i Peter Dam.
Hilsen
JanM
Hej igen . Jeg er kun Gjest denne gang på Disnorge ,det er først nok 12 måneder omkring før man må blive direkte Medlem for at kunne fortsætte. Det om det med ugifte Præster det er nok ikke det store problem ,en af mine forfædre var Christopher Mitens var Præst ved en Tysk Kirke i Bergen og død omk. 1550. Det er på hans Gren denne Magnus gå ud fra på Færøerne foreksempel ,da mener jeg med mitt Slægtstræ. Vi kunne fortsætte ud i det uendelige ,men så bliver denne Magnus Historien helst til et JULETROLD.
Venligst. Magnus fra Ejde på Færøerne.
Venligst. Magnus fra Ejde på Færøerne.
Hej, igen angående vores Færøske/Norske Legende og Søhelt kaldet for Magnus Hejnesøn søn af Hejne Joensen Havreki fra Norge. Hejne J. Havreki skyllede op som Sagnet siger ,Husevik på Færøerne ,hvor hans Kone fandt ham liggende mere død end levende på Sanden i Husevik en tidlig Morgen ,hvor hun enten havde Drømt eller bare Tænkte om en fremmed mand der skulle komme den morgenen. De blev omgående Kærester og blev gift ,men deres Kærlighed varede ikke længe desværre, hun blev syg og døde muligvis i hans kærlige Arme en vinterdag tætt imod Julen tror jeg så tragiskt det var. Hejne blev så gift på nytt senere med en Norsk Kone så Magnus var søn til. De forige fik Joen (Jon) eller Jogvan Lagmand på Færøerne en tid som første søn og hans halvbroder . Jeg selv stammer fra dem begge. Via Nes og Husevik og Norderøerne på Færøerne hvor Magnus fik en datter var det nok med en ung pige. Det kan spores igennem Knud Olesen Ellingsgaard og moren til min Morfar Johannes Ellingsgaard også Dorthea Olesen fra Mikledal i Norderøerne igennem Christopher Mitens Slægts-linien videre til Norge , til foreksempel en Jentoft Meyer Johansen gift med Agnes Edvardsen Johansen nu begge døde. Efter lever Marita Thorfinnsdatter i Norge. Har kontaktet Mona Edardsen gift Selseng i Norge datter til Aril S. Edvardsen nu død den 2008. De skulle efter Arils udsagn også være vores Slægtning i Norge på en eller anden måde. Men hvordan vides ikke endnu desværre. De mangler nogle Slægtsled for at Computeren skal svare rigtigt på Path foreksempel Geni.com Monas Profile. Men hun bruger ikke Geni nu siger hun til mig via et Guestbook Public comments på Hendes og min Geni Profile imellem os sagt o.s.v. MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde ,Færøerne.
NB.!!! Jeg er og træffe på http://www,facebook.com/#!/magnjo og Hjemmeside ,http://www.123hjemmeside.dk/FaroesJew også videre.
Et andet link er således. http://www.123hjemmeside.dk/arkivrim
og http://www,genealogi.fo/Default.asp?
CHERY. Magnus.!!!
NB.!!! Jeg er og træffe på http://www,facebook.com/#!/magnjo og Hjemmeside ,http://www.123hjemmeside.dk/FaroesJew også videre.
Et andet link er således. http://www.123hjemmeside.dk/arkivrim
og http://www,genealogi.fo/Default.asp?
CHERY. Magnus.!!!