Familien Hess i Bergen
Moderator: MOD_Hordaland
Familien Hess i Bergen
Jeg søker anene til Eiliv (Eilif) Meyer Hess F 1903 i Bergen. Jeg har noe, men det er tynt og noe usikkert. Eiliv var sønn av Sigurd Julius Hess F 1875 i Bergen og hans far var Julius Moritz Hess F 1829 i Bernburg i Tyskland. Sitter du med stoff som kan hjelpe en 1924-modell, så la det ikke bare bli med tanken. 

- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Familien Hess i Bergen
Hei!
Her er dødsfallet til Sigurd Julius i 1941
Her bor han sammen med moren og to søsken i 1900-tellingen
Og her er foreldre og 6 søsken i 1891-tellingen i Bergen
Her er familien i 1875-tellingen
Her er liste over stemmeberettigede i 1904, Sigurd Julius og kone.
Og her er familien i 1885-tellingen i Bergen
Her er han stemmeberettiget i 1906
Hilde
Her er dødsfallet til Sigurd Julius i 1941
Her bor han sammen med moren og to søsken i 1900-tellingen
Og her er foreldre og 6 søsken i 1891-tellingen i Bergen
Her er familien i 1875-tellingen
Her er liste over stemmeberettigede i 1904, Sigurd Julius og kone.
Og her er familien i 1885-tellingen i Bergen
Her er han stemmeberettiget i 1906
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Julius Hess får borgerbrev i Bergen i 1869
Det her kan være faren Julius i 1865-tellingen i Bergen, han er da ugift.
Hilde
Det her kan være faren Julius i 1865-tellingen i Bergen, han er da ugift.
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Julius og Brunette ble viet hos Byskriveren i Bergen 27. okt 1866
De står også i kirkeboken for Domkirken
Det kan se ut som Julius fikk et barn i 1862 før han giftet seg med Brunette:
Julia Sofie
Jeg finner også dåp for følgende barn:
Gyda Fransiska Thora 1867
Emma Agnes Theresia 1868
Harald Bruno 1872
Hildur Amalie 1873
Sigurd Julius 1875
Dagmar Frederikke 1877
Olaf Brynjulf 1881
Hilde
De står også i kirkeboken for Domkirken
Det kan se ut som Julius fikk et barn i 1862 før han giftet seg med Brunette:
Julia Sofie
Jeg finner også dåp for følgende barn:
Gyda Fransiska Thora 1867
Emma Agnes Theresia 1868
Harald Bruno 1872
Hildur Amalie 1873
Sigurd Julius 1875
Dagmar Frederikke 1877
Olaf Brynjulf 1881
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Harald Bruno dør i 1905
Dette ser ut til å være dødsfall til to barn av Sigurd Julius: Arne død 1908 og Aasta død 1907
Hilde
Dette ser ut til å være dødsfall til to barn av Sigurd Julius: Arne død 1908 og Aasta død 1907
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Hei Hilde ...........jeg er stum, målløs og begeistret for ditt/dine bidrag. Jeg har nå lagt på plass de forhold du har nedfelt i ditt/dine innlegg. Du må da ikke bare tenke på meg.... Med hensyn til Eiliv Meyer Hess F 1903 så har jeg fødselsdato, dåps- og dødsdato = 1971. Han bodde da i Kolstigen 28 D i Bergen, men jeg kan ikke finne hans gravsted... Eiliv var gift med Svanhild Ringdal F 1903 i Bergen av forelsde Bernhard Ringdal F 1878 i Hedrum i Vestfold og Bertha Kristine "Kitty" Olsen fra Kragerø. Det jeg har om anene til "Kitty" er noe tynt. Svanhild døde i 1985 og ligger alene i Biskopshavn. Du må ta fri 2. Påskedag og feire med måte ...........vennlig hilsen Per 

- Hilde Elisabeth Wedde
Det er ennå noen dager til 2. påskedag, og solen er fraværende ..... så jeg fant at Olav Brynjulf dør i Bergen 1957. På samme adresse bodde Gudlaug Hess som også dør 1957, kanskje hans kone?
Her er lenke til bilde av gravstøtten til Olav B og Gudlaug
De ligger begravet på Møllendal kirkegård:
Gudlaug Hess f. 1312 1881 d. 0802 1957 Møllenda, Bergen Domkirkesogn
Olav B. Hess f. 1301 1881 d. 2112 1957 Møllendal, Bergen Domkirkesogn
Her er dødsdatoen til Eiliv Meyer, men den hadde du fra før ....
Jeg finner kun en Erna Lovise Hess som også ligger begravet i Biskopshavn i tillegg til Svanhild. Jeg kan ikke finne Eiliv under Gravminner.
Hilde
Her er lenke til bilde av gravstøtten til Olav B og Gudlaug
De ligger begravet på Møllendal kirkegård:
Gudlaug Hess f. 1312 1881 d. 0802 1957 Møllenda, Bergen Domkirkesogn
Olav B. Hess f. 1301 1881 d. 2112 1957 Møllendal, Bergen Domkirkesogn
Her er dødsdatoen til Eiliv Meyer, men den hadde du fra før ....
Jeg finner kun en Erna Lovise Hess som også ligger begravet i Biskopshavn i tillegg til Svanhild. Jeg kan ikke finne Eiliv under Gravminner.
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Bernhard og Kitty bor i Vestre Jernbanegade i Bergen i 1900-tellingen
Jeg finner denne dåpen i Kragerø:
Bertha Kristine f. 19. april 1879 med foreldre Skibsfører Johan Bertrand Olsen f. 1849 og Hustru Ingeborg Marie f. Endresen 1853.
Bernhard dør i Bergen 1928 og Bertha Kristine dør 1929
Her er lenke til Adressebok for Bergen 1924-25; Alle som heter Hess og
familien Ringdal
Hilde
Jeg finner denne dåpen i Kragerø:
Bertha Kristine f. 19. april 1879 med foreldre Skibsfører Johan Bertrand Olsen f. 1849 og Hustru Ingeborg Marie f. Endresen 1853.
Bernhard dør i Bergen 1928 og Bertha Kristine dør 1929
Her er lenke til Adressebok for Bergen 1924-25; Alle som heter Hess og
familien Ringdal
Hilde
I mini for Kragerø 1847-1861 - punkt 38 finner jeg dåpen til Johan Bertrand Olsen (far til "Kitty") , men klarer ikke å tyde navnene til hans foreldre. Er du flink ?! .... til Hilde![]()
![]()
... hilsen Per
- Hilde Elisabeth Wedde
Det er nok denne jeg fant på FamilySearch
Og her er linken til kirkeboka
Nr. 38, født 1ste Juli 1849, døpt 25de Decbr 1849, Johan Bertran, ægte, foreldre: Snedker John Olsen og Berthe Kirstine Olsen født Steen. Faddere: Anund ?? Husted, Niels B. Jensen, Asilius Aasoldsen, Kone Helen Olsen, pige Kirstine Sørensen i Kragerø. Hjemmedøbt af Madme Corneliussen.
Her er Johan Bertrand med familien i Kragerø i 1865-tellingen. Som du ser ut fra denne er foreldrene John og Berte født i Risør. De har også svigerdatteren Margrette boende hos seg som er født i Skottland! Samt 2 pleiebarn.
Her har du vielsen mellom John og Birthe i Risør i 1837.
Dette er vel dåpen til Birthe Kirstine i 1813
Birthe har ihvertfall 2 søsken:
Chrestine Fridriche f. 1810
Fridrich Willhelm f. 1814
Dette er et forslag til dåpen til John Olsen, men må sjekkes videre for å være helt sikker.
Hilde
Og her er linken til kirkeboka
Nr. 38, født 1ste Juli 1849, døpt 25de Decbr 1849, Johan Bertran, ægte, foreldre: Snedker John Olsen og Berthe Kirstine Olsen født Steen. Faddere: Anund ?? Husted, Niels B. Jensen, Asilius Aasoldsen, Kone Helen Olsen, pige Kirstine Sørensen i Kragerø. Hjemmedøbt af Madme Corneliussen.
Her er Johan Bertrand med familien i Kragerø i 1865-tellingen. Som du ser ut fra denne er foreldrene John og Berte født i Risør. De har også svigerdatteren Margrette boende hos seg som er født i Skottland! Samt 2 pleiebarn.
Her har du vielsen mellom John og Birthe i Risør i 1837.
Dette er vel dåpen til Birthe Kirstine i 1813
Birthe har ihvertfall 2 søsken:
Chrestine Fridriche f. 1810
Fridrich Willhelm f. 1814
Dette er et forslag til dåpen til John Olsen, men må sjekkes videre for å være helt sikker.
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Vielsen til John og Birthe i klokkerbok for Risør og ministerialbok for Risør gir ikke noe mer holdepunkter for hvem hans far er. De står begge som 25 år ved vielsen.
Hilde
Hilde
Må det være meg tillatt på en dag som i dag at jeg i tankene sende noen blomster til Hilde, hun er flink, dyktig og arbeidsssom. Nå har jeg bare 2 åpninger i tema Familien Hess i Bergen. Det ene er anene til Ingeborg Marie Endresen F. 1853 i Kragerø ?...det andre er anene til Johan Martin Seierstad fra Hedrum. For Johans vedkommende har jeg foreldre Lars Olsen og Maria Johannesdatter, men her mangler jeg alle datoer. Jeg jobber med begge, uten å se lyset.hilsen Per
- Hilde Elisabeth Wedde
Takk for "blomstene"
Da får jeg prøve å fylle noen av de siste hullene også ...
Dette er vel Johan Bertrand og Ingeborg Marie i 1900-tellingen - og som du ser er Ingeborg født i Stavanger. Du ser også her 4 av Kitty sine søsken.
Jeg finner 2 muligheter vedr Ingeborg Marie i Stavanger i 1865:
12 år - datter - selv om jeg ikke helt skjønner hvor hun har navnet endresen fra her ...
13 år - stedatter
Det er fristende å tro at ihvertfall den andre (stedatteren) er riktig, hvis vi ser på etternavnet til moren og etterpå ser på sønnens navn i 1900-tellingen ....
Vi må vel finne vielsen til Johan Bertrand, samt dåpen for å komme videre her.
Hilde

Da får jeg prøve å fylle noen av de siste hullene også ...
Dette er vel Johan Bertrand og Ingeborg Marie i 1900-tellingen - og som du ser er Ingeborg født i Stavanger. Du ser også her 4 av Kitty sine søsken.
Jeg finner 2 muligheter vedr Ingeborg Marie i Stavanger i 1865:
12 år - datter - selv om jeg ikke helt skjønner hvor hun har navnet endresen fra her ...
13 år - stedatter
Det er fristende å tro at ihvertfall den andre (stedatteren) er riktig, hvis vi ser på etternavnet til moren og etterpå ser på sønnens navn i 1900-tellingen ....
Vi må vel finne vielsen til Johan Bertrand, samt dåpen for å komme videre her.
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Da fant jeg vielsen mellom Johan Bertrand og Ingeborg Marie i Kragerø 1873, vielse nr. 8 her. Hun er født 10. juli 1853 i Stavanger, og hennes far står som Bagermester Endre Endresen
Så var det bare å finne dåpen ....
Hilde
Så var det bare å finne dåpen ....
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Jeg fant ihvertfall konfirmasjonen i 1868 - foreldre står som Bagermester Endre Endresen og hust. Marianne Hed... Teilsen.
Da kan det vel være mor i 1865 som er gift på nytt - barnalternativ nr. 2
Og da fant jeg dåpen til Ingeborg Marie i 1853 i Domkirken, Frue i Stavanger, dåp nr. 222. Hun er født 24. juni og døpt 10. juli. Her står far som Bagermst Endre Andreassen og mor Mariane Hedvine.
Hilde
Da kan det vel være mor i 1865 som er gift på nytt - barnalternativ nr. 2
Og da fant jeg dåpen til Ingeborg Marie i 1853 i Domkirken, Frue i Stavanger, dåp nr. 222. Hun er født 24. juni og døpt 10. juli. Her står far som Bagermst Endre Andreassen og mor Mariane Hedvine.
Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Det er nok riktig familie med alle stebarna 1865: her er sønnen Andreas sin dåp i 1849, dåp nr. 102, foreldre er Endre Andreassen og Mariane Hedvine Theil.
Da var det å finne vielsen mellom Endre og Mariane, - og evt Endre sin død
og Mariane sitt andre ekteskap.
Hilde
Da var det å finne vielsen mellom Endre og Mariane, - og evt Endre sin død

Hilde
- Hilde Elisabeth Wedde
Jamen fant jeg ikke vielsen
Ungkarl og bagersvend Endre Andreasen og pige Mariane Hedvine Theil - han er 24 år fra Stavanger, hun er født 1/10 1825 i Thisted (Danmark). Fedre: Andreas Endresen og hattemager Broder Lauritz Jensen Theil, Vielse nr. 22 her - Domkirken, Frue i Stavanger 1848 s. 50 (fikk ikke lagt inn permanent sidelenke)
Når det gjelder Hedrum - Johan Martin Seierstad - hvor kommer han inn, er han ane til Bernhard Ringdal fra Hedrum
Når er Johan Martin født? (det er lettere å lete når jeg har litt mer å gå på)
Hilde

Ungkarl og bagersvend Endre Andreasen og pige Mariane Hedvine Theil - han er 24 år fra Stavanger, hun er født 1/10 1825 i Thisted (Danmark). Fedre: Andreas Endresen og hattemager Broder Lauritz Jensen Theil, Vielse nr. 22 her - Domkirken, Frue i Stavanger 1848 s. 50 (fikk ikke lagt inn permanent sidelenke)
Når det gjelder Hedrum - Johan Martin Seierstad - hvor kommer han inn, er han ane til Bernhard Ringdal fra Hedrum

Hilde
Hilde ....jeg er stum, og kan derfor ikke si noe !!!! Det siste først. Hedrum. Johan Martin Seierstad er født 5. juni 1834 og død 1923. Han er far til Bernhard Ringdal F 1878 i Hedrum. Som foreldre til Johan Martin har jeg Lars Olsen og Maria Johannesdatter ... ref. Brukerforumet ...57313 73 og 74. --- Med hensyn til "Kittys" aner så forvirrer denne Ingeborg Marie meg noe. En er 12 år, en annen 13 år. Hun som er gift med Johan Bertrand er født 10. juli 1853 En er døpt 10. julii 1853 som er født 24. juni 1853, og hun er konfirmert 13. oktober 1868. Du får bestemme. hilsen Per
- Remi Trygve Pedersen
Hei. Jeg kaster meg på denne følgetongen......
Her har du Johan Martin Larsen og hustru i 1865-tellingen på gården Ringdal østre i Hedrum. Han kalles bare for Marthin Larsen og hustruen for Gurine Olsdatter. Det er Gurines foreldre som står øverst, Ole og Gunhild, og Marthin og Gurine har 3 barn som står nederst. Lenke til 1865-telling Hedrum
Hilsen Remi
Her har du Johan Martin Larsen og hustru i 1865-tellingen på gården Ringdal østre i Hedrum. Han kalles bare for Marthin Larsen og hustruen for Gurine Olsdatter. Det er Gurines foreldre som står øverst, Ole og Gunhild, og Marthin og Gurine har 3 barn som står nederst. Lenke til 1865-telling Hedrum
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
- Remi Trygve Pedersen
Her har du Marie Johannesdatter, Johan Martin sin mor, i 1865-tellingen på gården Seierstad østre.
Lenke
Hilsen Remi
Lenke
Hilsen Remi
Remi Pedersen
- Hilde Elisabeth Wedde
Avklaring når det gjelder Ingeborg Marie:
Hun er født 24. juni og døpt 10. juli 1853, samt konfirmert 13. okt 1868. Det er denne jenta i : 1865-tellingen
Hilde
Hun er født 24. juni og døpt 10. juli 1853, samt konfirmert 13. okt 1868. Det er denne jenta i : 1865-tellingen
Hilde