Legg inn
av Solveig Falkenberg Krog » 23. mars 2008 kl. 22.32
Hei Terje.
Skal prøve å forklare. Aremark og Øymark prestegjeld ble delt tidlig på 1900 tallet. I dag er Aremark eget prestegjeld, mens Øymark, Rødenes og Rømskog er et. Når det gjelder Bøen så finnes de i begge prestegjeldene, men Trollsund under Bøen ligger i dagens Marker prestegjeld, eller i gamle Øymark kommune på grensen til Rødenes, altså på eller faktisk i Ørje kommunesenter. Bøen i Aremark ligger helt syd i Aremark, på grensen til Halden kommune. Aremark har også egen kommuneadm., mens Øymark/Rødenes ble slått sammen på 1960 tallet og heter idag Marker kommune. Dette ble mye info!! Håper du forstår.
Prestene skrev jo så mye rart før i tida, og jeg kan ikke finne at Trollsund noen gang har hørt til Torp. Torp er nabogård til Bøen, likesom Nysterud er det, og alle hører idag til i Øymark, eller Marker. Vi bruker gjerne de gamle kommunenavnene i dagligtale.
Det står i bygdeboka for Øymark at det har vært 3 Trollsundplasser. Jeg vil anbefale deg å låne ev. kjøpe boka, det står ganske mye om Trollsundplassene der, ca 13 sider, og dine slektninger finner jeg under Trollsund bnr.1. Johan (det står Jon i bygdeboka) Ellefsen og Kari Helgesdatter som fikk 6 barn, den yngste Anne f. 1799 på Trollsund. De øvrige er Else f. 1785, Hans f. 1788 begge født på Bombråten, Berte f. 1790, Ellef f. 1793, Berte f. 1796 og tilslutt Anne, disse 4 siste født på Trollsund.
Else står det ikke mere om, Hans og Berte døde som barn, Ellef g.m. Sidsel Nilsdatter se Sandbekk, mens Berte og Anne står det heller ikke noe mere om.
Nils Amundsen og hans slekt finner jeg under Østre Trollsund, han død 1888 på Gjølsjøødegård. Han hadde 8 søsken og 4 barn.
Jeg skaffer deg gjerne bygdeboka hvis det er av interesse.
mvh. Solveig