"Husmannsplassen" Trollesund?

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj00487
Sted: OSLO

"Husmannsplassen" Trollesund?

Legg inn av gj00487 » 20. mars 2008 kl. 18.46

Hei der ute.

En av mine forfedre, Johan Ellefsen Bøen, fra Aremark. Han var født i 1745 og ble gift med Kari Helgesdt. Nysterud i 1792.
De bodde på et bruk som het Trollesund og som lå under gården Bøen.

Er det noen som har kjennskap til historien rundt disse stedene?

Jeg ser noen ganger på tv-serien "Farmen", som går på TV 2, og her er navnet på husmannsplassen "Bøensetra", sikkert et oppkaldt navn, men det at området denne plassen ligger på er i Aremark, får meg til å undres på om disse navnene/gårdene har eksistert rundt denne tiden?

Håper på svar.

Mvh Terje W. :?

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: "Husmannsplassen" Trollesund?

Legg inn av dn22196 » 21. mars 2008 kl. 15.34

Heisan hvis du skriver inn Bøen Aremark på Google så står det en anetavle fra Bøen der.Og den er fra 1600 tallet så Bøen har nok vært der noen år :D

Solveig Falkenberg Krog
Sted: ØRJE

Legg inn av Solveig Falkenberg Krog » 22. mars 2008 kl. 23.15

Hei
Trollsund under Bøen i Øymark, like ved Ørje, er beskrevet i Gårds-og slektshistorien for Øymark som utkom i høst.
Jon Ellefsen og Kari Helgesdatter er nevnt som brukere fra ca 1790 til Kari døde der i 1838.
Trollsund ligger nok ikke i Aremark hvor Farmen holder til.
Nysterud ligger også like ved Ørje, men er ikke med i denne første av ialt 3 bygdebøker som er på trappene.
mvh. Solveig

gj00487

Legg inn av gj00487 » 23. mars 2008 kl. 16.13

Hei og takk for svar til begge.

Husmannsplassen Trollesund ligger altså i Øymark i Aremark, men er ikke Aremark et prestegjeld og da Øymark muligens et sogn?

Johan Ellefsen var jo gift med Kari Helgesdt. fra Nysterud i Rødnes. Under FT for 1801 i Aremark bodde familien på Trollesund under gården Bøen. Forøvrig fikk de en datter ved navn, Anne Johansdt. Ellefsen født i 1799 samme sted. Hun giftet seg med Nils Amundsen også født i Øymark i Aremark i 1808. Han kom fra Trollesund under Torp(sto i Dåpsprotokollen). Er det to husmannsplasser som heter Trollesund, hvor den ene ligger under Bøen og den andre under Torp i Aremark prestegjeld? Eller var bygningene til husmannsplassene så tett plassert at de gikk under samme navn.

Solveig, du skulle vel ikke se om det i bygdeboken som var kommet ut om det er en fortegnelse over de fam. som bodde på husmannsplassene. I dette tilfelle Trollesund?

Aremark som prestegjeld har jo flere sogn og siden gården Bøen som jeg etterlyser ikke ligger i det samme sogn, hvor ligger så disse i forhold til hverandre? Skudd i blinde?

Mvh Terje W. :?

Solveig Falkenberg Krog

Legg inn av Solveig Falkenberg Krog » 23. mars 2008 kl. 22.32

Hei Terje.
Skal prøve å forklare. Aremark og Øymark prestegjeld ble delt tidlig på 1900 tallet. I dag er Aremark eget prestegjeld, mens Øymark, Rødenes og Rømskog er et. Når det gjelder Bøen så finnes de i begge prestegjeldene, men Trollsund under Bøen ligger i dagens Marker prestegjeld, eller i gamle Øymark kommune på grensen til Rødenes, altså på eller faktisk i Ørje kommunesenter. Bøen i Aremark ligger helt syd i Aremark, på grensen til Halden kommune. Aremark har også egen kommuneadm., mens Øymark/Rødenes ble slått sammen på 1960 tallet og heter idag Marker kommune. Dette ble mye info!! Håper du forstår.
Prestene skrev jo så mye rart før i tida, og jeg kan ikke finne at Trollsund noen gang har hørt til Torp. Torp er nabogård til Bøen, likesom Nysterud er det, og alle hører idag til i Øymark, eller Marker. Vi bruker gjerne de gamle kommunenavnene i dagligtale.
Det står i bygdeboka for Øymark at det har vært 3 Trollsundplasser. Jeg vil anbefale deg å låne ev. kjøpe boka, det står ganske mye om Trollsundplassene der, ca 13 sider, og dine slektninger finner jeg under Trollsund bnr.1. Johan (det står Jon i bygdeboka) Ellefsen og Kari Helgesdatter som fikk 6 barn, den yngste Anne f. 1799 på Trollsund. De øvrige er Else f. 1785, Hans f. 1788 begge født på Bombråten, Berte f. 1790, Ellef f. 1793, Berte f. 1796 og tilslutt Anne, disse 4 siste født på Trollsund.
Else står det ikke mere om, Hans og Berte døde som barn, Ellef g.m. Sidsel Nilsdatter se Sandbekk, mens Berte og Anne står det heller ikke noe mere om.

Nils Amundsen og hans slekt finner jeg under Østre Trollsund, han død 1888 på Gjølsjøødegård. Han hadde 8 søsken og 4 barn.
Jeg skaffer deg gjerne bygdeboka hvis det er av interesse.
mvh. Solveig

Solveig Falkenberg Krog

Legg inn av Solveig Falkenberg Krog » 23. mars 2008 kl. 23.35

Hei igjen.
Når det gjelder Trollsund, så er stedet meget interesant i forhold til bygdeboka. Det er nemlig så at bøkene har blitt til takket være en testamentarisk gave fra Håkon Svendsby som bodde på Trollsund, og forsidebildet av denne 1. utgaven er fra et maleri av Trollsund.
Ellers vil jeg anbefale deg å gå inn på Marker kommune- kart - og deretter søke på Trollsund. Jeg ser også at det står Bøn på kartet, ikke Bøen.
mvh. Solveig

gj00487

Legg inn av gj00487 » 30. mars 2008 kl. 16.52

Hei igjen Solveig.

Takk for all hjelp så langt.

Av en eller annen årsak får jeg ikke sendt deg en privar melding. Kunne du sende meg din E-postadresse direkte til meg.

Mvh Terje W.

Svar

Gå tilbake til «Aremark»