Kilder for slektsskapet mellom Ahl Larsen og Lars Arildsen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj20249
Sted: HVALSTAD

Kilder for slektsskapet mellom Ahl Larsen og Lars Arildsen

Legg inn av gj20249 » 9. august 2014 kl. 14.55

Hei, jeg lurer på om noen har gårdshistorie bøker eller slektshistorie bøker som viser at Ahl Larsen (født 1724) var sønn til Lars Arildsen (født 1682). Har funnet kilder til at de er begge er født og død (samt at Ahl Larsen er konfirmert og forlovet) men jeg mangler kilder for at Ahl (eller Alv som han også er referert som) er sønn av Lars Arildsen selvom jeg tidligere har fått vite at han er sønn av Lars samt at de begge kom fra Søegaard.

Inger Rita Asbjørnsen
Sted: SKJEBERG

Re: Kilder for slektsskapet mellom Ahl Larsen og Lars Arilds

Legg inn av Inger Rita Asbjørnsen » 10. august 2014 kl. 15.57

Det går jo ikke kirkebøker eller skifter så langt tilbake i Aremark/Øymark eller Berg og i panteboka mangler årene fra 1750 til 1775. Lars Ahlsen døde i 1758, så skifte etter han kunne ha vært nevnt her, men .... Alt før ca 1664 tellinga har " de stora gutta funnet ut" :)

Du vet jo en del om denne slekta....
Om du ser i 1723 Søgaard er Iwer Tordsen og Lars Ahlsen der ( Iwer er Lars sin onkel, hans far Arild/Ahl Tordsen sin bror )
Lars Ahlsen gift med Johanne Olsdatter Halvorsrud, de bodde på Søgaard.
Deres sønn Christen Larsen overtok Søgaard, han var gift med Mari Cristophersdatter Morbach
Sønnen Ahl Larsen flyttet til Korset i Berg som hans slekt eide. Hans oldemor, Birgitte Lauritsdatter kom herfra, hun var gift med Arild Tordsen Søgaard ( den eldre ).

Angående navnet Ahl/ Al, så finner du ikke flere på den tiden i Øymark, litt senere kan de finnes, men de tilhører Søgaardslekta. Litt om Søgaard kan en finne i panteboka, men de solgte ingenting ut av slekta. Det samme med Ahlene i Berg, Søgaard/Korset så vidt jeg kan se.

Om du ble litt klokere...

Rita

gj20249
Sted: HVALSTAD

Re: Kilder for slektsskapet mellom Ahl Larsen og Lars Arilds

Legg inn av gj20249 » 10. august 2014 kl. 16.13

Ok, tusen takk.
Men jeg lurer på litt, hvordan "vet" man at Ahl Larsen er sønnen til Lars Arildsen når det ikkke finns kirkebøker eller skifter?
Har Ahler på både Berg og Søegaard/Korset på treet mitt, og det er riktig som du sier så virker det ikke som gårdene blir solgt ut av familien. Det er også tydlig at det er jo mellom Berg og Korset/Søegaard ettersom jeg har en Ahl født i 1812 som har to faddere som kommer fra Lille Korset (som jeg antar er gård eller noe under Korset).

Svar

Gå tilbake til «Aremark»