Ivar Johansen født i Onsøy
Moderator: MOD_Østfold
Ivar Johansen født i Onsøy
Hei!
Jeg prøver å hjelpe min svigerfar med slektsspørsmål. Hans fars navn var Ivar Johansen, født 8. mars 1912. Han ble født utenfor ekteskapet. Både hans far og mor var henholdsvis enkemann/enke. Ivar Johansen ble født i Onsøy kommune. Dette er så nær fortid at opplysningene ikke finnes på nett så vidt jeg vet. Er det noen som har tips om denne personens forfedre eller kilder for videre forsking.
Jeg prøver å hjelpe min svigerfar med slektsspørsmål. Hans fars navn var Ivar Johansen, født 8. mars 1912. Han ble født utenfor ekteskapet. Både hans far og mor var henholdsvis enkemann/enke. Ivar Johansen ble født i Onsøy kommune. Dette er så nær fortid at opplysningene ikke finnes på nett så vidt jeg vet. Er det noen som har tips om denne personens forfedre eller kilder for videre forsking.
Sist redigert av gj12932 den 15. februar 2011 kl. 18.19, redigert 1 gang totalt.
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Re: Ivar Johansen født i Onsøy
Kirkebøker for Onsøy/Onsøy og Onsøy/Gressvik på Digitalarkivet går opp til senere tid.
Fant ingen Ivar johansen i farten, men du kunne kanskje sjekke nærmere der.
Konfirmanter i Onsøy kunne også sjekkes - i tilfelle han skulle ha vært født et annet sted.
Fant ingen Ivar johansen i farten, men du kunne kanskje sjekke nærmere der.
Konfirmanter i Onsøy kunne også sjekkes - i tilfelle han skulle ha vært født et annet sted.
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Litt kjapp noen ganger :
Hadde du visst når og hvor Ivar Johansen giftet seg - vil du få mer informasjon i kirkeboken der.
Hadde du visst når og hvor Ivar Johansen giftet seg - vil du få mer informasjon i kirkeboken der.
Hei!
Takk for svar.
Ivar Johansen giftet seg i 1937 med
Sofie Karine Jonassen. Hun var fra Fredrikstad sentrum.
Ivar Johansen er muligens konfirmert i Gamle Glemmen Kirke.
Takk for svar.
Ivar Johansen giftet seg i 1937 med
Sofie Karine Jonassen. Hun var fra Fredrikstad sentrum.
Ivar Johansen er muligens konfirmert i Gamle Glemmen Kirke.
Hei Stefan !
Her er lysningen til Ivar og Sofie Karine i Glemmen .
Par nr 3 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42
Her er oppgitt konfirmasjondato/år og navn på foreldrene.
Hilsen Mona
Her er lysningen til Ivar og Sofie Karine i Glemmen .
Par nr 3 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42
Her er oppgitt konfirmasjondato/år og navn på foreldrene.
Hilsen Mona
Hei igjen . .
Her er vel foreldrene til Ivar :
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036357003183/
Hilsen Mona
Her er vel foreldrene til Ivar :
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036357003183/
Hilsen Mona
Hei Stefan!
Ser at det mangler kirkebok for Glemmen for det aktuelle året. Her bør du ta kontakt med menighetskontoret, det kan hende at de kan gi deg opplysningene du leter etter. (At kirkeboka for fødte i denne perioden ikke er sendt inn) Glemmen Kirke brant forøvrig i 1944.
Når det gjelder usikkerheten rundt bruk av kirke, regner jeg med at Ivar Johansen kom fra Gressvikområdet. Der var Gressvik kirke, men på denne tia var kirken i privat eie av Gressvik bruk, og det er flere som har blitt døpt i Glemmen (som jeg har kommet over) som ant.vis ikke hadde noen tilknytning til bruket, men bodd i dette området. Det var ant.vis enklere for de å dra til Glemmen enn til Onsøy. Gressvik kirke brant 1915, tomt ble overført til kommunen fordi "bruket" ikke hadde midler til å gjenreise kirken i tillegg til at den hadde vært underforsikret. Kommunen gjenreiste kirken. Den åpnet igjen i 1925 etter mange års forsinkelser.
Håper det var litt nyttig informasjon selvom det ikke var noe konkret i det du spurte om.
Mvh Trine
Ser at det mangler kirkebok for Glemmen for det aktuelle året. Her bør du ta kontakt med menighetskontoret, det kan hende at de kan gi deg opplysningene du leter etter. (At kirkeboka for fødte i denne perioden ikke er sendt inn) Glemmen Kirke brant forøvrig i 1944.
Når det gjelder usikkerheten rundt bruk av kirke, regner jeg med at Ivar Johansen kom fra Gressvikområdet. Der var Gressvik kirke, men på denne tia var kirken i privat eie av Gressvik bruk, og det er flere som har blitt døpt i Glemmen (som jeg har kommet over) som ant.vis ikke hadde noen tilknytning til bruket, men bodd i dette området. Det var ant.vis enklere for de å dra til Glemmen enn til Onsøy. Gressvik kirke brant 1915, tomt ble overført til kommunen fordi "bruket" ikke hadde midler til å gjenreise kirken i tillegg til at den hadde vært underforsikret. Kommunen gjenreiste kirken. Den åpnet igjen i 1925 etter mange års forsinkelser.
Håper det var litt nyttig informasjon selvom det ikke var noe konkret i det du spurte om.
Mvh Trine
Hei!
Takk for svar!
Jeg har kontaktet menighetskontoret og boken er tapt for de også. pga brann som du nevnte. Jeg prøver å tråle etter vigsel. Vi venter fremdeles (3 mnd) på svar fra Fredrikstad Kommunes arkiv i håp om å finne papirer på skolegang. Visstnok Trosvik skole.
Takk for svar!
Jeg har kontaktet menighetskontoret og boken er tapt for de også. pga brann som du nevnte. Jeg prøver å tråle etter vigsel. Vi venter fremdeles (3 mnd) på svar fra Fredrikstad Kommunes arkiv i håp om å finne papirer på skolegang. Visstnok Trosvik skole.
Hei!
Her er jo svaret
Tusen takk for hjelpen!
Hva skulle jeg gjort uten hjelpen fra her på DIS.
Nå må jeg spre det glade budskapet.
Ha en super dag!
Her er jo svaret

Tusen takk for hjelpen!
Hva skulle jeg gjort uten hjelpen fra her på DIS.
Nå må jeg spre det glade budskapet.
Ha en super dag!