Oldefar som dro til Fredrikstad

med de tidligere kommunene Fredrikstad, Borge, Kråkerøy, Onsøy, Rolvsøy og Glemmen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj24146
Sted: Moelv

Oldefar som dro til Fredrikstad

Legg inn av gj24146 » 5. juni 2015 kl. 11.06

Min oldefar født på Grue Finnskog levde et omflakkende liv. Se denne tråden i Grue-forumet:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=680280#680280
I går fant jeg ut at han og familien flyttet til Fredrikstad 1. august 1912.
Han het Karelius Braathen på dette tidspunkt, og var skredder. Hans sønn O.Sverre Braathen var også oppført som skredder i flyttemeldingen, og datteren M.E. Berglioth Braathen som syerske.
Kan jo tyde på at han tenkte å starte en skredderforretning. Noen gode ideer til hvor dette evt kan oppspores? Jeg vet jo ikke om de ble værende i Fredrikstad heller.

Finnes/fantes det noen gate i Fredrikstad som heter Trulsgate eller Trulsegate? Eller noe lignende som kan misoppfattes enten av byråkraten i Oslo som noterte det eller meg som tydet skriften? (skrev pent, da)

Brukeravatar
Kari Sandberg
Sted: HAMAR

Re: Oldefar som dro til Fredrikstad

Legg inn av Kari Sandberg » 5. juni 2015 kl. 12.50

Her er ihvertfall Fr.stad byleksikon, bl.a. med gatenavn i byen. Ellers ser jeg på FT 1910 at det er en gate som heter Trulsegangen.

http://ftp.edda.f-b.no/Byleksikon/index.html

gj24146

Legg inn av gj24146 » 5. juni 2015 kl. 13.17

Takk, det er sikkert riktig. De flytta inn i nr 6. Men hvor lenge ble de der, mon tro...

gj19562
Sted: Fredrikstad

Legg inn av gj19562 » 5. juni 2015 kl. 17.27

Trulsegangen var mer et smau enn en gate, tror jeg. Den befant seg like sør for Glemmen kirke, og lå mellom Tobiasstrædet og Brochsgate, parallelt med Glemmengaten. Du kan se den på Smålenenes amt nr 142-vest: Kart over Fredriksstad fra 1889. Om du zoomer inn på den lange gaten som strekker seg fra nordvest mot sørøst, finner du Glemminge kirke, og dermed Trulsegangen. På kartet fra 1912 er Glemmen kirke (og herred) fjernet, men her finner du Trulsegangen 6 (lettere å finne etter å ha sett på det andre kartet).

Jeg vet det skal være flere kommunale folketellinger for Fredrikstad, så om du tar kontakt med byarkivet kan det godt hende de kan hjelpe til med informasjon :)

Mvh
Siri

gj24146

Legg inn av gj24146 » 5. juni 2015 kl. 18.06

Kjempeflott! Jeg har allerede sett i kirkebøkene for Glemmen kirke (siden han hadde to barn i bortimot gifteferdig alder), men har ikke funnet noen av dem. Kan tyde på at han farta videre...

gj19562
Sted: Fredrikstad

Legg inn av gj19562 » 5. juni 2015 kl. 19.31

Du må sjekke kirkebøkene for Vestre Fredrikstad, ikke Glemmen :) Glemmen er nærmest, men ikke sognekirke...

Mvh
Siri

P.S. Var Karelius Braathen et vanlig navn? Jeg kom over en fra Hoff i Solør som reiste til Independence Wis. fra Oslo 21.09.1894. Men også en skrædder Karelius M. Sjøberg fra Wermland, 24 år, som reiste til Quebeck 22.07.1892. Håper ikke jeg bidrar til forvirring her nå forøvrig, men denne historien var litt interessant ;)

gj24146

Legg inn av gj24146 » 5. juni 2015 kl. 20.10

Karelius var nok relativt vanlig på Finnskogen. Ingen av de to du nevner er "min" Karelius. Han dro til USA i 1906 og returnerte til Sverige i 1910. Deretter dro familien til Kristiania, men ble bare snaut to år før de dro til Fredrikstad. Hva som videre skjedde skal jeg prøve å finne ut, men det er ikke lett. Hadde jo vært moro for min far å få vite om han faktisk har noen søskenbarn fra denne grenen av familien. (min farmor traff nok aldri sin far). Takk for opplysningene om rett sognekirke. Har bladd litt i alle kirkebøkenei Fredrikstad, siden jeg ikke visste om Trulsegangen/gaten var rett navn eller i det hele tatt fantes - men det ser det jo ut til at det gjorde.
Har også sendt noen eposter til diverse arkiver, men kommer det ikke noe ut av det, så er det blaing i kirkeboka som gjelder.

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad»