Medlemmer av Hauge-familien tilknyttet Hauge Gård i Rolvsøy

med de tidligere kommunene Fredrikstad, Borge, Kråkerøy, Onsøy, Rolvsøy og Glemmen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj07883
Sted: OSLO

Medlemmer av Hauge-familien tilknyttet Hauge Gård i Rolvsøy

Legg inn av gj07883 » 20. oktober 2008 kl. 15.41

Jeg forsker på bakgrunnen til min nylig avdøde bestemor, og håper noen kan hjelpe meg med litt informasjon om Hauge-familien som har sitt opphav ved Rolvsøy.

Bestemors navn var Solveig Hauge (senere Amlie), og hun ble født på gården i 1920, og hadde brødrene Elsa og Ragnar. Deres far het August Hauge (gift med Josefine Hauge, som jeg ikke kjenner pikenavnet til), og var ansatt i vannverket og brannvesenet (som var en delt stilling på denne tiden) i Bærum etter familien flyttet dit.

Jeg er også temmelig sikker på at bestemor har fortalt meg tidligere at min tippoldefar var ordfører i Rolvsøy, og at vi deler navnet - jeg går da utifra at han heter Petter, Peter eller Peder Hauge, men jeg kunne ikke finne dette navnet på listen over ordførere i området fra Wikipedia.

Jeg er også veldig nysgjerrig på om Solveigs slekt har noen tilknytning til forfatteren Hans Nielsen Hauge, som jeg vet også er fra Hauge Gård.

Er det noen som har noen informasjon om Hauge slekten, eller kjenner igjen noen av navnene jeg har nevnt? Eventuelt noen som sitter på noe skriftlig som kan hjelpe meg videre...?

Jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få. Må også som i mitt forrige innlegg nevne at jeg er ganske fersk på dette med slektsforskning, og beklager om jeg stiller spørsmål som det finnes åpenbare svar på.

dn20561
Sted: HOVET

Re: Medlemmer av Hauge-familien tilknyttet Hauge Gård i Rolv

Legg inn av dn20561 » 20. oktober 2008 kl. 16.02

Hei Petter,

:lol: PM. Privat melding oppe på siden er sendt deg nå.

mvh. Helge R. :D

dn16628
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Legg inn av dn16628 » 26. oktober 2008 kl. 8.35

Hei

Det finnes ei slektsbok etter Hans Nielsen Hauge, som er skrevet av Ingeborg Bjernes. Den kom vel ut på 1960 tallet og er ganske omfattende. Den går ganske vidt utover i slektskapet. Jeg og min barndomsfamilie står nevnt der og slektskapet jeg har med han er at min 6xtippolderfar er bror til hans farfar og at vi jo da føre der har noen felles aner. Så boka er ganske omfattende og du kan kanskje ha glede av den og finne noen av dine aner der. De har den på biblioteket i Fredrikstad og du kan låne/fjernlåne den der. :lol:

Mvh Jan Erik Hansen

gj07883
Sted: OSLO

Legg inn av gj07883 » 31. oktober 2008 kl. 13.06

Tusen takk for tips! :)

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad»