Olea Olsdatter, fra Hallingdal men døde i Moss
Moderator: MOD_Østfold
Olea Olsdatter, fra Hallingdal men døde i Moss
Håper noen kan hjelpe meg for nå har jeg prøvd alt annet! Olea Olsdatter fødte en sønn (Halvor) utenfor ektenskap 5. September 1858 i Moss. I følge klokkerboken var hun fra Goel i Hallingdal, men jeg har ikke klart å finne noe hverken fra utflytter-registeret i Goel eller noe fra Moss som tilsier at dette stemmer. Såvidt jeg har klart å tyde døds-attesten så døde hun i barsel i Moss 13. Oktober 1864, (begravet 16. Oktober) men jeg har ikke funnet noe bevis på at hun var gift på dette tidspunktet heller! Døds-attesten sier også at hun var fra Goel og at hun var 39 år gammel, men jeg har ikke klart å finne noe som tilsier at noen ved det navnet ble født i Goel i noe tilnærmet riktig årstall. Mulig at hennes slekt var døde på dette tidspunktet, siden Halvor ved folketellinga i 1865 er oppgitt som fosterbarn hos en familie i Moss som ikke ser ut til å ha noen slektsforbindelse med hverken Olea eller Carl Halvorsen (visstnok fra Sjursbotten i Vaaler) som er oppgitt som Halvors far på fødselsattesten.
Om noen har noe mer informasjon om Olea (eller ideer om andre steder jeg kan lete) så ville jeg bli sjeleglad - på forhånd tusen takk!
Hild
Om noen har noe mer informasjon om Olea (eller ideer om andre steder jeg kan lete) så ville jeg bli sjeleglad - på forhånd tusen takk!
Hild
Re: Olea Olsdatter, fra Hallingdal men døde i Moss
Jeg vet ikke hvem Olea er men tror du tyder klokkeboka feil da det står at hun oppholdt seg i Moss, ikke var fra Goel og var Carl (Andreas) Jacobsens kone. Hun får sønnen Oluf Albrekt med ham 11-10-1850 i Moss. Han blir også kalt Carl Andreas Jensen. Faren heter Jens Jacobsen.
Den Carl (Johan) Halvorsen på Sperrebunn i Våler som hun får sønnen Halvor med var en spillemann som reiste mye rundt i Østfold og Follo. Om ham, "Gamle Sperrebonn"kan du lese i Moss Historielags siste nummer av Strandsitteren som Inger Sofie Olberg har skrevet. Der er det også bilde av ham. Han eide gården Sanderød under Sperrebunn noen år men solgte gården og livnærte seg som spillemann.
Jeg kan ikke finne vielsen eller fødselen til Olea hverken i Moss eller Rygge.
Hvem bodde Halvor hos i 1865?
Dersom du er interresert kan du få Carl Johan Halvorsens aner.
Mvh Knut
Den Carl (Johan) Halvorsen på Sperrebunn i Våler som hun får sønnen Halvor med var en spillemann som reiste mye rundt i Østfold og Follo. Om ham, "Gamle Sperrebonn"kan du lese i Moss Historielags siste nummer av Strandsitteren som Inger Sofie Olberg har skrevet. Der er det også bilde av ham. Han eide gården Sanderød under Sperrebunn noen år men solgte gården og livnærte seg som spillemann.
Jeg kan ikke finne vielsen eller fødselen til Olea hverken i Moss eller Rygge.
Hvem bodde Halvor hos i 1865?
Dersom du er interresert kan du få Carl Johan Halvorsens aner.
Mvh Knut
Jeg tror ikke Olea kan ha vært gift i 1850 all den tid hun står oppført som 'pige' i Halvors dåpsnotering både i klokkerboken og i ministerialboken. Om hun hadde vært gift men mannen døde så ville hun vel ha blitt notert som enke og om han fremdeles var i live så ville vel ungen ha blitt antatt som hans?
I 1865 bodde Halvor (eller Halvar som han står oppført som her) hos Henrik og Johanne Olsen på gården Nebba i Jeløy. De har to fosterbarn (en 17-åring ved navn Martinius Thomasen) men ingen egne barn boende hjemme i hvert fall.
Hmmmm, mer granskning kreves helt klart - begynner å føle meg som Sherlock Holmes her
Mvh, Hild

I 1865 bodde Halvor (eller Halvar som han står oppført som her) hos Henrik og Johanne Olsen på gården Nebba i Jeløy. De har to fosterbarn (en 17-åring ved navn Martinius Thomasen) men ingen egne barn boende hjemme i hvert fall.
Hmmmm, mer granskning kreves helt klart - begynner å føle meg som Sherlock Holmes her

Mvh, Hild
Hei Hild,
Iflg.svar fra Knut Thorvaldsen, er det nok ikke "din" Olea Olsdatter som dør 13.10.1864.
(Tror jeg)
Dersom du ser på fødselen/dåpen til Halvor, er det moderen som har anmeldt fødselen.
Tror nok det er hun som er funnet i FT 1865 - Rygge, i et tidligere innlegg under Buskerud.
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
Iflg.svar fra Knut Thorvaldsen, er det nok ikke "din" Olea Olsdatter som dør 13.10.1864.
(Tror jeg)
Dersom du ser på fødselen/dåpen til Halvor, er det moderen som har anmeldt fødselen.
Tror nok det er hun som er funnet i FT 1865 - Rygge, i et tidligere innlegg under Buskerud.
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
Hadde det ikke vært så tidlig på dagen så tror jeg jeg kunne trenge en sterk dram - dette blir veldig forvirrende!
Er det sannsynlig at hun var i live i 1865 men hadde latt sin sønn være igjen i Moss som fosterbarn?
Jeg er kanskje litt dum her, men hva står i veien for at Olea har anmeldt Halvors fødsel i 1858 selv om hun dør i 1864? Eller har jeg missa noe?
Mvh, Hild

Jeg er kanskje litt dum her, men hva står i veien for at Olea har anmeldt Halvors fødsel i 1858 selv om hun dør i 1864? Eller har jeg missa noe?
Mvh, Hild
Hei Hild,
Jeg mente selvfølgelig fødsel/dåp til Olaves 13.10.1864.
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
Jeg mente selvfølgelig fødsel/dåp til Olaves 13.10.1864.
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
-
- Sted: RASTA
Link til Halvors konfirmasjon hvor det helt klart står
Pige Olea Olsdt fra Goel http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30
Pige Olea Olsdt fra Goel http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30
Tusen takk Solveig, det ser jo rimelig konklusivt ut! Angående Olaves, jeg har ikke hatt tid til å sjekke det nærmere (skal egentlig ikke holde på med dette i det hele tatt akkurat nå, EGENTLIG skal jeg studere men dette er jo mye morsommere
) men det får bli min neste oppgave!
Mvh, Hild

Mvh, Hild
Hei Hild,
For å avslutte mitt søk, vedr. Olea Olsdatter, tror jeg at hun fremdeles lever i 1900.
Iflg. FT 1900 for Moss finner man ei Olaug Olsen f.Olsdatter født 1826 i Hallingdal.
Her kalles hun Olaug altså og er gift med en Hans Olsen.
De bor sammen med en Olaf Martinus Hansen som er født utenfor ekteskap
den 20.2.1864 med Hans Olsen som far og Helene Olsdatter som mor.
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
For å avslutte mitt søk, vedr. Olea Olsdatter, tror jeg at hun fremdeles lever i 1900.
Iflg. FT 1900 for Moss finner man ei Olaug Olsen f.Olsdatter født 1826 i Hallingdal.
Her kalles hun Olaug altså og er gift med en Hans Olsen.
De bor sammen med en Olaf Martinus Hansen som er født utenfor ekteskap
den 20.2.1864 med Hans Olsen som far og Helene Olsdatter som mor.
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
Hei Hild,
Giftermålet til ei Olaug Olsdatter 12.4.1891 Nr. 12
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
Giftermålet til ei Olaug Olsdatter 12.4.1891 Nr. 12
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Hei
Olea Olsen døde av hjerneslag på gamlehjemmet i Moss 02 oktober 1909 og ble begravet 07 oktober. ektemann Hans Olsen Hoff? Minestralbok for Bysoknet i Moss 1909 begravede side 457. Det står at hun er 80 år i klokkerboken 1909 i Moss og at hun er født Iversen?.
Hvis du er intr i mer om spillemannen Carl Halvorsen fra Sperrebund i Våler, Østfold så sitter jeg inne med en del opplysninger, bilder og hans aner.
mvh Inger Sofie Olberg
Olea Olsen døde av hjerneslag på gamlehjemmet i Moss 02 oktober 1909 og ble begravet 07 oktober. ektemann Hans Olsen Hoff? Minestralbok for Bysoknet i Moss 1909 begravede side 457. Det står at hun er 80 år i klokkerboken 1909 i Moss og at hun er født Iversen?.
Hvis du er intr i mer om spillemannen Carl Halvorsen fra Sperrebund i Våler, Østfold så sitter jeg inne med en del opplysninger, bilder og hans aner.

mvh Inger Sofie Olberg