Jeg søker hjelp om hennes aner.
Hun ble gift 7. jan. 1682 i Christiania iflg. flere kilder med kjøpmann på Moss Holger Samuelsen Thrane (1656-1709).
To barn er kjent: kjøpmann Samuel Holgerson Thrane (ca 1682-1753) og Bente Sophie Holgersdatter Thrane (1685-1758) som ble gift med Rasmus Michelsen Landby (1670-1719) hvor flere av deres barn brukte navnet Thrane. Bente Sophie var også gift med Ole Pedersen og Syver Rolfsen - alle tre ektemenn døde på Finstad i Ski.
Det er mulig at jeg burde lagt denne tråden til Oslo, men det er kanskje lettere å få oversikt og hjelp i Moss ?
Margrethe Sophie Leth (1661-1700)
Moderator: MOD_Østfold
-
- Sted: SKI
-
- Sted: BREMNES
Re: Margrethe Sophie Leth (1661-1700)
Hei
Ved dåp i Ytterøy i NT i 1720 er det ei Sophia som blir døpt.
Far sognesprest Peder Leth, mor Margrethe Raphaelsdatter Lund.
Naturligvis er det ikkje "din" Margrethe Sophie, men lurer på om det er familie.
Ved søk på etternamnet Leth fødd på 1600 talet, finn eg dei 2 plasser,nemlig i Evenes og på Ytterøy.
Så her er mulighetene mange og svarene få, dessverre
.
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DP17221718&personpostnr=436&merk=436
Mvh
Anne Lisbeth

Ved dåp i Ytterøy i NT i 1720 er det ei Sophia som blir døpt.
Far sognesprest Peder Leth, mor Margrethe Raphaelsdatter Lund.
Naturligvis er det ikkje "din" Margrethe Sophie, men lurer på om det er familie.
Ved søk på etternamnet Leth fødd på 1600 talet, finn eg dei 2 plasser,nemlig i Evenes og på Ytterøy.
Så her er mulighetene mange og svarene få, dessverre

digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DP17221718&personpostnr=436&merk=436
Mvh
Anne Lisbeth
-
Hei Anne Lisbeth.
Takk skal du ha!
Alt kan hjelpe. Jeg har også sett at det er en Peder Hansen Leth som får mange barn på slutten av 1670-tallet, men så vidt jeg forstår, så er han for ung i 1661.
mvh
Leif
Takk skal du ha!
Alt kan hjelpe. Jeg har også sett at det er en Peder Hansen Leth som får mange barn på slutten av 1670-tallet, men så vidt jeg forstår, så er han for ung i 1661.
mvh
Leif
Det finnes en Johan Christian Leth som blir gift i Fredrikshald i 1735 (med Karen Thomasdatter Andersen) og får fire barn fra 1738 til 1746. Han var visstnok rådmann. Hvor han kom fra, vet jeg ikke. Men Fredrikshald er i alle fall nærmere enn NT, så kanskje han er en slektning? Nevø?
Birgitte
Birgitte
-
Hei Birgitte,
Tusen takk for det. Dette er vel han som var kontrollør (en slags tolder) i Fredrikshald. Han er nok for ung og i og med at kirkeboken for Fredrikshald ikke går så langt tilbake, kan det være vanskelig å finne hans foreldre. Det finnes imidlertid mye annet stoff om Fredrikshald som jeg kan sjekke.
Jeg ser samme sted (i Tollere i 300 år) at det er en Povl Lett som var tolder i Larvik og Sandefjord fra 1662. Han virker meget lovende og må sjekkes, kanskje fortrinnsvis i området han virket.
mvh
Leif
Tusen takk for det. Dette er vel han som var kontrollør (en slags tolder) i Fredrikshald. Han er nok for ung og i og med at kirkeboken for Fredrikshald ikke går så langt tilbake, kan det være vanskelig å finne hans foreldre. Det finnes imidlertid mye annet stoff om Fredrikshald som jeg kan sjekke.
Jeg ser samme sted (i Tollere i 300 år) at det er en Povl Lett som var tolder i Larvik og Sandefjord fra 1662. Han virker meget lovende og må sjekkes, kanskje fortrinnsvis i området han virket.
mvh
Leif
-
- Sted: EYDEHAVN
Ovenstad nevner en Leth (Lett,Læth, Læt) Johannes (Hans) Laurentij. Gefreiter ved obl Otto Urnes dragoner her 1658. Fenrik ved samme regiments Smålenske komp. s.år.
Løytn. ved Smålenske nasjonale inf.regmt 1658 og Ltn. ved Smål. nasj.inf.rgmt's Ranæsske komp 1661. Skal ha fratrådt igjen visstnok 1662.
Innlegg 4. Johan Christian Leth. Han kan være far til Kapt. Andreas Leth, f. ca 1743. død 22,3,1798. Han var kompanisjef ved Kvamske komp. i Gudbrandsdalen. Ref.Ovenstad
Løytn. ved Smålenske nasjonale inf.regmt 1658 og Ltn. ved Smål. nasj.inf.rgmt's Ranæsske komp 1661. Skal ha fratrådt igjen visstnok 1662.
Innlegg 4. Johan Christian Leth. Han kan være far til Kapt. Andreas Leth, f. ca 1743. død 22,3,1798. Han var kompanisjef ved Kvamske komp. i Gudbrandsdalen. Ref.Ovenstad
Hei!
Sitat fra
http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/i-l.htm
"Leth, Povel Pedersøn. Tollbetjent i Son 1644, tollskriver i Bergen 1647-52(?), tollbetjent i Skien 1653 (reskript 11. juli 1653), Larvik og Sandefjord, bekreftet 1. juni 1662. Hans regnskap går til 17. mars 1663."
Hvis han var tollbetjent i Son i 1644, er han vel en svært så aktuell far?
Birgitte
Sitat fra
http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/i-l.htm
"Leth, Povel Pedersøn. Tollbetjent i Son 1644, tollskriver i Bergen 1647-52(?), tollbetjent i Skien 1653 (reskript 11. juli 1653), Larvik og Sandefjord, bekreftet 1. juni 1662. Hans regnskap går til 17. mars 1663."
Hvis han var tollbetjent i Son i 1644, er han vel en svært så aktuell far?
Birgitte
-
Hei Birgitte og Ola,
Tusen takk for innlegg. Povel Pedersøn Leth virker veldig interessant. Jeg har sett på Personalhistorisk tidsskrift som hadde noe om Leth-familien. Her nevnes det at det eldste kjente medlem av slekten skal være Peder Pederssøn Leth som var sorenskriver i Guldalen fra 1650. Han hadde minst to sønner, en som het Lars/Laurits og en som het Peder - født 1657. Imidlertid kan neppe ovennevnte Povel ha vært en 3dje sønn, men mer sannsynlig bror av sorenskriveren, ut fra alder.
Jeg har sett det gjentatte ganger i mine aner, dette at toldere finner og gifter seg med tolderslekt. Det er mange begrunnelser for å anta at Povel Pederssøn Leth er far til Margrethe Sophie Lett/Leth. (Navn, alder, yrke, sted).
Tenk om det hadde vært et skifte etter ham (etter ca 1663) !
mvh
Leif
Tusen takk for innlegg. Povel Pedersøn Leth virker veldig interessant. Jeg har sett på Personalhistorisk tidsskrift som hadde noe om Leth-familien. Her nevnes det at det eldste kjente medlem av slekten skal være Peder Pederssøn Leth som var sorenskriver i Guldalen fra 1650. Han hadde minst to sønner, en som het Lars/Laurits og en som het Peder - født 1657. Imidlertid kan neppe ovennevnte Povel ha vært en 3dje sønn, men mer sannsynlig bror av sorenskriveren, ut fra alder.
Jeg har sett det gjentatte ganger i mine aner, dette at toldere finner og gifter seg med tolderslekt. Det er mange begrunnelser for å anta at Povel Pederssøn Leth er far til Margrethe Sophie Lett/Leth. (Navn, alder, yrke, sted).
Tenk om det hadde vært et skifte etter ham (etter ca 1663) !
mvh
Leif