Jacobine Christiane Børresen født i Moss
Moderator: MOD_Østfold
-
- Sted: DRAMMEN
Jacobine Christiane Børresen født i Moss
Jacobine Christiane Børresen f. i Moss 20.des 1834. Hun giftet seg med Johan Erik Jahnsen f. 13.04 1832 i Uppsala. De fikk sin første sønn Fredrik Bartuvold Jahnsen f.14.7.1862 i Moss før de senere bosatte seg i Drammen og fikk flere barn som jeg kjenner til.
Foreldrene til Jacobine heter Jacob Skofteby Børresen og Anne Christine Brostrøm. Er det noen som kjenner til disse foreldrene? Hilsen fra Lise Pedersen
Foreldrene til Jacobine heter Jacob Skofteby Børresen og Anne Christine Brostrøm. Er det noen som kjenner til disse foreldrene? Hilsen fra Lise Pedersen
Re: Jacobine Christiane Børresen født i Moss
Hei
I manntallet for Moss By 1841-1844 (utgitt av Moss Ættehistorielag 1999) står det følgende:
Kongensgate -Kjøpmann Clemmetsens leiehus 87 nytt nr 105C
Person nr
4943 !! Børesen m skomakermester (Jakob Børresen Skofteby f 04.02 1812 i Halden, borgerskap 10.03.1834, viet 26.07. 1834 i Moss)
4944 Gunild !! k Kone; Gunnild Frederichsd. Risberg f ca 1808 i Våler, viet 25-07.1834 i Moss
4945 ! k 7, datter Alberthine f 08.04.1834 i Moss
4946 !!k 4 Datter (Karine Genie f 10.09.1836 i Moss
4947 Bartholt Færdinand !! m 3, søn
Jeg finner 2 Christine Brostrøm, den ene er født i 1778 og den andre er ikke nevnt v alder. Hun arbeider som tjenestepike hos kjøpmann Jensen i Kongensgate. Der arbeider også en Jonas Brostrøm som tjenestegutt. Ikke nevnt ved alder.
Noen Jakobine Christiane kan jeg ikke se registrert
Det er fler Brostrøm som er registrert bl.a Andreas Brostrøm 58 "hværet 3 aar borte og atter tilflyttet byen Micheli 1842 (Peter Andreas Brostrøm, borgerskap 08.08.1842)
Christine Brostrøm, hun jeg nevner ovenfor 62 år hustru
Disse 2 bor alene i Forrige arbeiders hus
Peter Brostrøm 30 år i 1843 (politibetjent) mekele 1843 og hans hustru Helene Jensdatter 34 år har en fosterdatter som de kaller Thomine Brostrøm og hun er 7 1/2 år Det er det nærmeste jeg kan se i denne boken.
mvh Inger Sofie Olberg
I manntallet for Moss By 1841-1844 (utgitt av Moss Ættehistorielag 1999) står det følgende:
Kongensgate -Kjøpmann Clemmetsens leiehus 87 nytt nr 105C
Person nr
4943 !! Børesen m skomakermester (Jakob Børresen Skofteby f 04.02 1812 i Halden, borgerskap 10.03.1834, viet 26.07. 1834 i Moss)
4944 Gunild !! k Kone; Gunnild Frederichsd. Risberg f ca 1808 i Våler, viet 25-07.1834 i Moss
4945 ! k 7, datter Alberthine f 08.04.1834 i Moss
4946 !!k 4 Datter (Karine Genie f 10.09.1836 i Moss
4947 Bartholt Færdinand !! m 3, søn
Jeg finner 2 Christine Brostrøm, den ene er født i 1778 og den andre er ikke nevnt v alder. Hun arbeider som tjenestepike hos kjøpmann Jensen i Kongensgate. Der arbeider også en Jonas Brostrøm som tjenestegutt. Ikke nevnt ved alder.
Noen Jakobine Christiane kan jeg ikke se registrert
Det er fler Brostrøm som er registrert bl.a Andreas Brostrøm 58 "hværet 3 aar borte og atter tilflyttet byen Micheli 1842 (Peter Andreas Brostrøm, borgerskap 08.08.1842)
Christine Brostrøm, hun jeg nevner ovenfor 62 år hustru
Disse 2 bor alene i Forrige arbeiders hus
Peter Brostrøm 30 år i 1843 (politibetjent) mekele 1843 og hans hustru Helene Jensdatter 34 år har en fosterdatter som de kaller Thomine Brostrøm og hun er 7 1/2 år Det er det nærmeste jeg kan se i denne boken.
mvh Inger Sofie Olberg
-
Tusen takk for hjelpen. Jeg har nå fått noe å gå videre på. Lise
-
Tusen takk for hjelpen. Jeg har nå fått noe å gå videre på. Lise
Hei Lise. I boken Mosse Håndverk i Ladested og Kjøpstad av Henry Brinchmann, side312 for yrket skomakere, står flg:
1834
Jacob Børresen Skofteby f i Fr.hald 4.2.1812 borgerskap 10.3 som skomakermester. Svennebrev av 23.6.1831 fra Skomakerlauget i Christiania.
Jeg finner han ikke senere i boken. I og med at han hadde sitt svennebrev fra Christiania så har han jo i allefall vært der i en periode. En adressebok der kan kanskje hjelpe deg litt ?
En annen ting. Jakob Skofteby Børresen, aner du hvor han er fra ? Ganske sikker på at Skofteby er en gård i Tune, og Tune har jo meget bra bygdebøker. Kan det være et sted å starte.
Hilsen anne lene hagen
1834
Jacob Børresen Skofteby f i Fr.hald 4.2.1812 borgerskap 10.3 som skomakermester. Svennebrev av 23.6.1831 fra Skomakerlauget i Christiania.
Jeg finner han ikke senere i boken. I og med at han hadde sitt svennebrev fra Christiania så har han jo i allefall vært der i en periode. En adressebok der kan kanskje hjelpe deg litt ?
En annen ting. Jakob Skofteby Børresen, aner du hvor han er fra ? Ganske sikker på at Skofteby er en gård i Tune, og Tune har jo meget bra bygdebøker. Kan det være et sted å starte.
Hilsen anne lene hagen
-
Takk for god hjelp. Her er det mye å gåvidere på. Lise
Hei igjen.
Først skal jeg rette opp en liten feil. Skofteby er en gård i Varteig og ikke i Tune som jeg skrev. Har sett fort gjennom Skofteby i Varteigboken, uten å finne familien, men jeg har altså ikke finlest.
Prøvde å se om jeg kunne finne noe på biblioteket i dag. Du lurer på Jakobine Christianes Børresens foreldre, ikke så rart det, og ikke helt enkelt å få en sammenheng, ikke sikkert jeg har fått det enda. Vet du om de noen gang var gift ? Er litt usikker på det.
For å ta noe av det sikre først:
Fra kirkeboken i MOss: Født 20 des 1834, døpt 15 mars 1835 Jacobine Christiane, uægte.
Foreldre: Anne Christine Brostrøm og Jacob Børresen
Faddere (noen utydelige): Maria Olsen,Karen Johansdatter, Anne Eckholdt, ----?Evensen, Torger Ødegård og ----? Hansen.
I en oversikt over familier i Moss 1829-1842 finner jeg grunnen til at jeg tviler på om Jacobines foreldre var gift. Hennes far er registrert i denne oversikten 2 ganger.
Jacob Børresen, skomakermester
Anne Christine Brostrøm
Jacobine Christiane Jacobsdatter
og
Jacob Børresen Skofteby født 1811 Fredrikshald, skomakermester, viet 25 juli 1834 Moss.
Gunnild Fredrichsdatter Risberg født 1808 Waaler.
Alberthine Jacobsd. Skofteby ektef 8 apr 1834 Moss
Karine Genie Jacobsd. Skofteby ektef. 10 sept 1836.
I samme oversikt finner jeg også to blad børresen til:
Jonas Børresen, gift med 2 barn.
Poul Børresen, gift, ikke barn.
Lurte på om disse kunne være slekt. Poul B tror jeg helt sikkert at vi kan utelukke. Han er født 1816 i Råde og har en annen far enn Jacob, jeg må vel si tror jeg. Han har nemlig en far som heter Børre Johansen Heja.
Jacobs ekteskap med Gunnild har jeg også funnet i kirkeboken:
Viet 25 juli 1834 Moss Skomakermester Jacob Børresen Skofteby 23 år f. i Fr.hald og pike Gunnild Friedrichsdatter Risberg 26 år født i Waaler. Hans far: Børre Skofteby. Hennes far: Friedrich Risberg. Forlovere: ---? Hans Lyche og Ole Larsen. Lysningsdatoer 2-9 og 16 nov 1834. Lysning forlangt af brudgommen.
Som du ser så kan vi jo ikke tolke det noe særlig annerledes enn at Jacobine Christiane ble født mens hennes far var gift med Gunnild som da ikke er Jacobines mor. Børre og Gunnild får jo også barn i alle fall i 1836.
På familysearch fant jeg Børre Jacob Skofteby Børresens foreldre: Børre Skofteby født ca 1786 i Fr.hald, gift der ca 1811 med Anne Christensdatter født ca 1790. Disse to har jeg prøvd å finne på ft 1801 men foreløpig ikke funnet dem. Det finnes en Anne Christensdatter i Askim født i 1790, men det er jo helt usikkert om det er henne.
Ble dette uklart ? Si fra i såfall da.
Håper at dette får deg et skritt i riktig retning. Lykke til med letingen.
Hilsen Anne Lene
Først skal jeg rette opp en liten feil. Skofteby er en gård i Varteig og ikke i Tune som jeg skrev. Har sett fort gjennom Skofteby i Varteigboken, uten å finne familien, men jeg har altså ikke finlest.
Prøvde å se om jeg kunne finne noe på biblioteket i dag. Du lurer på Jakobine Christianes Børresens foreldre, ikke så rart det, og ikke helt enkelt å få en sammenheng, ikke sikkert jeg har fått det enda. Vet du om de noen gang var gift ? Er litt usikker på det.
For å ta noe av det sikre først:
Fra kirkeboken i MOss: Født 20 des 1834, døpt 15 mars 1835 Jacobine Christiane, uægte.
Foreldre: Anne Christine Brostrøm og Jacob Børresen
Faddere (noen utydelige): Maria Olsen,Karen Johansdatter, Anne Eckholdt, ----?Evensen, Torger Ødegård og ----? Hansen.
I en oversikt over familier i Moss 1829-1842 finner jeg grunnen til at jeg tviler på om Jacobines foreldre var gift. Hennes far er registrert i denne oversikten 2 ganger.
Jacob Børresen, skomakermester
Anne Christine Brostrøm
Jacobine Christiane Jacobsdatter
og
Jacob Børresen Skofteby født 1811 Fredrikshald, skomakermester, viet 25 juli 1834 Moss.
Gunnild Fredrichsdatter Risberg født 1808 Waaler.
Alberthine Jacobsd. Skofteby ektef 8 apr 1834 Moss
Karine Genie Jacobsd. Skofteby ektef. 10 sept 1836.
I samme oversikt finner jeg også to blad børresen til:
Jonas Børresen, gift med 2 barn.
Poul Børresen, gift, ikke barn.
Lurte på om disse kunne være slekt. Poul B tror jeg helt sikkert at vi kan utelukke. Han er født 1816 i Råde og har en annen far enn Jacob, jeg må vel si tror jeg. Han har nemlig en far som heter Børre Johansen Heja.
Jacobs ekteskap med Gunnild har jeg også funnet i kirkeboken:
Viet 25 juli 1834 Moss Skomakermester Jacob Børresen Skofteby 23 år f. i Fr.hald og pike Gunnild Friedrichsdatter Risberg 26 år født i Waaler. Hans far: Børre Skofteby. Hennes far: Friedrich Risberg. Forlovere: ---? Hans Lyche og Ole Larsen. Lysningsdatoer 2-9 og 16 nov 1834. Lysning forlangt af brudgommen.
Som du ser så kan vi jo ikke tolke det noe særlig annerledes enn at Jacobine Christiane ble født mens hennes far var gift med Gunnild som da ikke er Jacobines mor. Børre og Gunnild får jo også barn i alle fall i 1836.
På familysearch fant jeg Børre Jacob Skofteby Børresens foreldre: Børre Skofteby født ca 1786 i Fr.hald, gift der ca 1811 med Anne Christensdatter født ca 1790. Disse to har jeg prøvd å finne på ft 1801 men foreløpig ikke funnet dem. Det finnes en Anne Christensdatter i Askim født i 1790, men det er jo helt usikkert om det er henne.
Ble dette uklart ? Si fra i såfall da.
Håper at dette får deg et skritt i riktig retning. Lykke til med letingen.
Hilsen Anne Lene
-
Hei Anne Lene. Takk nok en gang for en flott jobb. Det du skrev ble slett ikke uklart. Det er til kjempegod hjelp for meg. Jeg vet ikke om Jacobine Cristianes foreldre var gift. Det du har funnet ut tyder jo på at han Jacob hadde "to forhold gående samtidig" og at han ikke giftet seg med Jacobines mor. Østfold er et nytt område for meg å drive slektsforskning i, men nå som jeg ser at en del av slekta mi kommer derfra, er det bare å bli nærmere kjent i dette området også. Jeg vet at Jacobines mann, Johan Erik Jahnsen var født i Uppsala, men ikke hvordan og når han kom til Norge. Har sjekket alle svenske innflyttere til Østfold uten å finne han. I alle fall er det han som har ført Østfoldinger inn i slekta. Men takk igjen. Lise