Ole Kristian Olsen, f. 1826 Berg sogn
Moderator: MOD_Østfold
Ole Kristian Olsen, f. 1826 Berg sogn
Vil gjerne vite hvor min tip oldefar Ole Kristian Olsen, f. 1826 og registrert under Berg sogn, kom ifra. Har hørt av min far at slekta er ifra Tistedalen? Har funnet navnet under navnregistre i Skedsmo og i 1863, giftet han seg med Inger Marie Thorersdatter f. 1842 i Enebakk. I folketellingen for 1900 står han med navnet Kristian Nordhagen, et navn som er tatt ifra husmannsplassen som lå under Stalberg gods. Hadde satt pris på litt hjelp. I kirkeboka ifra Skedsmo, 21-218- så står det et navn bak Olsen navnet som jeg ikke klarer å tyde?
Re: Ole Kristian Olsen, f. 1826 Berg sogn
Det er lettere å få hjelp hvis du lager lenker til de hendelsene du nevner, folketellinger, kirkebøker ol.
Kjell
Kjell
Hei
Dette er vel vielsen til Ole Kristian og Inger Marie i 1863. Se nr. 21.
Som fedre er oppgitt hhv. Ole Eriksen og Thorer Jensen ? (litt usikker på den siste)
Dette er vel vielsen til Ole Kristian og Inger Marie i 1863. Se nr. 21.
Som fedre er oppgitt hhv. Ole Eriksen og Thorer Jensen ? (litt usikker på den siste)
mvh Anne-Lise Skillinghaug
Hei igjen
Legger inn et par linker til det jeg har funnet.
Her er Ole Kristian`s konf. Se nr. 25. og her er dåpen hans: F. 11. aug 1826
Her tyder jeg foreldre til å bli Ungkarl Ole Eriksen paa Stumberg og pige Inger Syversdatter Tistedalen.
Ser også at en av fadderne er Lars Syversen. Mulig at det er en nær slektning
Håper at dette kan være til litt hjelp.
Legger inn et par linker til det jeg har funnet.
Her er Ole Kristian`s konf. Se nr. 25. og her er dåpen hans: F. 11. aug 1826
Her tyder jeg foreldre til å bli Ungkarl Ole Eriksen paa Stumberg og pige Inger Syversdatter Tistedalen.
Ser også at en av fadderne er Lars Syversen. Mulig at det er en nær slektning

Håper at dette kan være til litt hjelp.
Terje...
Ang vielsen og stedsnavnet bak Olsen, der mener jeg at de står Haneborgeie. Det står faktisk det på både Ole Kr. og Inger Marie.
De har kanskje tjeneste der...
Ang vielsen og stedsnavnet bak Olsen, der mener jeg at de står Haneborgeie. Det står faktisk det på både Ole Kr. og Inger Marie.
De har kanskje tjeneste der...
Hei, Tenk å få slekta si servert på et sølvfat! Jeg er takknemlig for hjelpen som du har gitt meg og jeg er imponert over all informasjonen jeg har fått. mvh TN
Sist redigert av gj13473 den 15. mars 2011 kl. 12.30, redigert 1 gang totalt.
Er det mulig å kunne si mere om Ole Eriksen og hans forhold til garden Stumberg? Bodde han der som hejlpegutt? Går ut ifra av at garden ikke var i familiens eie. mvh TN
Terje Nordhagen skrev:Er det mulig å kunne si mere om Ole Eriksen og hans forhold til garden Stumberg? Bodde han der som tjenestegutt? Går ut ifra av at garden ikke var i familiens eie?. mvh TN