Stadfeldt, Tordenskjold og Moses - Hva hadde de felles?

Med tidligere kommuner Idd og Berg

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Tom Kaasen
Sted: KRISTIANSUND N

Stadfeldt, Tordenskjold og Moses - Hva hadde de felles?

Legg inn av Tom Kaasen » 12. april 2012 kl. 14.54

Hei

Svaret på spørsmålet i overskriften er BOSTEDSADRESSE.

Dette er saken:
Anna Brun Tordenskjold, f. 1781 i Kristiansund, giftet seg for annen gang i 1818, med Asgeir Johnsen Stadfeldt, i Rygge kirke.
Asgeir Johnsen Stadfeldt hevdes å være fra Island. Han var sorenskriver i Idd og Marker ved inngåelse av ekteskapet.
Hans Thomas Lange Moses var sønn av Eidsvollsmannen John Moses.
I skilsmisse-forliket mellom Anna Holck Tordenskjold (søsteren til Anna Brun Tordenskjold) og John Moses, 1823, slås det fast at parets sønn, Hans Thomas Lange, f. 1807 i Kristiansund, er "sat i kondition" ved "Stadfeldts kontoir", svogeren til fru Moses. (I følge et slektstre jeg har sett, skulle Johan Christopher Wessel Tordenskiold, nevø av TORDENSKJOLD, ikke ha mindre enn 3 døtre som samtidig het Anna, dog med forskjellig mellomnavn).

I et senere skifte i 1849, etter Hans Thomas Lange Moses sin barnløse onkel Isaac Moses, listes arvingene. Eidsvollsmannen John Moses er da akkurat død, men hans levende sønner nevnes. Hans Thomas Lange er ikke med på listen og det mangler kunnskap om når/hvor han døde.

Er det noen som har kjennskap til hvilken periode Stadfeldt var sorenskriver i Idd og Halden og hvor han bodde? Jeg antar at Hans Thomas Lange Moses fikk bolig i sin tantes hus.

Og er det noen som har mer spesifikt greie på hvor det ble av Hans Thomas Lange Moses, blir jeg svært takknemlig. Alle tips/hint mottas med takk!

mvh
Tom Kaasen
Sist redigert av Tom Kaasen den 30. april 2012 kl. 7.49, redigert 1 gang totalt.

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: Stadfeldt, Tordenskjold og Moses - Hva hadde de felles?

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 12. april 2012 kl. 17.52

Iflg. boka "For rett og rettferdighet i 400 år, Sorenskriverne i Norge 1591-1991, utgitt 1991, var Asgeir Johnsen Stadfeldt sorenskriver i Idd og Marker fra 1819-1831. Han var født 1786, Hytardal, Island og døde 1831.

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 12. april 2012 kl. 20.06

Takk!

Jeg ser at jeg rotet det litt til med å skrive Idd og Halden, når det er Idd og Marker, men de som kjenner til dette, ser vel saken likevel.

Har lett gjennom døde i Rygge uten resultat, fram til 1849; tidspunktet for skiftet der han IKKE nevnes.

mvh
Tom Kaasen

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 5. mai 2012 kl. 13.35

Jeg ser også at jeg har skrevet at det var skiftet etter Isaac Moses der Hans Thomas Lange Moses ikke var nevnt. Dette er feil feil.
Det var i skiftet etter hans fars stemor, Isaacs enke.

mvh
Tom Kaasen

Svar

Gå tilbake til «Halden»