Berg prsetegjeld, gårder.
Moderator: MOD_Østfold
Berg prsetegjeld, gårder.
Håper noen kan hjelpe meg med følgende:
I 1801 folketellingen bodde Anders Hansen på Bunæs gård.
Hvem bodde på gården etter ham?
Hvor lå/ligger gården?
I 1865 folketellingen bodde Hans Sørensen på gården Torserød/Ulsæter. Betyr det at gården hadde to navn?
Hvem overtok gården etter ham? Ser at det var to Ulsæter gårder, gårdsnr 124 og 125. Hvilken av disse ble også kalt Torserød?
Hvor lå/ligger denne gården?
Brita.
I 1801 folketellingen bodde Anders Hansen på Bunæs gård.
Hvem bodde på gården etter ham?
Hvor lå/ligger gården?
I 1865 folketellingen bodde Hans Sørensen på gården Torserød/Ulsæter. Betyr det at gården hadde to navn?
Hvem overtok gården etter ham? Ser at det var to Ulsæter gårder, gårdsnr 124 og 125. Hvilken av disse ble også kalt Torserød?
Hvor lå/ligger denne gården?
Brita.
Re: Berg prsetegjeld, gårder.
Hei
Finner en eiendom med navnet Bunes i Halden kommune, tok et kartutsnitt som vier eiendomen i dag.
Finner en eiendom med navnet Bunes i Halden kommune, tok et kartutsnitt som vier eiendomen i dag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av gj21030 den 25. mai 2014 kl. 0.16, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: OSLO
Legger inn lenke til FT 1801 her (vi liker lenker på forumet)
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8196001507
Kan i hvert fall si at gården ligger i Rokke. Berg har hovedsognet Berg + annekssognene Rokke og Asak.
Legger inn lenke til FT 1865 også
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7987003815
Også Ulsæter (Ulset) ligger i Rokke
Tove DJ
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8196001507
Kan i hvert fall si at gården ligger i Rokke. Berg har hovedsognet Berg + annekssognene Rokke og Asak.
Legger inn lenke til FT 1865 også
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7987003815
Også Ulsæter (Ulset) ligger i Rokke
Tove DJ
Hei
Nytt kartutsnitt som viser gårdene Torsrød (Gnr. 125/5 og Ulset (nordre Gnr. 125/1 og søndre Gnr. 124/1)
Mvh Øystein
Nytt kartutsnitt som viser gårdene Torsrød (Gnr. 125/5 og Ulset (nordre Gnr. 125/1 og søndre Gnr. 124/1)
Mvh Øystein
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: SKJEBERG
Skal du ha eiendomforholdene kan du gå inn på pantebøkene for Idd og Marker. Panteregisteret har henvisning til Pantebøkene. I ditt tilfelle står Bunæs ( 1775 - 1815 ) på side 188b,256a og 257b. http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... dx_side=-8
1775 Anders Hansen Thoreby.......
Rita
1775 Anders Hansen Thoreby.......
Rita
-
- Sted: ÅMOT
Hei Brita,
Litt om gårdene du søker info om fra "Gårder i Berg, Rokke og Asak" utgitt av Berg, Rokke og Asak Historielag.
Bunæs ble mot slutten av 1700-tallet delt i tre like store deler skattemessig sett: Bunæs søndre, Bunæs nordre og Haue ødegaard (senere Høvik). Omtrent 100 år senere ble Bunæs søndre delt og Bunæsholtet oppsto.
Bunæs nordre:
1804 Søren Andersen Bunæs (f.1784) overtok gården etter sin far.
1855 Anders Sørensen (f. 1817) er eier.
1892 Severin Anton Andersen (f. 1868) var eier. Omkring 1910 flyttet han til Bunæs søndre og senere ble husene på Bunæs nordre revet. Iflg Norske Gardsbruk var Bunæs søndre og nordre i 1942 igjen én gård med Severin Andersen som eier.
1953 Sønnene Ole og Helge Bunæs overtok gården.
Bunæs søndre:
1792 Hans Andersen Bunæs.
1797 Anders Hansen overtok da faren døde.
Thorsrød:
1848 Thorsrød utskilt fra Ulseth nordre (gnr 124) til John Olsen og samme år overført til svigersønnen Hans Sørensen.
Kjell H.
Litt om gårdene du søker info om fra "Gårder i Berg, Rokke og Asak" utgitt av Berg, Rokke og Asak Historielag.
Bunæs ble mot slutten av 1700-tallet delt i tre like store deler skattemessig sett: Bunæs søndre, Bunæs nordre og Haue ødegaard (senere Høvik). Omtrent 100 år senere ble Bunæs søndre delt og Bunæsholtet oppsto.
Bunæs nordre:
1804 Søren Andersen Bunæs (f.1784) overtok gården etter sin far.
1855 Anders Sørensen (f. 1817) er eier.
1892 Severin Anton Andersen (f. 1868) var eier. Omkring 1910 flyttet han til Bunæs søndre og senere ble husene på Bunæs nordre revet. Iflg Norske Gardsbruk var Bunæs søndre og nordre i 1942 igjen én gård med Severin Andersen som eier.
1953 Sønnene Ole og Helge Bunæs overtok gården.
Bunæs søndre:
1792 Hans Andersen Bunæs.
1797 Anders Hansen overtok da faren døde.
Thorsrød:
1848 Thorsrød utskilt fra Ulseth nordre (gnr 124) til John Olsen og samme år overført til svigersønnen Hans Sørensen.
Kjell H.
Tusen takk for alle svar. Dette var opplysende for meg.
Nå vet jeg at det fantes to Bunæs gårder, nordre og søndre og at Søren Andersen bodde på Bunæs nordre.
Søren Andersens sønn nr to het Hans Sørensen. Han giftet seg med Kari Johnsdatter. Henns far, John Olsen, overførte Thorsrød/Torserød til sin svigersønn i 1848. Thorsrød var skilt ut fra Ulseth/Ulsæter samme år.
Nå lurer jeg veldig på hva som skjedde med gården Thorsrød videre etter 1848.
(Eldste sønnen til Hans Sørensen, Johan Hansen, overtok ikke gården. Han ble skipsbygger i Moss.)
Brita.
Nå vet jeg at det fantes to Bunæs gårder, nordre og søndre og at Søren Andersen bodde på Bunæs nordre.
Søren Andersens sønn nr to het Hans Sørensen. Han giftet seg med Kari Johnsdatter. Henns far, John Olsen, overførte Thorsrød/Torserød til sin svigersønn i 1848. Thorsrød var skilt ut fra Ulseth/Ulsæter samme år.
Nå lurer jeg veldig på hva som skjedde med gården Thorsrød videre etter 1848.
(Eldste sønnen til Hans Sørensen, Johan Hansen, overtok ikke gården. Han ble skipsbygger i Moss.)
Brita.
-
- Sted: ÅMOT
Slik jeg leser gårdshistorien ble Thorsrød (gnr 125/bnr 5) i 1890 overtatt av Johannes Kristiansen Herrebrøden (f. Tune 1855) som var gift med Hans Sørensens datter Andrea (f. 1858). I 1912 gikk gården til Olaf Lysebraate fra Rakkestad.
- Paul Johan Hals
Kjell skrev:Slik jeg leser gårdshistorien ble Thorsrød (gnr 125/bnr 5) i 1890 overtatt av Johannes Kristiansen Herrebrøden (f. Tune 1855) som var gift med Hans Sørensens datter Andrea (f. 1858). I 1912 gikk gården til Olaf Lysebraate fra Rakkestad.
Og her er matrikkelutkastet fra 1950. http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/m ... =3&gnr=125
Mvh Paul
Nå har jeg fått en forklaring på hvorfor den eldste sønnen til Hans Sørensen ikke overtok gården.
Hans Sørensen overdro gården til datteren og hennes mann i 1890. Eldste sønnen døde i 1889.....
I Folketellingen fra 1801 for Berg prestegjeld (0116P) står det: Anders Hansen - "Bonde gaardmann" på Bunæs.
I Folketellingen fra 1865 for samme prestegjeld står det: Hans Sørensen - "Gaardbruker Selveier" på Thorsrød.
Nå lurer jeg på om disse to betegnelsene betyr det samme?
I en annen folketelling fra Østfold (1801- tellingen for 0127 Skibtved) er Ole Syvertsen oppført som : Bonde og gaardbeboer, underlensmann - på gården Skoug.
Kan dette bety at Ole Syvertsen driver gården for eieren som kanskje bor et annet sted??
Håper noen har svar på disse spørsmålene også.
Brita.
Hans Sørensen overdro gården til datteren og hennes mann i 1890. Eldste sønnen døde i 1889.....
I Folketellingen fra 1801 for Berg prestegjeld (0116P) står det: Anders Hansen - "Bonde gaardmann" på Bunæs.
I Folketellingen fra 1865 for samme prestegjeld står det: Hans Sørensen - "Gaardbruker Selveier" på Thorsrød.
Nå lurer jeg på om disse to betegnelsene betyr det samme?
I en annen folketelling fra Østfold (1801- tellingen for 0127 Skibtved) er Ole Syvertsen oppført som : Bonde og gaardbeboer, underlensmann - på gården Skoug.
Kan dette bety at Ole Syvertsen driver gården for eieren som kanskje bor et annet sted??
Håper noen har svar på disse spørsmålene også.
Brita.