Anna Frederica Ramus, ca 1724

Med tidligere kommuner Idd og Berg

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Anna Frederica Ramus, ca 1724

Legg inn av Jan M. Keus » 6. juni 2012 kl. 17.12

In 1756 trouwden Jochem Albrecht uit Muetzenow die in 1754 in Nederland was gekomen met Anna Frederica Rames (zo werd haar naam opgeschreven)
zij was eveneens in 1754 in Nederland aangekomen en kwam uit Frederikshald beide 32 jaar oud.

For Nederlandsk slektsforkser (bosatt i Marseille) leter jeg etter opplysninger vedr Anna Frederica Ramus, som i 1756 i Nederland giftet seg med Jochem Albrecht. Hun var da 32 år og oppgav Frederikshald som fødselssted. Da må hun være født ca 1724. Presteslekten Ramus i Norge hadde flere teologer blandt sine medlemmer på slutten av 1600-tallet; og sogneprest på Norderhov Jonas Danielsøn Ramus var gift med den kjente Anna Colbjørnsen. Da Anna døde i 1736 (70 år gammel) hadde hun 12 oldebarn. Jeg har ikke funnet noen henvisninger om slekten Ramus i norsk slektshistorisk litteratur etter 1736. Og ingen link til Halden. Kirkebøkene i Halden starter først 1758.
Ved folketelling av 1801 viser det seg at navnet Ramus blir brukt som fornavn; og at 7 personer bruker dette navn som patronymicon (Ramussen/Ramusdotter)

Er det noen andre kilder jeg bør se etter? Jeg legger dette spørsmål også på Arkivverkets forum.
Hilsen
Jan M Keus

Svar

Gå tilbake til «Halden»