Farmors halvbror.

Med tidligere kommuner Idd og Berg

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn23305
Sted: ASKIM

Farmors halvbror.

Legg inn av dn23305 » 13. januar 2010 kl. 12.00

Min farmor Karoline Hansdatter ble født 17. mai 1880 som såkalt "uægte" barn.Hennes mor Elen Gurine Olsdatter døde 15.12. 1886 så farmor vokste opp hos sine besteforeldre Ole Andersen og Marie Gulbransdatter og sine onkler Anders og Johan på Sandtangen i Varteig. Som far er registrert Hans Olsen Haugen fra Haugen i Varteig. døpt 26.12.1847.
Ole og Marie fra Sandtangen står oppført som faddere ved Hans dåp. Det var vel ikke så uvanlig at naboer var faddere på den tiden.
Hans Olsen Haugen gifter seg 05.12.1883 med Else Marie Ellefsdatter fra Erte i Degernes. Datter av Ellef Brynildsen Erte.
Hans og Else Marie flyttet til Halden, han står oppført som hotelvert i Jernbanegaten 792. Gårdeier er Josef Brynildsen (Ft 1900). Etternavnet kan tyde på familie med bonden på Erte.
Hans og Else Marie fikk sønnen Olaf Edvin, eller Eivind (skrives forskjellig i dåp og konfirmasjon i kirkebøker Halden). Han er døpt 11.03 1885 og konfirmert i Halden 1900.
Jeg finner at moren er død 12.12 1905 av hjerneslag, bosted Kongegaarden.
Har ikke klart å finne mer data på Hans og sønnen.
Olaf Edvin var farmors halvbror. Hun nevnte aldri med et ord noe om sin far,hun døde i 1977 og tok hemmeligheten med seg,hvis hun visste noe om faren sin.
Det hadde vært interessant å vite om min far hadde søskenbarn han ikke visste om.
Har noen vært borti denne familien? Og kan de gi noen ledetråder?
mvh
Karl Edgar Nethus.

Svar

Gå tilbake til «Halden»