Halvor Rasmussen Hofgaard f. Rasmussen

Med tidligere kommuner Idd og Berg

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Sted: HALDEN

Halvor Rasmussen Hofgaard f. Rasmussen

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 25. januar 2009 kl. 15.53

Hei!

Jeg var så heldig å få svar på mitt forrige innlegg, så jeg prøver lykken en gang til.
Denne gangen gjelder det min stamfar - tipp-tipp oldefar Halvor Rasmussen Hofgaard, født Rasmussen. Han giftet seg med Grethe Jørgensdatter som døde 13. sept. 1818 og han selv døde 7. juni 1828, begge Fredrikshald (Halden). Fødestedet kan godt være utenfor Østfold, men jeg har ikke lykkes å spore opp det, og året er mest sannsynlig 1770.

Er det andre der ute som kan ha forsket på denne familien. Jeg er interessert i foreldre og evt. søsken og fødested.

Venlig hilsen

Anne Marie.

22151
Sted: LARKOLLEN

Re: Halvor Rasmussen Hofgaard f. Rasmussen

Legg inn av 22151 » 10. februar 2009 kl. 12.17

Jeg mener å ha noe liggende langt bak i bakhodet som sier at denne familien kom fra Danmark... har ikke papirene liggende her, men skal se etter når jeg kommer hjem. Jeg tror det finnes noe forbindelse mellom Hofgaard'ene og en familie jeg selv jobber med.

Birgitte

Anne-Lise Toft Eddie
Sted: TØNSBERG

Legg inn av Anne-Lise Toft Eddie » 10. februar 2009 kl. 13.39

E.A. Thomle har skrevet en bok om denne familien. Tittel: Familien Hofgaard i Norge: Genealogiske og personalhistoriske opplysninger. Den kan lånes på biblioteket.

Mvh Anne-Lise Toft Eddie

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 10. februar 2009 kl. 17.45

Hei Henrik!
:)

Og tusen takk for ditt svar. Jeg er den heldige eier av Thomles bok, fant den på Biblitekets loppemarked for mange år tilbake. Der har jeg funnet de fleste opplysninger om Halvor sine etterkommere, men denne grenen starter med Halvor som er min tipp-tipp oldefar.
Men hvor han er født? og hvem er hans foreldre, evt. søsken. det er foreløpig en gåte.
Kanskje må jeg til Statsarkivet til Lassen-samlingen. Men tenkte sjekke ut alle muligheter før jeg drar dit.

Mvh

Anne Marie.

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 10. februar 2009 kl. 17.47

Hei Birgitte!

:) Tusen takk for ditt svar, det høres spennende ut iallfall. Kanskje hører jeg fra deg igjen?

Mvh

Anne Marie.

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 10. februar 2009 kl. 21.57

Hei Anne-Lise.

Jeg vil også rette takken jeg skriv til Henrik, til deg.

:)

Mvh Anne Marie.

22151

Legg inn av 22151 » 6. mars 2009 kl. 14.20

Hei!
Først av alt: beklager at det har tatt tid før du fikk noen ny tilbakemelding fra meg. Dårlig gjort :oops: men sånn blir det iblandt.

Desverre kan jeg visst ikke gi deg særlig mye hjelp, heller. De Hofgaard'ene jeg har liggende hos meg, hører til i Bragernes. På den annen side var det mye kontakt mellom Drammen/Bragernes og Fredrikshald, så kanskje det likevel er en forbindelse? En av "mine" Hofgaard'er (Carl, 1818-1872) er gift med en Borgen som har slekt i Fredrikshald, en annen (Magdalena, 1708-1763) med en Thorne, hun har etterslekt i Moss/Rygge (bl.a. Jon Michelet...).

Forbindelsen med Danmark er kanskje bare noe jeg har sett et sted Det finnes mange Hofgaard'er i DK, men jeg har ikke funnet slektskapet når jeg nå har prøvd å lete...

:? Birgitte

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 8. mars 2009 kl. 14.28

Hei Birgitte!

Ikke farlig at det har drøyet litt, slik er det i slektsforskning. Sett i forhold til at jeg har "lett" i flere år er dette ikke noe tid i det hele tatt. Men jeg hopper jo frem og tilbake og tilslutt står jeg igjen med en hel del uløste spørsmål.

Jeg vet at det var kontakt mellom Bragenes - Halden. Det finnes en Fredrikshaldslinje.
Mye tyder på at vi ikke tilhører denne, da min tipp-tipp tok navnet etter sin arbeidsgiver Amund Linnes Hofgaard, som var født på Bragernes.

Eller var de i slekt langt uti.....Det gjenstår å se, og det er linken til evt. fam. Hofgaard jeg prøver å finne.

Men tusen takk for ditt svar, jeg har nå fått flere tips som jeg skal undersøke. Den som leter finner....... :

Hilsen Anne Marie.

22151

Legg inn av 22151 » 9. mars 2009 kl. 9.03

Du sier at "min tipp-tipp tok navnet etter sin arbeidsgiver Amund Linnes Hofgaard, som var født på Bragernes."
Jeg har to personer i Bragernes med fornavn Amund Linnes (hhv Faye og Thorne). Jeg antar begge var oppkalt etter Amund Halvorsen Linnes (1712-1751) som var en av deres (og min) aner. Amund Linnes Hofgaard har jeg ikke hos meg, så jeg vet ikke hvor han hører hjemme. Men begge "mine" Amund Linnes'er er født i Bragernes +/- 1770, var A.L.Hofgaard omtrent jevngammel?
Du sier det finnes en Fredrikshald-linje. Knytter du A.L.Hofgaard til denne, selv om han er født i Bragernes, eller er det snakk om to separate linjer? Jeg spør fordi jeg tenker at Halvor Rasmussen kan ha kommet fra Bragernes, og ha slektskapsbånd til Borgen- og Linnes-slektene.
Du sier at Halvor tok Hofgaard-navnet. Vet du noe mer om dette? Når? Det var jo ikke helt ualminnelig at det ble gjort, men da var det jo gjerne litt mer enn et alminnelig ansettelsesforhold.

:wink: Birgitte

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 9. mars 2009 kl. 16.51

Hei igjen Birgitte.

Tusen takk for ditt svar. Dette var interessant og vi tenker likt angående antagelse av navn.
Her er det jeg har om Amund Linnes Hofgaard: Iflge Thomles bok, s. 48, er han født på Bragernes 2. okt. 1754, døpt 18. s.m., konfirmert på -Bragernes 7. april 1771, død på Fredrikshald 1806, ugift.

Så vidt jeg kan skjønne er han etterkommer av Ove Daniel Hofgaard eller hans kone Marthe Cristophersdatter, men dette er nokså infløkt skrevet, så jeg kan ikke se de helt klare linjer. Hun ble første gang gift med sitt "næstsøskendebarn" Amund Halvorssøn Linnes står det og som var sønn av gårdbruker Halvor Amundssøn Linnes. Men her mister jeg tråden fullstendig.

Såvidt jeg kan se er han ikke nevnt under Fredrikshaldslinjen.

Ove Daniel Hofgaard var ved Faderens Død i København står det om han, så kanskje derfra assosiasjonen til Danmark.

Kjenner du igjen noe av dette?

undrer Anne Marie.

22151

Legg inn av 22151 » 9. mars 2009 kl. 23.49

Ifølge FamilySearch var Marthe Christophersdatter Vold (1721-1762) først gift med Amund Halvorsen Linnes (gift 10 mars 1737), deretter ble hun gift med Ove Daniel Hofgaard den 7 des 1752. Både Marthe og Halvor har noen Ambrosiussen'er blandt forfedrene, så det kan nok godt stemme at de var i slekt.
At Amund Linnes Hofgaard ble kalt opp etter morens første ektemann, er helt "etter boka". Så der er i alle fall han plassert! Og han ligger også inne på FS.
Generelt er jo FS noe man bør dobbeltsjekke, men i dette tilfellet ser jeg at informasjonen er sendt inn av Axel Faye, så der er det ingen grunn til å tro at det er tatt lett på tingene.

Halvor-navnet finnes altså i Linnes-familien, uten at man dermed kan konkludere med at Halvor Rasmussen hører til der. Men spørsmålet er jo om det finnes en Rasmus som kan være en potensiell far til Halvor et eller annet sted?

BiA

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 10. mars 2009 kl. 0.07

Hei igjen Birgitte!

Det var noe jeg glemte i mitt forrige svar. Det er når Halvor Rasmussen tok navnet Hofgaard. Det vet jeg dessverre ikke, men hans sønn som er av mine aner og er født i 1797 kalles Andreas (Halvorsenssøn) Hofgaard.

Jeg innbiller meg at Halvor Rasmussens far het Rasmus Halvorsen. Det gjelder bare å finne han, Halvor-navnet finnes jo som du sier i Linnes-familien.

Jeg har også en ytterligere opplysning om Amund Linnes Hofgaard i mine notater:
Amund Linnes Hofgaard var onkel til David Faye. Avreise fra Drammen til Halden 1786. Amund Linnes Hofgaards testamente fra 1806, uten at dette fører meg noe videre.

Hilsen Anne Marie.

22151

Legg inn av 22151 » 10. mars 2009 kl. 17.37

Ifølge O. Forstrøms "Fredrikshald i 250 år" bd 1 s 182 tok Amund Linnes Hofgaard borgerskap i Fredrikshald i 1779, etter først å ha vært ansatt i James Lassens forretning. Hvis det stemmer, kom han altså til Fr.hald før det du har notert.

Jeg var inne og kikket på Andreas Halvorsens dåpsinnførsel (13 okt 1797) for å se om det gikk an å få noe ut av de som var faddere, men innførselen var skrevet med noen kråketær som overgikk mine tydingsevner, i alle fall idag... Har du sjekket fadderne ved søsknenes dåp? Jeg har notert (søk på FS) at det var Maren (dåp 13 mars 1799), Maren (dåp 1 aug 1800), Inger Maria (dåp 6 jan 1804), Dorthea (dåp 9 okt 1805) og Anne (dåp 11 mars 1808). Stemmer det med det du har?

Birgitte

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 10. mars 2009 kl. 18.11

Hei Birgitte!

Takk for ditt engasjement. Jeg har gjort samme erfaringen med dåpen til Andreas. De andre søsknene har jeg ikke fått sjekket enda, så der har jeg en jobb og gjøre.
Jeg har en utskrift fra folketellingen i Fredrikshald, Fredriksten festning, der har han familie og en pleie datter i huset som heter Oliane Amundsdatter, som er betegnet som beslektet.....

Anne Marie.

22151

Legg inn av 22151 » 10. mars 2009 kl. 19.54

Jeg skulle egentlig ha holdt på med noe helt annet, men det er jeg så fryktelig lite motivert for :lol:

Og så leter jeg etter en formor i Fredrikshald i akkurat samme perioden... Riktignok vet jeg at jeg ikke finner henne i kirkebøkene, for dem har jeg finkjemmet, men allikevel! Jeg fant nå en annen slektning mens jeg holdt på, iallefall.

Det er ingen påfallende navn blandt fadderne til de andre, det jeg kunne se. Men så er de ikke fryktelig lette å tyde, de heller, og jeg har bare kikket nokså kjapt. De er i alle fall lette å finne i kirkeboka på den dåpsdatoen de er satt opp med.

Men en Oliane Amundsdatter som slektning er jo interessant, da!

Birgitte

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 10. mars 2009 kl. 22.10

Hei Birgitte.

Takk for at du har sjekket for meg. Jeg har vært borte i kveld, men jeg skal ta en kikk selv også. Hvis Halvor har kommet fra Drammen har han kanskje ikke noe familie her som kan være faddere til sine barn. Men jeg har en følelse av han har har en viss tilknytning til Amund Linnes Hofgaard, og Oliane Amundsdatter ikke minst. Men det behøver jo ikke være hans barn....
Synd du ikke fant farmoren din da. Kanskje hun er døpt i en annen menighet?

Det er mye man kan lure på...

En dag finner vi kanskje svaret.

:D Anne Marie.

22151

Legg inn av 22151 » 11. mars 2009 kl. 15.24

Men den dagen vi finner alle svarene, hva skal vi DA gjøre :?

Nå, det er vel ingen stor fare, tror jeg!

Hvis du er interessert i å lese om gården Linnes, ligger bygdeboka for Lier på nett. http://www.lier.kommune.no/liers-histor ... linnes.htm Du finner noe der om Amund Linnes Hofgaards far og mor, iallefall, om du også finner noe annet er jo ikke godt å si. Halvor Amundsen Linnes' far var fra nabogården Gilhus, han het Amund Eriksen.

Ellers ser jeg at Øyvind Gulbrandsen har en Rasmus Halvorsen som kanskje kan være i riktig alder. Han har lite info om vedkommende, men jeg oppfatter at han må være fra distriktet rundt Halden?
http://www.gulbrand.net/involved.asp?par_id=1087

Birgitte

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 12. mars 2009 kl. 1.21

Hei igjen Birgitte!

Takk igjen for ditt svar. Jeg har sjekket dåpen til Halvors barn, men kom til samme konklusjon som deg, det var ingen påfallende navn, heller ikke med tanke på Øyvind Guldbrandsen.

Jeg har nok vært borti Søndre Linnes og Gilhus før, fattet interesse og lagret dem i Mine favoritter.

Noen ganger misunner jeg svenskene som har sine husforhør, mye av det vi søker på faller mellom to stoler, men det er vel snakk om en folketelling fra 1875 også...?

Egentlig kommer jeg til det samme som før, han Halvor er ei skikkelig nøtt, men jeg har 2 muligheter igjen, skifteprotokoll og Lassensamlingen i Statsarkivet, så jeg kan jo ikke gi meg før alle muligheter er prøvd ut.

Igjen takk for all tid du har brukt på dette.

Vennlig hilsen Anne Marie. :D

Svar

Gå tilbake til «Halden»