Aner til Giertrud Markusdatter, Kleven

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
gj10732
Sted: Oslo

Aner til Giertrud Markusdatter, Kleven

Legg inn av gj10732 » 15. juli 2010 kl. 16.52

20. mars 1713 er det skifte etter Markus Thorkildsen fra de Danske boder på Halsaa grund.

Enke: Margrethe Castensdatter, barn: Giertrud Markusdatter, ikke fullt 1 år gammel.

Dette var trolig den Giertrud Markusdatter som i 1736 ble gift med Jacob Giertsen Utøe

Tilstede ved skiftet var også enkens fader Casten Eriksen, degn her paa stedet.

Noe mer om Giertruds aner, enn hva dette skiftet forteller vet jeg ikke.

Det var skifte 3. sept. 1729 og auksjon 29. mars over boet, etter en Casten Eriksen Næset og hustru Siri Svendsdatter i Bodene, men skiftet var fallitt, og forteller ikke annet enn at to av deres døtrer Aase og Kirsten Castensdøtre var tilstede

Er det noen som har noen flere opplysninger om disse som er nevnt her?

Hilsen

Kristian Fors

dn21071
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Aner til Giertrud Markusdatter, Kleven

Legg inn av dn21071 » 21. juli 2010 kl. 9.30

den eneste jeg kjenner til her er Gjertrud Marcusdatter Kleven (ca. 1710-1780) som var mor til Madame Tosche som jeg har skrevet om i min slektsbok. Gjertrud og Jacob Gjertsen Udøe ble gift 12. september 1736. Begge deres døtre Anne og Margrethe bosatte seg senere i Loppa i Finnmark. Det står videre om moren Gjertrud Marcusdatter at hun var enke da hun giftet seg på samme sted 10. november 1756. Hun giftet seg med ungkar Thomas Svendson Løw, født i Sil i Holstein. Skiftet etter Jacob fant sted i 1755.

Jacob Gjertsen seilte som styrmann for broren Nils og var i 1740 fast los. Han bodde i "klevens hus" som er omtalt og avbildet i boken om Kleven. De kan ikke ha vært fattige selv om han senere skal ha "eid intet". Det er hevdet at de drev småhandel uten borgerbrev. Da Jacob døde tilbød enken fremmede kost og losji i det store huset. Det sto verre til med hennes nye ektemann Løw, som i 1765 var uten arbeid og "i meget ringe tilstand". Han befinner seg så i "meget slette omstendigheter" i 1766 uten at det fortelles hva som menes med det.

Gjertrud Marcusdatter var datter av Margrete Karstensdatter fra Halse, som i sitt første ekteskap var gift med Marcus Taraldsen fra Halse. Halvbroren til Gjertrud Jonas, var omtalt i en sjelden drapssak i Kleven på den tiden. Han hadde problemer med "nerver, forsfølgesvanvidd og annen sindssygdom" og endte med å ta livet av kona si.

gj10732
Sted: Oslo

Legg inn av gj10732 » 21. juli 2010 kl. 16.21

Navnet på Giertruds far, skal etter skiftet 20. mars 1713 være Markus Tharaldsen, (Thorkildsen er derfor feil). Giertrud Markusdatter skal etter skiftet være født 1712.
Jeg er interessert i denne slekten, på vegne av noen som stammer fra Elisabeth Tosche, datter til Margrethe Gjertsdatter. (Jonette Balchens etterkommere)
Når det gjelder Giertruds morfar Casten Eriksen, så var han degn (klokker, kirkesanger) i Halsaa (Halse).
Det må derfor være mulig å finne mer ut om denne Casten Eriksen.
Forøvrig kunne jeg være interessert i slektsboken din. E-post: [email protected].

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 22. juli 2010 kl. 11.07

Kristian Fors skrev:
Det var skifte 3. sept. 1729 og auksjon 29. mars over boet, etter en Casten Eriksen Næset og hustru Siri Svendsdatter i Bodene, men skiftet var fallitt, og forteller ikke annet enn at to av deres døtrer Aase og Kirsten Castensdøtre var tilstede

Tok en titt på det skiftet. Det står Mæsel på ham, ikke Næset. Kan være fra Finsland (Bjelland),- eller Froland i Aust-Agder.

Mvh
Linda W

Svar

Gå tilbake til «Mandal»