far til Jacob Gjertsen Udøe
Moderator: MOD_Vest-Agder
far til Jacob Gjertsen Udøe
Er det mulig å finne ut hvem som er far til losen Jacob Gjertsen Udøe og broren Nils Gjertsen Udøe. Jacob levde fra 1710 til 1755 og var fra Kleven. Han ble viet i Halse kirke 12. september 1736, med Gjertrud Marcusdatter Kleven. Har ikke klart å tyde det som står på denne adressen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 25861&js=j
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 25861&js=j
-
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: far til Jacob Gjertsen Udøe
permanent sidelenke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46
Helge Haugland
http://www.eskeland.net
http://www.eskeland.net
Hei
Han der har jeg kikket litt etter selv.
Kausjonistene tolker jeg til Giert Jacobsen Udøen og Ole (Ola) Jacobsen Halse. Jeg _antar_ Giert er faren, og Ole - Ola en mulig bror, men det trengs vel noe mer enn bare tro, og det er ingen drahjelp å få fra andre med samme slekta, for jeg har trålt nettet etter slekt
Jeg vet at Statsarkivet i Kristiansand har det private gårdsarkivet til Udøy, så kanskje du kan finne noe der, om du ikke har vært der allerede da.
Ellers er det å håpe på fortgang i arbeidet med gårdshistorie for Halse...det er ihvertfall planer om noe sånt, så jeg i avisen for ikke lenge siden.
Mvh
Linda W

Han der har jeg kikket litt etter selv.
Kausjonistene tolker jeg til Giert Jacobsen Udøen og Ole (Ola) Jacobsen Halse. Jeg _antar_ Giert er faren, og Ole - Ola en mulig bror, men det trengs vel noe mer enn bare tro, og det er ingen drahjelp å få fra andre med samme slekta, for jeg har trålt nettet etter slekt

Jeg vet at Statsarkivet i Kristiansand har det private gårdsarkivet til Udøy, så kanskje du kan finne noe der, om du ikke har vært der allerede da.
Ellers er det å håpe på fortgang i arbeidet med gårdshistorie for Halse...det er ihvertfall planer om noe sånt, så jeg i avisen for ikke lenge siden.
Mvh
Linda W
Det er nok faren..her forlover han seg i 1734 som enkemann (høyre side), og mer leselig navn og sted: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
Mvh
Linda W
Mvh
Linda W
Takk for interessant svar. Gjert lever tydeligvis en stund, siden han gifter seg på nytt med henne som ikke kan være moren til Jacob. Skinsnes er jo et sted i Mandal, så det tyder på en Mandalsslekt tilbake i tid. Skjønner ikke hvor det ble tatt fra at presten Anders Nilsen Malmø var faren.
Jeg klarer ikke lese den gamle skriften så godt, om det står noe mer. Jacob bodde i nr. 23 som var et stort hus i Kleven, noe som tyder på at han ikke kan ha vært fattig, til tross for et vanlig yrke som los. Er det noe som tyder på at han har arvet huset fra sin far tro?
Jeg trenger dette til en bok som ferdiggjøres nå, om etterkommerne, derfor er enhver opplysning veldig interessant.
Jeg klarer ikke lese den gamle skriften så godt, om det står noe mer. Jacob bodde i nr. 23 som var et stort hus i Kleven, noe som tyder på at han ikke kan ha vært fattig, til tross for et vanlig yrke som los. Er det noe som tyder på at han har arvet huset fra sin far tro?
Jeg trenger dette til en bok som ferdiggjøres nå, om etterkommerne, derfor er enhver opplysning veldig interessant.
Har sendt en privatmelding om hvem som kan hjelpe deg litt med akkurat dette.
Mvh
Linda W
Mvh
Linda W
Det er skifte etter Jakob Larsen Udø 16-17/1 - 1709.
I annet ekteskap med Anne Gjertsdotter har han sønnen Gert som må være denne Gjert Jakobsson.
Jakob født ca 1643.
Det er skifte etter faren:
Udøen i Halse 22/3 - 1688 Mandal Skiftepr. nr. 2, fol. 208
Lawritz Rasmussen †
g.m. Barbra Gjestsdtr.
Børn:
1. Jacob Lavritzen
2. Tormoe "
3. Ingeborg Lavritsdtr. †
Børn: 1. Asgjer Bentsdtr. g.m. Huje Troendsen Faas i Undall
2. Siri "
(Faderen Bendt Skebstad tilstede)
Jordeg. i Udøen = 3 gsk (15 eng.)
Pant i Trejde : 4 eng. (av Sal. Bendt Nielsen) for 16 rd.
Pant i N. Trejde: (av Sal. Aadne Traldsen): 1 hud 1 gsk. 1/2 eng. for 100 rd.
- Herav 9 års rente ved Sal. Aadnes ....... og tilstedeværende werfader Bertell Hwalwig hadde med 24 rd.
Inntekt løsøre = 253 - 2 - 12
Laurits Rasmusson f. ca 1606 og det må være faren Rasmus som er nevnt skattyter på Udø i 1610.
Barbra Gjestdotter er vel datter av Gjest (Madsson) Landø, n 1647. Hans bror er vel Kristen Matsson f ca 1594 og sønn av Mads Tostensson Lande som er antatt å være av Rødberg-ætten.
Mads må ha vært gift med en datter til Gjest Olafsson SYrdal som på skifte etter faren Olaf Tomasson Syrdal :
DN VII, nr. 804: Fire Lagrettemænd af Lister Len bevidne, at de vare tilstede ved et Arveskifte af Jordegods mellem Brödrene Thomas, Thorgeir og Gest Olafssönner, hvorved Gaarden Syrdal tilfaldt de to förstnævnte Brödre og Landöen den sidste med Undtagelse af en Huds Leie, som Thomas og Thorgeir skulde eie, men Gest og hans Efterkommere have Ret til at leie. (Også Gåsestein og Lille Opshus)
Olaf Tomasson har vel (usikkert) vært gift med en datter til Gjest SKofteland som er nevnt lagrettemanne i 1543 (DN VII nr. 760)

I annet ekteskap med Anne Gjertsdotter har han sønnen Gert som må være denne Gjert Jakobsson.
Jakob født ca 1643.
Det er skifte etter faren:
Udøen i Halse 22/3 - 1688 Mandal Skiftepr. nr. 2, fol. 208
Lawritz Rasmussen †
g.m. Barbra Gjestsdtr.
Børn:
1. Jacob Lavritzen
2. Tormoe "
3. Ingeborg Lavritsdtr. †
Børn: 1. Asgjer Bentsdtr. g.m. Huje Troendsen Faas i Undall
2. Siri "
(Faderen Bendt Skebstad tilstede)
Jordeg. i Udøen = 3 gsk (15 eng.)
Pant i Trejde : 4 eng. (av Sal. Bendt Nielsen) for 16 rd.
Pant i N. Trejde: (av Sal. Aadne Traldsen): 1 hud 1 gsk. 1/2 eng. for 100 rd.
- Herav 9 års rente ved Sal. Aadnes ....... og tilstedeværende werfader Bertell Hwalwig hadde med 24 rd.
Inntekt løsøre = 253 - 2 - 12
Laurits Rasmusson f. ca 1606 og det må være faren Rasmus som er nevnt skattyter på Udø i 1610.
Barbra Gjestdotter er vel datter av Gjest (Madsson) Landø, n 1647. Hans bror er vel Kristen Matsson f ca 1594 og sønn av Mads Tostensson Lande som er antatt å være av Rødberg-ætten.
Mads må ha vært gift med en datter til Gjest Olafsson SYrdal som på skifte etter faren Olaf Tomasson Syrdal :
DN VII, nr. 804: Fire Lagrettemænd af Lister Len bevidne, at de vare tilstede ved et Arveskifte af Jordegods mellem Brödrene Thomas, Thorgeir og Gest Olafssönner, hvorved Gaarden Syrdal tilfaldt de to förstnævnte Brödre og Landöen den sidste med Undtagelse af en Huds Leie, som Thomas og Thorgeir skulde eie, men Gest og hans Efterkommere have Ret til at leie. (Også Gåsestein og Lille Opshus)
Olaf Tomasson har vel (usikkert) vært gift med en datter til Gjest SKofteland som er nevnt lagrettemanne i 1543 (DN VII nr. 760)

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Takk for masse informasjon langt tilbake i tid. Det var virkelig interessant. Jeg forstår ikke alt, men nok antar jeg....som at larsen er blitt lawritz......Står det noen steder om når Gjert Jacobsen levde? Jeg har ikke funnet ut når han var født og heller ikke hvor lenge han levde. Tusen takk igjen for info.
Først
Mads Torstensson skal bo på Landø(y) ikke Lande, hvor man forøvrig også finner en gren av Rødberg-ætten
Dersom du klikker på bildet av skiftekortet blir det leselig.
Nedenfor ser du skiftet etter Anne Gjertsdotter i 1682
Gjert Jakobsson må altså være født før denne dato og faren var vel som 20-åring ungkar,
Med et ekteskap i forkant var vel Anne og Jakob gift en gang på slutten av 1670-tallet, og Gjert J. født omkring.
Anne var datter av Anne Clausdt. og Gjert Lauritsson Vådne i Holum (Vådne ligger under Holum/Holmegård, Holum BB s. 193 ff.)
Hennes foreldre Claus Mogensson, borger i Tønsberg som bodde på Vådne på 1630-tallet.
Jeg har ikke funnet noe skifte etter Gjert Jakobsen foreløpig.
Mads Torstensson skal bo på Landø(y) ikke Lande, hvor man forøvrig også finner en gren av Rødberg-ætten
Dersom du klikker på bildet av skiftekortet blir det leselig.
Nedenfor ser du skiftet etter Anne Gjertsdotter i 1682
Gjert Jakobsson må altså være født før denne dato og faren var vel som 20-åring ungkar,
Med et ekteskap i forkant var vel Anne og Jakob gift en gang på slutten av 1670-tallet, og Gjert J. født omkring.
Anne var datter av Anne Clausdt. og Gjert Lauritsson Vådne i Holum (Vådne ligger under Holum/Holmegård, Holum BB s. 193 ff.)
Hennes foreldre Claus Mogensson, borger i Tønsberg som bodde på Vådne på 1630-tallet.
Jeg har ikke funnet noe skifte etter Gjert Jakobsen foreløpig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jeg vet ikke om dette burde tilsi ny overskrift, men brødrene til Jacob var Nils og Thomas. Thomas skal visstnok ha fått flere barn. Nå forteller imidlertid forfatteren av en bok at den yngste Thomas antakelig er død som barn. Det forklarer isåfall hvorfor han ikke står på arvelisten etter sin fars gård på Udø. I skifte etter moren i 1733 står Thomas oppført som yngst og ikke myndig, noe som også kan være en forklaring. Men så er det de opplysningene om at han antakelig er far til de som i dag heter Giertsen i området.
Finner man faren Gjert Jacobsens skifte vil det antakelig også der stå svaret på om Thomas vokste opp og fikk barn.
Finner man faren Gjert Jacobsens skifte vil det antakelig også der stå svaret på om Thomas vokste opp og fikk barn.

Nå har jeg sett lite på borgerskapet i Mandal. Det finnes behandlet i Mandal Bys Historie.
Men av interesse er følgende:
Anne Gjertsdtr. hadde broren Claus Gjertsson som bodde på Øvre Mølls grunn. Skifte 1705 og det var 5000 rd. i deling, altså en meget velstående mann.
EN av sønnene, Jens, flyttet til Mandal og var gift med Catrine Tørresdt. Nedenes, datter til Tørres Christensen Nedenes som vel må sies å være den øvertse i borgerskapet i Mandal på denne tiden.
Men av interesse er følgende:
Anne Gjertsdtr. hadde broren Claus Gjertsson som bodde på Øvre Mølls grunn. Skifte 1705 og det var 5000 rd. i deling, altså en meget velstående mann.
EN av sønnene, Jens, flyttet til Mandal og var gift med Catrine Tørresdt. Nedenes, datter til Tørres Christensen Nedenes som vel må sies å være den øvertse i borgerskapet i Mandal på denne tiden.
Tusen Takk, det var spennende! Interessante opplysninger, som jeg noterer flittig.