Jeg søker opplysniner om Theodine Magrethe Roshave, født 4 apr 1898 på Rosshaven, Randesund Kristiansand.
Det jeg er på jakt etter er om noen vet noe om henne, og om hun giftet seg, og med hvem? Og eventuellt om hun fikk barn? Og når hun døde?
Det siste jeg har klart å finne er fra folketellingen i år 1900: digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f01011&gardpostnr=180&personpostnr=900#nedre
Hun er ikke registrert som død, mellom 1898 og 1930 i Randesund, så jeg tror hun vokste opp.
Jeg er takknemlig for alle opplysninger om henne!
Theodine Margrethe Roshave f-1898
Moderator: MOD_Vest-Agder
-
- Sted: KRISTIANSAND S
- Kontakt:
Re: Theodine Margrethe Roshave f-1898
I Randesundsboka står det at moren døde ugift i 1924, og at onkelen døde (barnløs?) i 1940. Kanskje du må lete etter skifter?
Hei! Jeg har også den boka, og har lest det samme...
Moren døde ugift, men det var min tip-oldefar som var far til Theodine Magrethe, så jeg er litt interressert i å prøve å finne ut hva som skjedde med henne. Det står i kirkebøkene at far til barnet fikk en dom i saken, men at dommen kun var at han var far til barnet..?
Hvor får man tak i slike skifteopplysninger fra den tiden?
Moren døde ugift, men det var min tip-oldefar som var far til Theodine Magrethe, så jeg er litt interressert i å prøve å finne ut hva som skjedde med henne. Det står i kirkebøkene at far til barnet fikk en dom i saken, men at dommen kun var at han var far til barnet..?
Hvor får man tak i slike skifteopplysninger fra den tiden?
Link dåp: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Merknaden sier at Thomas Abrahamsen ikke er far til barnet. ( "Ifølge dom av 2/11 bliver Thomas Abrahamsen ikke at anse som fader til nævnte barn".) Så om han er din tippoldefar, er han visst frikjent for farskapet. (Om det stemmer, er jo en annen historie, ikke alt man finner ut av)
Mvh
Linda W
Merknaden sier at Thomas Abrahamsen ikke er far til barnet. ( "Ifølge dom av 2/11 bliver Thomas Abrahamsen ikke at anse som fader til nævnte barn".) Så om han er din tippoldefar, er han visst frikjent for farskapet. (Om det stemmer, er jo en annen historie, ikke alt man finner ut av)
Mvh
Linda W
Jeg var nok litt for fokusert på at Thomas var far til barnet, siden han var oppført som far i utgangspunktet... Og derfor tolket jeg påskriften i kirkeboka til at dommen sa at Thomas ikke var dømt til annet enn at han var far til barnet. Noe jeg igjen tolket til at han var fri for forpliktelser overfor barnet.
Godt å få flere øyne til å se noen ganger, så takk Linda!
Lurer nå på om det kan være mulig å lese dokumentene fra dommen på arkivet? Er det noen som vet om slike dokumenter er tilgjengelig?
Godt å få flere øyne til å se noen ganger, så takk Linda!
Lurer nå på om det kan være mulig å lese dokumentene fra dommen på arkivet? Er det noen som vet om slike dokumenter er tilgjengelig?
Theodine Margrethe Roshave var min farmor. Hun ble gift med Johan Berthinius Vika fra Forsand i Stavanger.
De bodde i Stavanger og fikk 7 barn. Hun døde i 1991, 93 år gammel.
De bodde i Stavanger og fikk 7 barn. Hun døde i 1991, 93 år gammel.
- Else Berit Rustad
Trond skrev:Lurer nå på om det kan være mulig å lese dokumentene fra dommen på arkivet? Er det noen som vet om slike dokumenter er tilgjengelig?
Ja, i dette tilfelle er de såpass gamle at de skulle være fritt tilgjengelige.
Farskapssaker finnes i sorenskriverarkivet. Ettersom denne saken sannsynligvis ble pådømt 2.11.1898(?), så vil disse dokumentene være oppbevart ved Statsarkivet i Kristiansand. Du kan f.eks. henvende deg dit og be om kopier av dommen, eller oppsøke arkivet og lese dokumentene på lesesalen der.
Mvh
Else B.
Dette var morro! Vi prates snart Sigrid
Du kan jo også kikke på hjemmesiden min for å følge slekta på morsiden bakover:
http://home.online.no/~trotonne/943.htm

Du kan jo også kikke på hjemmesiden min for å følge slekta på morsiden bakover:
http://home.online.no/~trotonne/943.htm