Kristiansand Lærerskole-Flaabygd seminar
Moderator: MOD_Vest-Agder
Kristiansand Lærerskole-Flaabygd seminar
På 1880- tallet hadde muligens Kristiansand lærerskole en filial i Flaabygd i Telemark .Har noen kjennere av Lærerskolens historie noen opplysninger om dette?
SAS
SAS
Re: Kristiansand Lærerskole-Flaabygd seminar
Jeg har i dag "skumlest" litt i Kristiansand Lærerskole sin historie, men kan ikke finne at det har vært noe aktivitet i Flaabygd i regi av Kristiansand Lærerskole.
Det ble ved kongelig resolusjon av 9 januar 1839 bestemt at det på Holt prestegård i Aust-Agder (da en del av Kristiansand stift) skulle opprettes et "Læreranstalt".
Det var starten på Kristiansand Lærerskole som ble åpnet 2. september 1839.
Etter mange års diskusjon og "drakamp" vedtok stortinget den 30. mars 1876 å flytte Seminaret fra Holt til det gamle Tukthuset i Kristiansand.
Flyttingen ble gjennomført i august 1877.
Tidligere Rektor Olaf Jansen har skrevet Kristiansand Lærerskole - Gjennom 100 år -
1839 - 1939, utgitt på Olaf Norlis Forlag i Oslo 1951.
Mvh. Arne Bue
Det ble ved kongelig resolusjon av 9 januar 1839 bestemt at det på Holt prestegård i Aust-Agder (da en del av Kristiansand stift) skulle opprettes et "Læreranstalt".
Det var starten på Kristiansand Lærerskole som ble åpnet 2. september 1839.
Etter mange års diskusjon og "drakamp" vedtok stortinget den 30. mars 1876 å flytte Seminaret fra Holt til det gamle Tukthuset i Kristiansand.
Flyttingen ble gjennomført i august 1877.
Tidligere Rektor Olaf Jansen har skrevet Kristiansand Lærerskole - Gjennom 100 år -
1839 - 1939, utgitt på Olaf Norlis Forlag i Oslo 1951.
Mvh. Arne Bue
Det kan jo ha vært andre aktører som stod bak slike lærer/lærerinnekurs?
Her er en omtale av kurs på Fevik/Grimstad i samme periode:
http://www.spor.cc/index.php?artID=91&navB=93
- Jarl -
Her er en omtale av kurs på Fevik/Grimstad i samme periode:
http://www.spor.cc/index.php?artID=91&navB=93
- Jarl -
Jeg bare lurer på hvor i all verden et seminarium i Flåbygd skulle holde til. Det var i sin tid to grendeskoler der, Sundbø og Flom - to temmelig små skolehus fra begynnelsen av 1900-tallet i min barndom. Selv gikk jeg på skolen i Sundbø krets, todelt skole, 13 elever den ene dagen og 12 den andre. Kanskje seminariet i tilfelle kunne ha foregått i våningshuset på en av de større gårdene i øvre Flåbygd: Flom, Tveit, Nes eller Sundbø? Andre steder var det neppe plass. Jeg mener å huske det var Knut Mæland som skrev en liten beretning om Lunde og Flåbygd ca. år 1900, han burde i så fall kunne ha omtalt et seminarium i Flåbygd på denne tiden, han var selv skolemann.
Venleg helsing Kjetil
Navnet Knut.Mæland var intressant. I ei miine bok fra Flaabygd seminar i 1888 står K.Mæland først fulgt av Ingebjørg Mæland og Marie Mæland som er betegnet som "lærerinde". Hvis de etterfølgende var elever var det i alt 27 elever på dette kurset/i denne klassen.
Stein Arild Svendsen
Stein Arild Svendsen
Har et vitne mål fra en elev som gikk på Flaabygd seminar i 1888 underskrevet av skoledirektør Th. Cr. Wolff , Kristiansand.
Stein Arild Svendsen
Stein Arild Svendsen
Jaha, da kan det kanskje demre litt. Knut Mæland hadde såvidt jeg vet en sønn som het Olav Mæland som var rektor på Søve landbruksskule på Ulefoss (og forøvrig gav ut en glimrende husdyrlærebok i 1942 som jeg stadig har nytte av). Etter det jeg husker, bodde Knut Mæland i Flåbygd i sin tid. Olav Mæland hadde to sønner, begge døde, advokat Gunnar Mæland i Oslo og lege Olav Mæland på Stord. Avdøde Gunnar Mæland har en sønn som jeg sender deg PM om navnet på, kanskje han i familietradisjon kan vite noe om dette. Min far (f. 1910) var ungdomsvenn av Gunnar og Olav Mæland.
Venleg helsing Kjetil
Fredrik Christian Wolff var skoledirektør for Kristiansand stift fra 1861 til 1901.
Skoledirektørens arbeidsinstruks omhandler for det meste tilsyn med stiftes almueskoler og dets lærere.
Kan det tenkes at det nevnte vitnemål er fra en elev i almueskolen?
Arne Bue
Skoledirektørens arbeidsinstruks omhandler for det meste tilsyn med stiftes almueskoler og dets lærere.
Kan det tenkes at det nevnte vitnemål er fra en elev i almueskolen?
Arne Bue
Nei det er utelukket,en meget serk familietradisjon forteller at det er fra lærerseminaret. Dessuten har jeg selv kjent personen
SAS
SAS
Jeg tok en titt i Lundesoga. På side 264-265 under omtalen av Knut Olavson Mæland står det bl.a.:
'Frå 1881 - 1894 heldt han kvart år om sommaren lærerinnekurs i Flåbygd,og desse var vel omtykte. I ei melding frå denne skulen hans 1887 står det m.a.: "Henimod halvdelen (over 42 pct.) av eleverne har i de siste år oppnået "udmerket godt" for teori og "1ste grad" for praktisk. Næsten alle de øvrige elever har fået "meget godt" av 1ste grad både for teori og praktisk" Dette viser at Mæland var ein framifrå lærar, - eller som ein i skulestyret i Flåbygd eingong sa om han: "han var ein skulemann" Som skulemann var han kjent og utanfor bygda og blei t.d. fleire gongur valt med i styret for fylkeslærarlaget.'
'Frå 1881 - 1894 heldt han kvart år om sommaren lærerinnekurs i Flåbygd,og desse var vel omtykte. I ei melding frå denne skulen hans 1887 står det m.a.: "Henimod halvdelen (over 42 pct.) av eleverne har i de siste år oppnået "udmerket godt" for teori og "1ste grad" for praktisk. Næsten alle de øvrige elever har fået "meget godt" av 1ste grad både for teori og praktisk" Dette viser at Mæland var ein framifrå lærar, - eller som ein i skulestyret i Flåbygd eingong sa om han: "han var ein skulemann" Som skulemann var han kjent og utanfor bygda og blei t.d. fleire gongur valt med i styret for fylkeslærarlaget.'
Venleg helsing Kjetil