När gifter sig Anine Nielsen /Munksgaard?

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
gj02790
Sted: SVERIGE

När gifter sig Anine Nielsen /Munksgaard?

Legg inn av gj02790 » 11. mars 2006 kl. 18.10

Anine Nielsen Munksgaard f. 1867 i Kristiansand står i Folketelling-1900 som
gift, men att mannen 7 år tidigare avrest till Amerika.

Vid sonen Petters dop 1893 finns mannen Kristen pedersen Munksgaard namngiven.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=907

"Kristiansand Klokkerbog 1881-1896 /1893 sid 234/Mankön 118 eller sida 246"

Jag har försökt hitta anteckning om när vigsel ägt rum, men hittar ingenting.

Kristen dyker upp i Stockholm där han gifter sig i Danska kyrkan den 25 feb 1899.

Jag behöver hjälp med att hitta anteckningar om vigsel/skilsmässa mellan Anine och Kristen.

mvh
Annika

dn06653
Sted: KRISTIANSAND S
Kontakt:

Re: När gifter sig Anine Nielsen /Munksgaard?

Legg inn av dn06653 » 15. mars 2006 kl. 15.17

Hei Annika!

Dette var nesten et utrolig sammentreff. Jeg har på vegne av familien Munksgaard nettopp begynt å undersøke saken. De antok at Kristen Pedersen Munksgaard emigrerte til USA. Jeg har således begynt å gå gjennom skipslistene, men foreløpig ikke funnet noen passe kandidat.

Derfor begynte jeg å tvile på at Kristen reiste til USA. Dermed var Sverige et godt alternativ. Jeg undersøkte om det lå noen ettersøkninger i det svenske DIS-forum etter Munksgaard uten at jeg fant noen. Så tok jeg en sjekk over hvor mange i Sverige som hadde etternavnet Munksgaard og fant ut at det kun dreide seg om ca. 10 personer. Derfor vurderte jeg å rett å slett å ringe for å forhøre å se om jeg kom noe vei med dette. Og øverst i alfabetet havnet du Annika, så jeg hadde tenkt til å ringe deg først.

Av gammel vane tok jeg meg en tur innom ettersøkningsforumet i Kristiansand, og der dukket til min store forbauselse du opp. Dette var sent på søndag. Jeg satte umiddelbart i gang med å svare deg, men plutselig mistet jeg kontakt med internett. Jeg vurderte også å ta en telefon til deg selv om det var sent på kvelden, men det viste seg at også telefonen var død. Forklaringen fikk jeg neste dag. Det var noen som hadde tent på en pizzakjosk i Voie hvor jeg bor. Denne var bygd oppå hustet hvor den lokale telefonsentralen lå. Dermed mistet jeg linja.

Jeg sitter på jobb å skriver dette, og forhåpentligvis er nettet oppe igjen nå jeg kommer hjem, så får vi se om det er samme person vi leter etter. Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det må være slik det henger sammen.

Du kan for øvrig gå inn på websiden

http://www.kristiansand.asbjorn.info/Si ... sgaard.htm

Der har jeg lagt ut det jeg foreløpig har funnet om Kristen og resten av familien (inkludert ditt eget navn).

Hilsen Asbjørn Karlsen

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand»