Nøstetangen - James Keith (f. ca. 1722)

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn24560
Sted: OSLO

Nøstetangen - James Keith (f. ca. 1722)

Legg inn av dn24560 » 19. november 2010 kl. 13.33

Jeg søker etter informasjon om glassblåseren James Keith (f. ca. 1722) som kom fra Storbritannia til Nøstetangen i 1755. Han ankom glassverket sammen med sin familie, og samtidig som han ankom også glassarbeider William Brown. Min utfordring er å finne informasjon om James Keith og hans forfedre i Storbritannia.

Familien så slik ut ved avreise til Norge:
Far: James Keith (f. ca. 1722)
Mor: Catherine (også kalt Catrine og Jane)
Sønn: John Keith (f. ca 1747)
Sønn: Michael Richard Keith (f. ca. 1751)

Det sies at familien kom fra Newcastleområdet, og at James Keith både ble født og giftet seg her. Videre er det en overveiende sannsynlighet for at James Keith bodde i Liverpool-området da han fikk tilbud om jobb ved Nøstetangen. Familien tok båten fra Hull, England til Arendal, Norge - før de endelig ankom Nøstetangen.

Keith-navnet kan muligens stamme fra Skottland. Da enten fra klansnavnet Keith, eller fra den lille landsbyen Keith i Morayshire. Derfor er det også en mulighet for at James Keith ble født i Skottland.

Det var industrispionen Morten Wærn som ansatte James Keith i Storbritannia, mer om hans oppdrag kan leses her: http://www.pein.se/glassblowers.htm

Som dere ser så er det litt for mange antagelser rundt familiens tid i Storbritannia, så jeg arbeider nå utfra elimineringsmetoden for å nærme meg James Keiths opphav.

Mine spørsmål:
- Har noen noe mer bakgrunnsinformasjon om James Keiths tid i Storbritannia?
- Finnes det materiale etter Morten Wærn som kan sette meg på riktig spor? Altså dagbøker, brev eller lignende?
- Har noen noen tips til hvordan jeg kan finne mer info i England og Skottland?

Vennlig hilsen
Magnus

Svar

Gå tilbake til «Øvre Eiker»