Anna Birgitte Olsdatter (f. 30.03.1848)

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
dn22520
Sted: MOLDE
Kontakt:

Anna Birgitte Olsdatter (f. 30.03.1848)

Legg inn av dn22520 » 24. juni 2010 kl. 15.09

Andreas Røberg ble født 30. mars 1850 på gården Grundfør i Hadsel i Nordland. Han var uekte sønn av pike Ovidia Arentsdatter og ungkar Martinus Hanssen, begge fra Grundfør: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030014.jpg

I 1865- og 1875-tellingene for Hadsel finner vi Andreas på gården Tegen/Teigen. Han er ugift og bor sammen med sine foreldre Martinus og Ovidie og sine søsken.

13. juni 1881 får han datteren Helene Karine utenfor ekteskap med piken Anna Birgitte Olsdatter, som er født 18. mars 1848: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010272.jpg

I 1875-tellingen heter det at Anna er "krøbling" og at "hun formaar kun at strikke".

Ved å gå kirkebøkene nærmere etter i sømmene, finner jeg at Andreas og Anna faktisk er søskenbarn. Deres mødre, Ovidia Arentsdatter og Birgitte Maria Arentsdatter, er søstre - og døtre av Arent Pedersen og Anne Helene Olsdatter.

Og ikke nok med det: 4. november samme år som Andreas har satt barn på sin kusine, gifter han seg med Johanna Andrea Petra Enoksdatter.

Etter datteren Helenes fødsel i 1881 finner jeg ikke spor av stakkars Anna. Jeg har forsøkt å lete i 1900-tellingene for Hadsel, Bø, Øksnes og Sortland - men dessverre uten resultat.

Helene finner jeg igjen i Trondheim i 1900. Da er hun tjenestepike hos handelsmann K. N. Schløsser Møller på Øvre Singsaker. Der gifter hun seg senere med Johan Wilhelm Andersen.

Men hvor ble det av Anna Birgitte Olsdatter? Døde hun? Eller flyttet hun? Og ble hun noensinne gift?

Videre undersøkelser viser noe svært interessant. I kommunetellingen for Trondheim i 1925 finner vi Helene og hennes mann Johan Wilhelm Andersen i General Buddes gate 8 på Bakklandet. De har fått mange barn, men ett menneske i husstanden skiller seg ut: Anne Eriksen, født 31. mars 1848 på samme sted som Helene. Kan det være Helenes gamle mor? Og giftet hun seg etter hvert og fikk etternavnet Eriksen?
Beste hilsen
Stig Ove Voll

Svar

Gå tilbake til «Hadsel»